7 alimente sănătoase care îți revigorează starea de spirit

Când te simți demoralizat, îți vine să te repezi într-o cutie cu prăjituri sau o pungă cu chipsuri, dar acestea nu te ajută decât pe termen scurt. Există și alimente sănătoase care, consumate frecvent, îți îmbunătățesc starea de spirit și contribuie la sănătatea creierului.

Cercetările recente subliniază relația dintre nutriție și sănătatea mintală. Cu toate acestea, este important de menționat că starea de spirit poate fi influențată de mulți factori, cum ar fi stresul, mediul de lucru, somnul neodihnitor, moștenirea genetică, nu doar de anumite deficite nutriționale. 

Prin urmare, este dificil să stabilești cu exactitate dacă alimentele îți revigorează sau nu starea de spirit. Cu toate acestea, s-a demonstrat că anumite alimente sănătoase îmbunătățesc sănătatea creierului și contracarează tulburările de dispoziție.

1. Peștele gras

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Acizii grași Omega-3 sunt un grup de grăsimi esențiale pe care corpul nu le poate produce (deci trebuie obținute din alimentație) și care par să joace un rol-cheie în dezvoltarea creierului. Peștele gras, precum somonul și tonul alb, sunt bogate în două tipuri de omega-3 - acid docosahexaenoic (DHA) și acid eicosapentaenoic (EPA) - care sunt asociate cu niveluri mai scăzute ale depresiei. Se recomandă să consumăm pește de aproximativ trei ori pe săptămână.

2. Ciocolata neagră

Ciocolata este bogată în mulți compuși care stimulează starea de spirit. Zahărul poate îmbunătăți dispoziția, deoarece este o sursă rapidă de combustibil pentru creier. Cacaua este bogată în flavonoide care cresc fluxul de sânge către creier, reduc inflamațiile și stimulează sănătatea creierului, toate acestea contribuind și la reglarea stării de spirit. Ca să nu mai spunem că gustul plăcut, textura și mirosul pot promova, de asemenea, buna dispoziție. Se pot consuma 1-2 pătrate de ciocolată neagră cu 70% cacao pe post de gustare.

3. Alimentele fermentate

Alimente fermentate precum iaurtul, kefirul și varza murată pot îmbunătăți atât sănătatea intestinală, cât și starea de spirit. În timpul procesului de fermentare, sunt create probioticele. Aceste microorganisme susțin creșterea bacteriilor sănătoase din intestin și pot crește nivelul de serotonină. Serotonina este un neurotransmițător care afectează multe fațete ale comportamentului uman, cum ar fi starea de spirit, răspunsul la stres, pofta de mâncare și libidoul.

4. Bananele

Bananele sunt bogate în vitamina B6, ceea ce ajută la sinteza neurotransmițătorilor care au legătură cu starea de bucurie, precum dopamina și serotonina. Combinația de fibre și zahăr din banană asigură un nivel stabil de zahăr în sânge și un control mai bun al dispoziției. Nivelul prea mic de zahăr din sânge poate duce la iritabilitate și modificări ale dispoziției. Banana este și o sursă excelentă de prebiotice, un tip de fibre care ajută la hrănirea bacteriilor sănătoase din intestin. Un microbiom intestinal robust este asociat cu rate mai mici de tulburări de dispoziție

5. Ovăzul

Consumul de ovăz la micul dejun sub formă de fulgi sau integrat în musli ori granola ajută la stabilirea bunei dispoziții încă de dimineață. Ovăzul este și o sursă excelentă de fibre, furnizând 8 grame de fibre la 81 g de produs. Fibrele ajută la încetinirea digestiei carbohidraților, permițând o eliberare treptată de zahăr în fluxul sangvin pentru a menține un nivel stabil de energie. De asemenea, este și o sursă bună de fier.

6. Nucile

Nucile, caju-ul, migdalele, arahidele sunt bogate în proteine, grăsimi sănătoase și fibre, dar furnizează și triptofan, un aminoacid responsabil cu producerea de serotonină, care crește buna dispoziție. De asemenea, susțin sănătatea creierului. Migdalele sunt și surse bune de zinc și seleniu, importante pentru buna funcționare a creierului și pentru ușurarea simptomelor depresiei.

7. Leguminoasele

Pe lângă faptul că sunt bogate în fibre și proteine, fasolea, lintea, mazărea și năutul sunt pline de substanțe nutritive. Leguminoasele sunt o sursă excelentă de vitamine din complexul B, care ajută la îmbunătățirea dispoziției prin creșterea nivelului de neurotransmițători precum serotonina, dopamina, norepinefrina și acidul gama-aminobutiric, toate fiind importante pentru reglarea stării de spirit.

Mai mult, vitaminele din complexul B joacă un rol-cheie în semnalizarea nervoasă, ceea ce permite o comunicare adecvată între celulele nervoase. Nivelurile scăzute ale acestor vitamine, în special B12 și folat, au fost legate de tulburări de dispoziție, cum ar fi depresia. În plus, leguminoasele sunt o bună sursă de zinc, magneziu, seleniu și fier care, de asemenea, pot contribui la revigorarea stării de spirit.

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Healthline - 9 Healthy Foods That Lift Your Mood
https://www.healthline.com/nutrition/mood-food
Web MD - Depression and Diet
https://www.webmd.com/depression/guide/diet-recovery#1

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0