Antioxidantii: Ce sunt si Care este rolul lor

Despre antioxidanti

Rolul antioxidantilor in organism

Surse si administrarea antioxidantilor

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Despre antioxidanti

Antioxidantii sunt substante nutritive care pot preveni sau amana unele tipuri de degradare celulara, cauzate in special de efectele radicalilor liberi. Radicalii liberi sunt molecule instabile produse de organism ca o reactie la factorii de mediu daunatori sau la alte tipuri de elemente daunatoare.

Ce sunt antioxidantii

Antioxidantii reprezinta un complex de elemente nutritive – vitamine si minerale – si enzime, care reduc efectele toxice ale radicalilor liberi. Antioxidantii impiedica oxidarea celulelor, care are loc sub influenta factorilor externi, dar si din cauza imbatranirii. Antioxidantii fortifica sistemul imunitar, reduc riscul de cancer si previn aparitia infectiilor.

Tipuri de antioxidanti

Exista o multime de substante care actioneaza precum un antioxidant. Unele sunt insa mai cunoscute decat altele.

Vitamine si minerale

Vitaminele si mineralele au actiune antioxidanta odata ce ajung in organism, de aceea dietele bogate in fructe si legume sunt atat de sanatoase.

Vitamina E

Vitamina E este solubila in grasimi si are efect antioxidant, impiedicand radicalii liberi sa afecteze procesele digestive si pe cele de regenerare celulara. Aceasta poate fi consumata si sub forma naturala, din alimentele care o contin, dar si sub forma sintetizata, ca supliment alimentar.

Vitamina C

Vitamina C actioneaza pe post de antioxidant atat direct, prin reactia creata cu unii radicali liberi, cat si indirect, prin restabilirea proprietatilor antioxidante ale vitaminei E. Proprietatile antioxidante ale vitaminei C sunt in mod deosebit benefice plasmei, retinei si fluidelor din jurul plamanilor.

Beta-Carotenul

Beta-carotenul, adica substanta care pigmenteaza fructele si legumele, are proprietati antioxidante. Odata ajuns in organism, acesta este transformat in vitamina A – retinol.

Seleniul

Seleniul este o minerala care actioneaza precum un antioxidant. Acesta actioneaza mai bine impreuna cu vitamina E, sustinand activitatea acesteia in limitarea procesului de oxidare a grasimilor. Si alaturi de vitamina C si vitamina B3 seleniul functioneaza bine, impiedicand moleculele de oxigen sa devina prea reactive.

Flavonoidele

Flavonoidele sunt compusi din plante care pigmenteaza tesuturile acestora. Acestea au capacitatea de a intarzia, preveni si chiar elimina daunele cauzate de stresul oxidativ in organism.

Omega 3 si Omega 6

Omega 3 are proprietati antioxidante, insa tototdata stimuleaza activitatea enzimelor antioxidante produse de organism pe cont propriu. Si Omega 6 este un acid gras ce detine proprietati antioxiante.

Alti antioxidanti

Alti antioxidanti cunoscuti sunt:

• Luteina

• Licopenul

• Manganul

Zeaxantina

Enzime specifice

Enzimele sunt un tip de antioxidanti care provin din proteinele si mineralele ce fac parte din dieta noastra. Acestea sunt sintetizate in organism si capata activitati antioxidante. Insa pentru a potenta activitatea antioxidanta a enzimelor, e nevoie de asocierea lor cu minerale precum fierul, cuprul, seleniul, magneziu si zincul.

Solubilitatea antioxidantilor

Antioxidantii pot fi impartiti in doua categorii si in functie de solubilitatea lor.

Antioxidanti hidrosolubili

Unii antioxidanti sunt hidrosolubili, adica se dizolva in apa. Asta inseamna ca acestia se absorb cel mai bine in organism intrucat legumele si fructele care contin asemenea antioxidanti, contin totodata si apa. Pe de alta parte insa, acesti sunt eliminati rapid din organism prin urina. Printre antioxidantii hidrosolubili se numara polifenolii, dar si vitamina C.

