Clorofila: beneficii și contraindicații

Clorofila este pigmentul care oferă plantelor culoarea verde. Aceasta susține plantele în absorbția de energie și nutrienți prin filtrarea razelor solare, în procesul ce poartă numele de fotosinteză. Clorofila se regăsește în majoritatea plantelor și legumelor verzi, iar unele persoane consumă clorofila sub formă de supliment sau de unguent, cu aplicare topică. Printre beneficiile clorofilei se numără creșterea nivelului de energie, de accelerare a vindecării rănilor, precum și de combatere a anumitor afecțiuni. 

Beneficiile clorofilei

Pe lângă rolul său important în menținerea sănătății plantelor și legumelor, clorofila poate aduce beneficia și sănătății organismului uman, deoarece este o sursă naturală de antioxidanți. Anumite cercetări medicale sugerează că această substanță poate fi benefică în ameliorarea anumitor afecțiuni ale pielii, mirosuri neplăcute ale pielii, precum și în combaterea unor boli mai grave. 

Clorofila cu aplicare topică

Mai multe cercetări sugerează că aplicarea topică a clorofilei, sub formă de unguent, poate promova vindecarea mai rapidă a rănilor. Utilizarea clorofilei pentru proprietățile sale cicatrizante își are originile în cercetări foarte vechi, încă din 1950. Anumiți medici prescriu, în continuare, medicamente cu aplicare topică pe bază de clorofilă, mai precis cu substanța activă numită clorofilină, pentru accelerarea vindecării rănilor dar și pentru reducerea mirosurilor neplăcute asociate cu rănile deschise. 

Clorofila cu aplicare topică a fost folosită, de asemenea, în diverse studii clinice1, ca tratament alternativ pentru acne, cu rezultate promițătoare. De asemenea, clorofila poate fi benefică și în reducerea semnelor de fotoîmbătrânire, care pot apărea în urma expunerii prelungite la soare. Nu în ultimul rând, potrivit mai multor cercetări2, clorofila cu aplicare topică ar putea avea rol de protecție împotriva cancerului de piele, grație proprietăților antioxidante.  

Clorofila sub formă de supliment alimentar

În momentul de față, nu există suficiente date cu privire la beneficiile pentru sănătate ale clorofilei ingerate sub formă de supliment lichid, pudră sau tabletă.  Anumiți cercetători sunt de părere că un rol esențial al clorofilei pentru organism este cel de a stimula dezvoltarea de celule roșii noi, îmbunătățind, astfel, calitatea sângelui. Această ipoteză este legată de faptul că, din punct de vedere chimic, clorofila este similară cu hemoglobina, o proteină esențială din celulele roșii ale sângelui, care are rolul de a transporta oxigenul în corp.  

Din acest motiv, clorofila poate fi benefică în tratamentul simptomelor de anemie, cum ar fi starea de oboseală, lipsa constantă de energie, precum și starea de amețeală. Cu toate acestea, dacă anemia este cauzată de lipsa de fier, clorofila nu poate funcționa ca tratament de sine stătător și este necesară, în primul rând, suplimentarea cu fier.  De asemenea, clorofila a fost asociată cu stimularea activității ficatului în eliminarea toxinelor din corp, prin procesul natural de detoxificare al organismului.  

Un alt sector de cercetare este cel al beneficiului pe care îl poate aduce clorofila în lupta împotriva anumitor forme de cancer. În prezent, majoritatea studiilor au fost efectuate pe animale, dar rezultatele obținute sunt încurajatoare, clorofila având un rol susținut în prevenirea formării de celule canceroase, precum și în încetinirea extinderii cancerului, la nivel celular. Experții în sănătate sunt de părere că există mai multe beneficii, unele încă nedescoperite sau care au nevoie de mai multă cercetare, ale clorofilei, de care am putea să profităm. Printre acestea se numără:
-    Îmbunătățirea digestiei
-    Ameliorarea constipației
-    Reducerea nivelului de inflamație din corp
-    Îmbunătățirea aspectului pielii
-    Creșterea nivelului de energie
-    Echilibrare hormonală
-    Ameliorarea durerilor musculare
-    Stimularea scăderii în greutate

