Ce este spirulina: beneficii si contraindicatii

Spirulina este o alga, mai exact o microalga, consumata de secole pentru proprietatile sale vindecatoare, dar si pentru calitatile nutritionale deosebite.

Spirulina este un superaliment provenit din algele albastre-verzi, care cresc in mod natural in lacurile sarate din climatul subtropical, dar si in ocean. Acesteia i se atribuie proprietati precum accelerarea metabolismului, scaderea colesterolului, scaderea in greutate, dar si tratarea unor tulburari de natura psihica precum anxietatea, depresia ori deficitul de atentie.

Valori nutritionale 7 g de spirulina

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Calorii: 20 kcal

Proteine: 4 g

Vitamina B1:  11% din doza zilnica recomandata

Vitamina B2: 15% din doza zilnica recomandata

Vitamina B3: 4% din doza zilnica recomandata

Cupru: 21% din doza zilnica recomandata

Fier: 11% din doza zilnica recomandata

* Totodata, spirulina contine si magneziu, potasiu si mangan, precum si alti nutrienti importanti pentru organism.

Beneficii spirulina

Oamenii de stiinta au facut o serie de studii in ultimii ani, pentru a descoperi ce proprietati are, de fapt, spirulina. In urma acestor studii s-au confirmat urmatoarele beneficii ale acestui superaliment:

Proprietati antiinflamatoare si antioxidante – Fiind o sursa bogata de antioxidanti, spirulina protejeaza organismul de stresul oxidativ la nivelul ADN-ului, dar si la nivel celular. Stresul oxidativ provoaca inflamatie cronica, care contribuie la aparitia unor boli, printre care si cancerul. Asadar, consumul de spirulina are un puternic efect antiinflamator.

Scade nivelul de trigliceride din sange, precum si colesterolul "rau" (LDL) – In cadrul unui studiu facut recent, s-a dovedit ca 1 gram de spirulina pe zi poate reduce nivelul de trigliceride din sange cu 16,3%, iar colesterolul cu 10,1%. Avand in vedere ca trigliceridele si colesterolul care depasesc parametrii normali pot cauza boli cardiovasculare, spirulina ne protejeaza sanatatea inimii.

Trateaza candidoza – Potrivit cercetatorilor, Candida albicans se regaseste in mod normal in organism, in cavitatea bucala, in tractul gastrointestinal, dar si in vagin, insa atunci cand apar dezechilibre, bacteriile se multiplica si apare candidoza, o forma de vaginita. Spirulina este eficienta in tratarea candidozei, avand proprietati antimicrobiene eficiente in cazul acestei ciuperci microscopice.

Scade tensiunea arteriala – Ficocianul, substanta care ofera nuanta albastra spirulinei, detine proprietati antihipertensive, de ajutor pentru persoanele care au probleme cu tensiunea arteriala crescuta.

Energizeaza organismul – Spirulina are un efect energizant asupra organismului. Potrivit celebrului medic de peste Ocean, Dr. Oz, daca amestecam 1 lingurita de spirulina cu 350 g de limeta, vom obtine o bautura energizanta cu care putem inlocui cu succes cafeaua.

Accelereaza scaderea in greutate – Dietele bogate in proteine accelereaza scaderea in greutate, “topind” depozitele de grasime.

Estompeaza simptomele rinitei alergiceRinita alergica este caracterizata de inflamarea cailor nazale si este declansata de factori precum polenul, parul de animale sau praful. In cadrul unui studiu facut pe 127 de persoane care sufera de rinita alergica, s-a dovedit ca 2 grame de spirulina pe zi amelioreaza simptomele rinitei, precum stranutul, congestia nazala si pruritul (mancarimile) de la nivelul nasului.

Alte beneficii ale spirulinei sunt: sporeste anduranta in timpul practicarii activitatilor sportive, combate oboseala, echilibreaza nivelul de zahar din sange, ajuta la detoxifierea organismului si previne anemia.

