Ce este spirulina: beneficii si contraindicatii

Spirulina este o alga, mai exact o microalga, consumata de secole pentru proprietatile sale vindecatoare, dar si pentru calitatile nutritionale deosebite.

TESTARE PCR COVID-19

Spirulina era consumata de vechii azteci si a  reapărut in atentia cercetatorilor ca un aliment super sănătos după ce NASA l-a folosit cu succes ca supliment alimentar pentru astronauții din misiunile spațiale. Este un superaliment provenit din algele albastre-verzi, care cresc in mod natural in lacurile sarate din climatul subtropical, dar si in ocean. Acesteia i se atribuie proprietati precum accelerarea metabolismului, scaderea colesterolului, scaderea in greutate, dar si tratarea unor tulburari de natura psihica precum anxietatea, depresia ori deficitul de atentie.

Valori nutritionale 7 g de spirulina

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Calorii: 20 kcal

Proteine: 4 g

Vitamina B1:  11% din doza zilnica recomandata

Vitamina B2: 15% din doza zilnica recomandata

Vitamina B3: 4% din doza zilnica recomandata

Cupru: 21% din doza zilnica recomandata

Fier: 11% din doza zilnica recomandata

* Totodata, spirulina contine si magneziu, potasiu si mangan, precum si alti nutrienti importanti pentru organism.

Beneficii spirulina

Oamenii de stiinta au facut o serie de studii in ultimii ani, pentru a descoperi ce proprietati are, de fapt, spirulina. In urma acestor studii s-au confirmat urmatoarele beneficii ale acestui superaliment:

Proprietati antiinflamatoare si antioxidante – Fiind o sursa bogata de antioxidanti, spirulina protejeaza organismul de stresul oxidativ la nivelul ADN-ului, dar si la nivel celular. Stresul oxidativ provoaca inflamatie cronica, care contribuie la aparitia unor boli, printre care si cancerul. Asadar, consumul de spirulina are un puternic efect antiinflamator.

Scade nivelul de trigliceride din sange, precum si colesterolul "rau" (LDL) – In cadrul unui studiu facut recent, s-a dovedit ca 1 gram de spirulina pe zi poate reduce nivelul de trigliceride din sange cu 16,3%, iar colesterolul cu 10,1%. Avand in vedere ca trigliceridele si colesterolul care depasesc parametrii normali pot cauza boli cardiovasculare, spirulina ne protejeaza sanatatea inimii.

Prevenirea acumulării colesterolului de către acidul gamma-linolenic: Spirulina este de asemenea compusă din acid gamma-linolenic (GLA). GLA se formează în mare parte din conversia LA în prezența enzimei delta-6-desaturază, care poate fi inhibată cu deficiențe de minerale, abuz de alcool / tutun, infecții, îmbătrânire și alte afecțiuni medicale severe. Mai mult, deficiențele GLA pot agrava ingrosarea  arterială, hipertensiunea și dislipidemia. În plus, spirulina conține și vitamina B3, numită și niacină, care este, de asemenea, cunoscută pentru optimizarea  dislipidemiei

Trateaza candidoza – Potrivit cercetatorilor, Candida albicans se regaseste in mod normal in organism, in cavitatea bucala, in tractul gastrointestinal, dar si in vagin, insa atunci cand apar dezechilibre, bacteriile se multiplica si apare candidoza, o forma de vaginita. Spirulina este eficienta in tratarea candidozei, avand proprietati antimicrobiene eficiente in cazul acestei ciuperci microscopice.

Scade tensiunea arteriala – Ficocianul, substanta care ofera nuanta albastra spirulinei, detine proprietati antihipertensive, de ajutor pentru persoanele care au probleme cu tensiunea arteriala crescuta.

Energizeaza organismul – Spirulina are un efect energizant asupra organismului. Potrivit celebrului medic de peste Ocean, Dr. Oz, daca amestecam 1 lingurita de spirulina cu 350 g de limeta, vom obtine o bautura energizanta cu care putem inlocui cu succes cafeaua.

Accelereaza scaderea in greutate – Dietele bogate in proteine accelereaza scaderea in greutate, “topind” depozitele de grasime.  Mecanismul de acțiune al spirulinei este reprezentat de o reducere a infiltrării macrofagelor în grăsime viscerală, prevenirea acumulării de grăsime hepatică, reducerea stresului oxidativ, îmbunătățirea sensibilității la insulină și cresterea  sațietății.