Modalități de utilizare a clorofilei

Fie că ești dispusă să iei un supliment pe bază de clorofilă sau nu, specialiștii sfătuiesc încorporarea mai multor alimente cu clorofilă în dieta de zi cu zi, pentru a beneficia de proprietățile curative ale acestei substanțe. Bineînțeles, este important să te consulți cu medicul curant înainte de a face o schimbare dramatică din punct de vedere al alimentației sau când vrei să iei un supliment alimentar nou. Așadar, dacă vrei să consume mai multe alimente cu clorofilă, iată care sunt cele mai bogate în această substanță:
-    Pătrunjelul
-    Alfalfa
-    Arugula
-    Algele de mare
-    Lăstarii de grâu
-    Spirulina
-    Spanacul
-    Păstăile verzi
-    Broccoli
-    Sparanghelul
-    Ceaiul matcha

Dacă nu consumi legume verzi pe cât ar trebui, poți alege și alte surse naturale de clorofilă, cum ar fi fisticul, semințele de in și anumite condimente (busuiocul, coriandrul) bogate în clorofilă. 
De asemenea, anumite fructe, cum ar fi merele verzi, kiwi sau strugurii verzi sunt alternative bogate în clorofilă. 

O altă metodă de a introduce clorofila în dieta ta de zi cu zi este sub formă de suplimente alimentare, cum ar fi cele pulbere, capsule sau chiar clorofilă lichidă. Printre suplimentele care conțin clorofilă, pe lângă alți nutrienți, se numără extractul de ceai verde, germenii de grâu, spirulina și chlorella. Pe lângă acestea, poți opta pentru un supliment cu clorofilă de sine stătător.

Reacții adverse și contraindicații 

Deși clorofila este considerată sigură pentru consumă, fără efecte toxice, este important de reținut că pot apărea anumite reacții adverse, cum ar fi:
-    Starea de greață
-    Crampe abdominale
-    Diaree
-    Scaun colorat 
-    Stare de vomă

De obicei, aceste simptome apar în urma unui consum în exces de clorofilă. Așadar, dacă iei un supliment alimentar cu clorofilă, ai grijă să respecți instrucțiunile și cantitatea zilnică recomandată. 
De asemenea, dacă urmezi un tratament medicamentos prescris de medic, este important să discuți cu acesta înainte de a lua suplimente pe bază de clorofilă, deoarece pot apărea reacții adverse. De obicei, nu se recomandă consumul de clorofilă dacă urmezi un tratament cu medicamente ce provoacă fotosensibilitate crescută. 

Așadar, este bine de reținut că, printr-un consum moderat de clorofilă, se pot obținue anumite beneficia pentru sănătate. În principiu, se recomandă consumul de alimente bogate în clorofilă, dar și suplimentele alimentare pot fi de ajutor. În orice caz, o discuție cu medicul înainte de a lua un supliment cu clorofilă este necesară, pentru a evita orice fel de reacții adverse neplăcute. Deși inoffensive, reacțiile adverse pot stârni îngrijorare și este mai bine să le eviți. 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
1.  Studiul Efficacy and Tolerability of an Acne Treatment Regimen with Antiaging Benefits in Adult Women, publicat în US National Library of Medicine, în 2018, autori: Lily I. Jiang et al.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6011872/ 
2.  Studiul Inhibitory effects of chlorophyllin, hemin and tetrakis(4-benzoic acid)porphyrin on oxidative DNA damage and mouse skin inflammation induced by 12-O-tetradecanoylphorbol-13-acetate as a possible anti-tumor promoting mechanism, publicat în Science Direct, în decembrie 2003, autori: Kwang-Kyun Park et al.
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1383571803002341?via%3Dihub 


 


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0