Sustine sanatatea mintala

O lucrare de cercetare1 din 2018 scoate in evidenta potentialul rol pe care spirulina l-ar putea avea in tratarea tulburarilor (afective) de dispozitie. Teoria de la baza acestei idei este ca spirulina este o sursa de triptofan, un aminoacid care sustine productia de serotonina in creier. La randul ei, serotonina are un rol important in sanatatea mintala.

Pacientii diagnosticati cu anumite tulburari sau afectiuni ale sanatatii mintale, cum ar fi depresia si anxietatea, ar putea avea niveluri scazute de serotonina, iar administrarea unor suplimente cu triptofan pentru a se mentine nivelurile optime de serotonina ar putea indeplini un rol in sustinerea unei stari mintale bune. Cu toate acestea, sunt necesare mai multe studii clinice pentru a se stabili cu exactitate ce rol are spirulina in ceea ce priveste sanatatea mintala.

Cum sa consumi spirulina

Spirulina poata fi consumata atat sub forma de capsule, cat si sub forma de pudra.

Daca alegi spirulina sub forma de pudra, iata cum o poti consuma:

  • Dizolva 1 lingurita de pudra de spirulina intr-un pahar cu apa.
  • Dizolva o lingurita pulbere de spirulina in smoothie-ul pe care il bei dimineata.
  • Foloseste spirulina pulbere la prepararea deserturilor, in special la cele raw.
  • Foloseste spirulina pulbere in salate, alaturi de condimente precum chili sau chimion.
  • Foloseste spirulina in piureuri si supe-creme.

Exista riscuri sau contraindicatii asociate cu un consum de spirulina?

O analiza2 din 2014 noteaza ca spirulina este bine tolerata de majoritatea oamenilor si ca este o substanta considerata sigura pentru consumul uman, asa ca substanta nu cauzeaza aparitia unor efecte adverse semnificative. Este bine, insa, sa discuti cu medicul tau despre interactiunile posibile ce pot sa apara intre spirulina si medicamentele pe care le iei in prezent, inainte de a lua acest tip de suplimente.

Produsele din alge albastre verzi care nu contin substante nocive care sa le contamineze (cum ar fi metalele toxice, bacteriile daunatoare ori microcistina) sunt posibil sigure3 pentru majoritatea oamenilor.

Insa daca produsele din alge albastre-versi sunt contaminate, ele cel mai probabil nu sunt sigure, mai ales in cazul administrarii la copii. Expertii ne reamintesc ca micutii sunt mai sensibili decat adultii la produsele din alge albastre-verzi contaminate.

Anumiti pacienti trebuie sa fie extrem de precauti daca vor sa ia produse din alge albastre-verzi. Nu se cunosc suficiente informatii despre folosirea suplimentelor din alge albastre-verzi la femeile insarcinate si la cele care alapteaza.

In cazul pacientilor cu boli autoimune (scleroza multipla, lupus, artrita reumatoida si altele), algele albastre-verzi ar putea determina sistemul imunitar sa devina si mai activ, iar din aceasta cauza, pot sa se agraveze simptomele acestor afectiuni.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie:

  • 1 "Spirulina as a main source of tryptophan for mental illness: Improving level of serotonin through tryptophan supplementation", iulie 2018, pe researchgate.net, autor Sileshi Demelash Sasie.
  • 2 "Review of natural products with hepatoprotective effects", octombrie 2014, in World journal of gastroenterology; autori: Eduardo Madrigal-Santillán, Eduardo Madrigal-Bujaidar, Isela Álvarez-González, María Teresa Sumaya-Martínez, José Gutiérrez-Salinas, Mirandeli Bautista, Ángel Morales-González, Manuel García-Luna y González-Rubio, J Leopoldo Aguilar-Faisal, José A Morales-González.
  • 3 WebMD - https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-923/blue-green-algae

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0