Îmbunătățește instalarea starii de sațietate- reducerea poftei de mâncare se poate datora unei îmbunătățiri a rezistenței la leptină în nucleul arcuat.

Inhibarea lipazei pancreatice: Una dintre componentele spirulinei se remarcă a fi glicolipidul H-b2, care inhibă activitatea lipazei pancreatice în mod dependent de doză, reducând astfel nivelurile de TG postprandiale.Efecte similare pot fi exercitate și de fitocianină.

Estompeaza simptomele rinitei alergiceRinita alergica este caracterizata de inflamarea cailor nazale si este declansata de factori precum polenul, parul de animale sau praful. In cadrul unui studiu facut pe 127 de persoane care sufera de rinita alergica, s-a dovedit ca 2 grame de spirulina pe zi amelioreaza simptomele rinitei, precum stranutul, congestia nazala si pruritul (mancarimile) de la nivelul nasului.

Are rol hepatoprotector si chiar imbunatateste starea ficatului in steatoza hepatica nonalcoolica. Suplimentarea cu spirulină la o doză mare de 6 g zilnic la pacienții cu steatoza hepatica are efecte metabolice benefice puternice.In cadrul unui studiu, la sfârșitul perioadei de intervenție de 6 luni, nivelurile medii de aspartat aminotransferază, alanină aminotransferază, gamma-glutamiltransferază, trigliceride, lipoproteină-colesterol cu densitate mică, colesterol total și raportul dintre colesterolul total și colesterolul cu lipoproteine cu densitate ridicată au fost a scăzut semnificativ.

Are un rol benefic in controlul nivelului de glucoză din sânge și în îmbunătățirea profilului lipidic al subiecților cu diabet zaharat de tip 2 . Studii efectuate la pacineti cu diabet zaharat de tip 2 au demonstrat eficacitatea suplimentării cu Spirulina (2 g / zi timp de 2 luni) utilizând nivelurile de glicemie preintervenție și postintervenție, nivelurile de hemoglobină glicozilată (HbA (1c)) și profilurile lipidice ale subiecților diabetici. Suplimentarea cu Spirulina de două luni a dus la o scădere semnificativă a glicemiei în post și a nivelului postprandial al glicemiei. De asemenea, a fost observată o reducere semnificativă a nivelului de HbA (1c), indicând o îmbunătățire a reglării glucozei pe termen lung. În ceea ce privește lipidele, nivelurile de trigliceride au fost semnificativ reduse.

Alte beneficii ale spirulinei sunt: sporeste anduranta in timpul practicarii activitatilor sportive, combate oboseala, echilibreaza nivelul de zahar din sange, ajuta la detoxifierea organismului si previne anemia.

Sustine sanatatea mintala

O lucrare de cercetare1 din 2018 scoate in evidenta potentialul rol pe care spirulina l-ar putea avea in tratarea tulburarilor (afective) de dispozitie. Teoria de la baza acestei idei este ca spirulina este o sursa de triptofan, un aminoacid care sustine productia de serotonina in creier. La randul ei, serotonina are un rol important in sanatatea mintala.

Pacientii diagnosticati cu anumite tulburari sau afectiuni ale sanatatii mintale, cum ar fi depresia si anxietatea, ar putea avea niveluri scazute de serotonina, iar administrarea unor suplimente cu triptofan pentru a se mentine nivelurile optime de serotonina ar putea indeplini un rol in sustinerea unei stari mintale bune. Cu toate acestea, sunt necesare mai multe studii clinice pentru a se stabili cu exactitate ce rol are spirulina in ceea ce priveste sanatatea mintala.

Cum sa consumi spirulina

Spirulina poata fi consumata atat sub forma de capsule, cat si sub forma de pudra.

Daca alegi spirulina sub forma de pudra, iata cum o poti consuma:

  • Dizolva 1 lingurita de pudra de spirulina intr-un pahar cu apa.
  • Dizolva o lingurita pulbere de spirulina in smoothie-ul pe care il bei dimineata.
  • Foloseste spirulina pulbere la prepararea deserturilor, in special la cele raw.
  • Foloseste spirulina pulbere in salate, alaturi de condimente precum chili sau chimion.
  • Foloseste spirulina in piureuri si supe-creme.

Exista riscuri sau contraindicatii asociate cu un consum de spirulina?