Antioxidanti liposolubili

Pe de alta parte, antioxidantii liposolubili sunt cei care se absorb in prezenta grasimilor. Asadar, in lipsa grasimilor, organismul nu poate sa absoarba si sa foloseasca acesti antioxidanti. Este important insa de mentionat ca acestia nu se elimina usor din organism si se pot acumula, in timp, depasind nivelul sanatos. Vitamina E este un exemplu de antioxidant liposolubil.

 

 

Rolul antioxidantilor in organism

Antioxidantii sunt extrem de importanti in organism, acestia avand rolul de a preveni sau macar de a amana oxidarea altor molecule.

Distrugerea radicalilor liberi

Organismul produce in mod natural radicali liberi, care au efecte nedorite precum degradarea celulara, imbatranirea prematura sau aparitia unor afectiuni. Antioxidantii insa combat efectele devastatoare pe care radicalii liberi le au. De aceea este foarte important ca dieta noastra sa abunde in antioxidanti.

Ce sunt radicalii liberi

Radicalii liberi sunt formatiuni moleculare independente, care contin un electron fara pereche. Asadar, sunt formatiuni instabile, care in permanenta cauta un electron la substantele din apropiere, astfel incat sa se stabilizeze. In acest fel apare procesul denumit stres oxidativ, care afecteaza toate celulele organismului. In cantitati normale, radicalii liberi sunt esentiali pentru buna functionare a organismului, insa problema apare atunci cand acestia se inmultesc.

Cum se formeaza radicalii liberi in organism

Oxigenul din organism se imparte in atomi singuri, fara pereche de electroni. Electronii tind sa se imperecheze, de aceea acesti atomi singuri, denumiti radicali liberi, cauta in tot organismul alti electroni pentru a se imperechea. Acest proces dauneaza atat celulelor, cat si proteinelor si ADN-ului.

Ameliorarea efectelor radicalilor liberi din organism

Radicalii liberi din organism au o serie de efecte nedorite, incepand de la slabirea sistemului imunitar si pana la instalarea unor boli. Efectele radicalilor liberi pot fi insa reduse sau chiar eliminate complet prin furnizarea de antioxidanti organismului.

Prevenirea si tratarea unor boli

Marirea aportului de antioxidanti consumati poate proteja organismul de imbolnavire, reducand riscul de afectiuni cardiace, probleme oculare, tulburari de memorie, dar si de afectiuni ale sistemului imunitar. Mai mult decat atat, antioxidantii pot contribui chiar si la vindecarea unor boli.

Intarirea sistemului imunitar

Radicalii liberi pot compromite activitatea sistemului imunitar, de aceea antioxidantii sunt atat de importanti pentru imunitate. Un aport sanatos de antioxidanti poate sa fortifice sistemul imunitar, protejandu-l de efectele radicalilor liberi.

Reducerea riscului de infectii si cancer

Stresul oxidativ a fost asociat, in urma mai multor studii, cu declansarea infectiilor, dar si cu aparitia cancerului. Antioxidantii reusesc insa sa neutralizeze radicalii liberi, de aceea pot reduce aceste riscuri pentru sanatate.

Surse si administrarea antioxidantilor

Antioxidantii sunt benefici pentru sanatate, asa ca trebuie sa ne asiguram ca oferim organismului aportul necesar de antioxidanti.

Surse de antioxidanti

Antioxidantii se regasesc in unele alimente, insa pot fi consumati si sub forma de suplimente alimentare, daca simtim nevoia.

Alimente ce contin antioxidanti

Cele mai bune surse de antioxidanti sunt alimentele de origine vegetala, in special fructele si legumele. Preparea termica reduce potentialul antioxidant al alimentelor, asa ca e indicat sa mancam zilnic (si) fructe si legume crude.

