7 băuturi bogate în antioxidanți

Antioxidanții sunt compuși care joacă un rol esențial în menținerea sănătății, neutralizând compușii nocivi cunoscuți sub numele de radicali liberi. Ce băuturi sănătoase sunt bogate în antioxidanți?

Atenția acordată alimentației este una dintre cele mai eficiente modalități de a crește aportul de antioxidanți. În timp ce majoritatea oamenilor sunt familiarizați cu alimentele bogate în antioxidanți, cum ar fi fructele și legumele, găsirea băuturilor sănătoase antioxidante poate fi puțin mai dificilă. Cele mai bune băuturi antioxidante se aleg pe baza unor criterii precum ingredientele, conținutul de antioxidanți, conținutul de zahăr adăugat și valoarea nutrițională.

Ceaiul verde și ceaiul verde Matcha

Derivat din frunzele plantei Camellia sinensis, ceaiul verde este una dintre cele mai populare băuturi antioxidante. Este deosebit de bogat în galat de epigalocatechină (EGCG), un compus care a fost studiat pe larg pentru efectele sale antioxidante¹.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Ceaiul verde oferă, de asemenea, mai mulți alți antioxidanți și polifenoli, inclusiv acid galic, epicatechină și catehină. Dacă iei ceai gata preparat din comerț, caută un ceai verde neîndulcit, fără coloranți sau alte ingrediente discutabile. Cel mai sigur este să-ți cumperi o cutie cu frunze de ceai verde de calitate și să își prepari acasă un ceai pe care să-l bei dimineața, deoarece îți va oferi și energie și putere de concentrare.

La fel, poți opta pentru ceaiul verde Matcha. Acesta este un tip de ceai obținut din frunzele plantei de ceai, care sunt măcinate într-o pulbere fină, adăugate la apă fierbinte și amestecate până se formează o textură spumoasă. Spre deosebire de ceaiul verde obișnuit, Matcha se face folosind întreaga frunză a plantei de ceai, de unde rezultă o concentrație mai mare de antioxidanți

În studiile efectuate în eprubetă și pe animale, s-a demonstrat că extractul de matcha protejează împotriva afectării ficatului și scade creșterea celulelor canceroase. Mai mult, un mic studiu efectuat pe 23 de persoane a constatat că un consum regulat de matcha a îmbunătățit memoria, atenția și timpul de reacție, comparativ cu un placebo.

Ceaiul de păpădie

Ceaiul de păpădie este un tip de ceai de plante produs prin infuzarea frunzelor și rădăcinilor plantei de păpădie în apă fierbinte. Acest ingredient bogat în antioxidanți a fost utilizat în multe forme de medicină tradițională, datorită capacității sale de a reduce inflamația, de a scădea nivelul colesterolului și de a preveni stresul oxidativ². 

Conform unui studiu în eprubetă, extractul de păpădie conține o varietate de acizi fenolici și flavonoizi, inclusiv luteolină, quercetină și acid cofeic. Adăugarea acestei băuturi bogate în antioxidanți în dieta zilnică poate fi o modalitate convenabilă de a crește aportul acestor antioxidanți cheie.

Cafeaua

Cafeaua este o sursă excelentă de antioxidanți pentru combaterea bolilor. De fapt, unele cercetări arată că acesta poate fi una dintre principalele surse de antioxidanți într-o alimentație obișnuită, contribuind cu și mai mulți antioxidanți decât fructele și legumele. Cafeaua conține mai ales antioxidanți precum acidul cafeic, acidul clorogenic, catehina, quercetina și rutina (rutozidă). O analiză masivă a 218 studii a constatat că un consum de 3-4 căni (720-960 ml) de cafea pe zi poate fi asociat cu un risc mai scăzut de boli de inimă, probleme hepatice și anumite tipuri de cancer.

Sucul de sfeclă roșie

Sfecla roșie este plină de antioxidanți benefici și compuși fenolici, cum ar fi betalainele, acei pigmenți vegetali care dau sfeclei nuanța vibrantă pe care o știm. Datorită conținutului ei de antioxidanți, sfecla³ a fost asociată cu o listă lungă de beneficii pentru sănătate: poate ajuta la reducerea inflamației, la îmbunătățirea sănătății inimii și la împiedicarea creșterii celulelor canceroase.