O analiza2 din 2014 noteaza ca spirulina este bine tolerata de majoritatea oamenilor si ca este o substanta considerata sigura pentru consumul uman, asa ca substanta nu cauzeaza aparitia unor efecte adverse semnificative. Este bine, insa, sa discuti cu medicul tau despre interactiunile posibile ce pot sa apara intre spirulina si medicamentele pe care le iei in prezent, inainte de a lua acest tip de suplimente.

Produsele din alge albastre verzi care nu contin substante nocive care sa le contamineze (cum ar fi metalele toxice, bacteriile daunatoare ori microcistina) sunt posibil sigure3 pentru majoritatea oamenilor.

Insa daca produsele din alge albastre-versi sunt contaminate, ele cel mai probabil nu sunt sigure, mai ales in cazul administrarii la copii. Expertii ne reamintesc ca micutii sunt mai sensibili decat adultii la produsele din alge albastre-verzi contaminate.

Anumiti pacienti trebuie sa fie extrem de precauti daca vor sa ia produse din alge albastre-verzi. Nu se cunosc suficiente informatii despre folosirea suplimentelor din alge albastre-verzi la femeile insarcinate si la cele care alapteaza.

In cazul pacientilor cu boli autoimune (scleroza multipla, lupus, artrita reumatoida si altele), algele albastre-verzi ar putea determina sistemul imunitar sa devina si mai activ, iar din aceasta cauza, pot sa se agraveze simptomele acestor afectiuni.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA
 

Spirulina si cancerul

Microalgele servesc drept punct de cercetare promițător și eficient atat in prevenirea cat si chiar tratarea cancerului. Mai multe tipuri de biomolecule extrase și caracterizate din originea microalgală au prezentat un efect anti-tumorogen și antiproliferativ eficient. Diferite tipuri de astfel de compuși conțin produse secundare active biologic, cum ar fi carotenoizi, polizaharide naturale sau sulfatate, derivați de fenol, sterol, depsipeptide, polichide conținând metal și mai multe tipuri de alcaloizi și stipodioli. Aproape toti dintre acești compuși sunt capabili să inducă moartea celulelor tumorale prin activarea căii apoptotice a caspazelor, inhibarea nucleației microtubulilor a celulelor sau prin activarea căilor independente ale caspazei intercelulare.
 
Cercetatorii isi indreapta atentia in special asupra unui compus - fucoxantina, un carotenoid prezent în microalge, diatomee și alge brune, care prezintă proprietăți anticanceroase puternice prin prevenirea creșterii celulelor maligne, stimularea genelor supresoare de cancer și arestarea ciclurilor celulare, în timp ce nu afectează apoptoza celulelor tumorale
Mai sunt necesare mai multe investigații biologice și moleculare avansate referitoare la rolul și eficacitatea acestor compuși anticancerigeni derivați de alge.
 
Mai mult, ar trebui efectuate investigații ample, in-vitro sau in-vivo, asupra compușilor bioactivi ai microalgelor pentru a evalua posibilele aplicații ale acestora împotriva unei game largi de cancer.

 

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie:

  • 1 "Spirulina as a main source of tryptophan for mental illness: Improving level of serotonin through tryptophan supplementation", iulie 2018, pe researchgate.net, autor Sileshi Demelash Sasie.
  • 2 "Review of natural products with hepatoprotective effects", octombrie 2014, in World journal of gastroenterology; autori: Eduardo Madrigal-Santillán, Eduardo Madrigal-Bujaidar, Isela Álvarez-González, María Teresa Sumaya-Martínez, José Gutiérrez-Salinas, Mirandeli Bautista, Ángel Morales-González, Manuel García-Luna y González-Rubio, J Leopoldo Aguilar-Faisal, José A Morales-González.
  • 3 WebMD - https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-923/blue-green-alga\
  • Microalgae in modern cancer therapy: Current knowledge  Author M. E.Abd ElHack, S.Abdenour, M Alagawany ,2019
  • Effects of spirulina on weight loss and blood lipids: Review Author James DiNicolantonio. Anusha Bhat, James OKeefe, 2020
  • Role of Spirulina in the Control of Glycemia and Lipidemia in Type 2 Diabetes Mellitus 2001 P.Parick, U.Mani, U.iIer

  • The hepatoprotective and hypolipidemic effects of Spirulina ( Arthrospira platensis) supplementation in a Cretan population with non-alcoholic fatty liver disease: a prospective pilot study 2014, E.Mazokopakis, Maria Papadomanolaki, Andreas Fousteris

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 1