Alimente care amelioreaza simptomele menopauzei

Menopauza se instaleaza, de regula, in jurul varstei de 45-50 de ani si vine la pachet cu o serie de simptome neplacute precum bufeurile, insomniile, oboseala si schimbarile bruste si inexplicabile de energie.

Odata cu instalarea menopauzei, hormonii precum estrogenul si progesteronul inregistreaza o scadere brusca, scadere care declanseaza o serie de schimbari in organism. Acesti hormoni joaca un rol important in mentinerea oaselor sanatoase, in mentinerea elasticitatii arterelor, dar sunt importanti si pentru stabilitatea emotionala, somnul odihnitor si energie.

Atunci cand productia acestor hormoni este redusa, apar simptomele mentionate mai sus: bufeurile, tulburarile emotionale, insomniile si nu numai.

Simptomele menopauzei pot fi, insa, ameliorate prin adoptarea unei diete adecvate, care sa ofere organismului toti nutrientii de care acesta are nevoie pentru a face fata modificarilor prin care trece in aceasta perioada.

Alimente care amelioreaza simptomele menopauzei

Bufeurile

Bufeurile pot fi combatute prin consumul unor alimente precum:

  • Usturoiul – bufeurile apar atunci cand nivelul de estrogen fluctueaza sau scade brusc, iar usturoiul contine fitoestrogeni, adica o substanta naturala care imita estrogenul din organism. Consumand 1 catel de usturoi pe zi vei regla fluctuatiile de estrogen.
  • Semintele de in – mimeza estrogenul si stimuleaza digestia si activitatea ficatului.
  • Vinul rosu – un pahar de vin rosu consumat ocazional va incetini procesul de scadere a productiei de estrogen, impiedicand fluctuatiile mari. Nu trebuie sa exagerezi, insa, cu consumul de alcool, intrucat acesta reduce cantitatea de zahar din sange si poate cauza bufeuri.
  • Ciupercile – acestea contin seleniu, iar despre lipsa de seleniu specialistii sustin ca determina instalarea stresului, care la randul lui provoaca bufeuri. Asadar, ai nevoie de seleniu pentru a nu favoriza aparitia bufeurilor.
  • Ardeiul gras – bogat in vitamina C, ardeiul gras are proprietati antiinflamatoare, dar si capacitatea de a stabiliza organismul din punct de vedere hormonal.

Instabilitatea emotionala

Schimbarile bruste si inexplicabile ale dispozitiei cauzate de menopauza pot fi si ele combatute prin dieta.

  • Avocado – consumul de avocado reduce instalbilitatea emotionala, intrucat este bogat in grasimi sanatoase, proteine, dar si magneziu si complexul de vitamine B, toate acestea contribuind la reducerea schimbarilor de dispozitie.
  • Somonul – bogat in acizi grasi Omega-3, somonul are proprietati antiinflamatoare si este sanatos pentru creier.
  • Pudra de Maca – aceasta pudra obtinuta din radacina plantei ce creste in zona montana a Republicii Peru are capacitatea de a imbunatati dispozitia si de a ameliora simptomele ce apar dupa menopauza.

Insomniile

Si insomniile pot fi combatute prin consumul unor anumite alimente care sporesc productia de melatonina, hormonul care induce somnolenta.

  • Ciresele – ciresele contin melatonina, cunoscuta si sub denumirea de “hormonul somnului”.
  • Carnea de curcan – carnea de curcan contine triptofan, substanta care, de asemenea, ne da stare de somnolenta.
  • Somonul – somonul contine vitamina B6, vitamina de care organismul are nevoie pentru a produce melatonina.

Alimente pe care e bine sa le evitam cand intram la menopauza:

  • Alimentele procesate
  • Cofeina – creste nivelul de cortizol, adica de hormon al stresului, accentuand simptomele menopauzei
  • Alcoolul
  • Carbohidratii rafinati
  • Alimentele de tip fast-food
  • Alimentele bogate in zahar.

Tot la menopauza, sunt recomandate si:

Alimentele bogate in fibre - pentru ca fibrele sunt importante pentru sanatatea sistemului cardiovascular si al celui digestiv, cat si pentru mentinerea unei mase corporale normale. Dietele bogate in fibre sunt asociate cu acumularea unui numar mai mic de kilograme, cu valori mai bune ale colesterolului si cu amelioarea constipatiei. Surse bune de fibre: nucile, semintele, leguminoasele, avocado, cereale, legume si fructe.

Alimentele bogate in fitoestrogeni - Acestia sunt estrogeni de origine vegetala (se gasesc in anumite plante), care pot mima efectele hormonilor pe care organismul femeii ii produce in mod natural. Unele cercetari arata ca fitoestrogenii au anumite beneficii, iar numeroase studii au dovedit ca estrogenii din alimente pot sa ajute unele femei in perioada menopauzei, reducand bufeurile din timpul noptii si protejand inima.

Alimente bogate in acizi grasi Omega 3 - Aceste grasimi, mai ales daca provin din pestele gras (uleiul de peste) si din in (uleiul de in) pot proteja inima, pot contribui la sanatatea pielii si pot ajuta la contracararea inflamatiei. Unele surse excelente de Omega 3 sunt: somonul din salbaticie, halibutul, sardinele, macroul si ansoa.

Unele studii arata ca printr-un consum frecvent de acizi grasi Omega 3 (ori din alimente, ori din suplimente) este facilitata productia de hormoni si, astfel, aceste grasimi bune te-ar putea ajuta sa previi problemele de la menopauza, osteoporoza de dupa menopauza, complicatiile de la nivelul inimii, depresia si cancerul mamar*.

 

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie:

*Studiul "Women and omega-3 Fatty acids.", publicat in 2004, in Obstetrical and Gynecological Survey, autori: Saldeen P, Saldeen T.

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0