Sucul de rodie

Rodiile sunt incredibil de bogate în antioxidanți, cercetările arătând că potențialul antioxidant al sucului de rodie poate fi mai mare chiar decât al vinului roșu și al ceaiului verde. Mai mult, studiile sugerează că sucul de rodie poate reduce semnificativ inflamația din corp, poate scădea tensiunea arterială și poate proteja împotriva acumulării plăcii de aterom în artere.

Sucul de castraveți, pătrunjel și mărar

Un suc verde reprezintă, de asemenea, o bună sursă de antioxidanți. Acest suc sănătos se poate face din castraveți, pătrunjel și mărar, fiecare dintre aceste verdețuri având un set unic de antioxidanți, micronutrienți și beneficii pentru sănătate. Castraveții, de exemplu, au un conținut ridicat de apă și sunt adesea folosiți pentru a susșine digestia sănătoasă, pentru a menține hidratarea și pentru a proteja împotriva complicațiilor diabetului.

Pătrunjelul este o sursă excelentă de vitamina K, alături de antioxidanți precum kaempferolul și quercetina. Mărarul a fost, de asemenea, studiat pentru proprietățile sale medicinale și poate ajuta la gestionarea diabetului și a bolilor de inimă. Deși sunt necesare mai multe studii efectuate pe oameni pentru a evalua modul în care aceste ingrediente ar putea influența sănătatea, adăugarea unui suc verde în alimentația obișnuită nu strică.

Sucul de acai

Originar din America Centrală și de Sud, palmierul acai face fructe bogate în antioxidanți precum orientina, izoorientina și acidul vanilic. Potrivit unui mic studiu efectuat pe șapte sportivi, consumul zilnic al unui suc care conține și fructe de acai a crescut nivelurile de antioxidanți din sânge și a redus nivelul colesterolului și leziunile musculare provocate de efort după 6 săptămâni. Deși sunt necesare mai multe cercetări la oameni, studiile în eprubetă și pe animale sugerează, de asemenea, că sucul natural de acai poate reduce stresul oxidativ, poate îmbunătăți sănătatea creierului și poate preveni pierderea osoasă.

Apa de cocos

Apa de cocos este o sursă excelentă de micronutrienți precum potasiul, vitamina C și manganul și conține, de asemenea, o doză consistentă de antioxidanți în fiecare porție. Deși cercetările pe oameni lipsesc, mai multe studii pe animale au descoperit că apa de nucă de cocos ar putea ajuta la protejarea sănătății ficatului, precum și la reducerea stresului oxidativ și a nivelului de zahăr din sânge.

Atenție, dacă îți cumperi băuturi gata preparate, verifică mai întâi cu atenție ingredientele de pe etichetă și evită produsele care conțin zahăr adăugat, arome artificiale și aditivi. De asemenea, ingrediente precum suc de trestie, sirop de porumb, fructoză, glucoză sau nectar de fructe indică, în general, faptul că o băutură conține zaharuri adăugate.

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
NCBI - Epigallocatechin Gallate: A Review of Its Beneficial Properties to Prevent Metabolic Syndrome
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4517007/
1. Studiul „Epigallocatechin Gallate: A Review of Its Beneficial Properties to Prevent Metabolic Syndrome”, apărut în Nutrients. 2015 Jul; 7(7): 5443–5468. Published online 2015 Jul 7. doi: 10.3390/nu7075230, autori: Samuel Legeay et al.
PubMed - Comparative phytochemical, cytotoxicity, antioxidant and haemostatic studies of Taraxacum officinale root preparations
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30797873/
2. Studiul „Comparative phytochemical, cytotoxicity, antioxidant and haemostatic studies of Taraxacum officinale root preparations”, apărut în Food Chem Toxicol. 2019 Apr;126:233-247. doi: 10.1016/j.fct.2019.02.017. Epub 2019 Feb 21, autori: Dariusz Jedrejek et al.
NCBI - The Potential Benefits of Red Beetroot Supplementation in Health and Disease
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4425174/
3. Studiul „The Potential Benefits of Red Beetroot Supplementation in Health and Disease”, apărut în Nutrients. 2015 Apr; 7(4): 2801–2822. Published online 2015 Apr 14. doi: 10.3390/nu7042801, autori: Tom Clifford et al.

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0