Iata ce alimente contin concentratii mari de antioxidanti si nu ar trebui sa lipseasca din dieta ta:

• Fructele

• Legumele

• Ciocolata

• Ceaiul

• Nucile, semintele

• Uleiurile vegetale

• Cerealele integrale

• Orezul, porumbul, graul

Suplimente alimentare cu antioxidanti

Aportul de antioxidanti poate fi marit cu ajutorul unor suplimente alimentare pe baza de antioxianti – cele mai comune sunt vitaminele. Vitamina C, de pilda, este un supliment alimentar extrem de eficient intrucat este solubil in apa si organismul il asimileaza rapid. Acesta poate neutraliza stresul oxidativ cauzat de poluare si substante toxice, in general. Si vitamina E se regaseste sub forma de supliment alimentar, singurul aspect de care trebuie sa tii cont este ca aceasta e solubila in grasimi si trebuie asociate deci cu alimente bogate in grasimi pentru a fi absorbit in totalitate.

Beta-carotenul si seleniul sunt alti antioxidanti benefici care se regasesc sub forma de tablete. Discuta cu medicul tau daca vrei sa iei suplimente alimentare bogate in antioxidanti insa urmezi un tratament pentru o anumita afectiune, astfel incat sa te asiguri ca suplimentul nu interactioneaza cu tratamentul medicamentos.

Administrarea eficienta a antioxidantilor

Medicii recomanda adoptarea unei diete care sa includa legume si fructe crude. Adoptand o asemenea dieta nu vom avea probleme cu deficitul de antioxidanti. Daca simtim insa nevoia, putem completa cu suplimente alimentare.

Se recomanda administrarea suplimentelor cu antioxidanti in timpul mesei, pentru a favoriza absorbtia acestora, dar si pentru a reduce riscul de aparitie a unor tulburari digestive. Seleniul si vitamina E isi favorizeaza reciproc absorbtia, de aceea e indicat sa le administram sub forma unui supliment care contine atat seleniu, cat si vitamina E.

Doza zilnica recomandata de antioxidanti

Atunci cand este vorba despre antioxidanti, e foarte important sa nu se depaseasca dozele zilnice recomandate in cazul in care nu a recomandat un medic dozele foarte mari. De exemplu, daca iei suplimente alimentare pe baza de vitamina E, ar trebui sa limitezi aportul la 100-200 de unitati internationale (UI) pe zi. In ceea ce priveste seleniul, doza zilnica recomandata este de 100-200 micrograme, iar licopenul este acceptat in doze de cel mult 15000 UI zilnic. Vitamina C este solubila in apa, deci sunt permise doze mai mari. Insa 250-500 mg pe zi sunt suficiente. Discuta cu medicul tau si citeste indicatiile oferitre de producator pe eticheta produsului pentru a nu depasi doza zilnica recomandata.

Combinarea tipurilor de antioxidanti

Antioxidantii sunt mai puternici atunci cand sunt folositi impreuna. De aceea, suplimentele cu antioxidanti contin mai multe substante antioxidante precum vitaminele C, E, A, dar si seleniu ori betacaroten.

Consumul de legume si fructe in stare proaspata

Pentru a asigura organismului necesarul de antioxidanti, e important sa consumi legume si fructe in stare proaspata la fiecare masa/ gustare din zi. Rosiile, pepenele, fructele de padure, morcovul, legumele cu frunze verzi sunt bogate in continutul de antioxidanti asa ca asigura-te ca acestea fac parte din alimentatia ta.

Riscurile unui supradozaj de suplimente alimentare cu antioxidanti

Consumul excesiv de suplimente cu antioxidanti (adica depasirea dozelor recomandate de producator sau de medic) poate fi daunator, favorizand uneori procesul oxidativ. Mai mult decat atat, fumatorii care iau doze mari de suplimente cu antioxidanti isi cresc riscul de cancer pulmonar.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0