Alimente care amelioreaza simptomele menopauzei

Menopauza se instaleaza, de regula, in jurul varstei de 45-50 de ani si vine la pachet cu o serie de simptome neplacute precum bufeurile, insomniile, oboseala, schimbarile bruste si inexplicabile de energie, constipatie si accentuarea problemelor digestive, dar si ingrasarea.

 

Odata cu instalarea menopauzei, hormonii precum estrogenul si progesteronul inregistreaza o scadere brusca, scadere care declanseaza o serie de schimbari in organism. Acesti hormoni joaca un rol important in mentinerea oaselor sanatoase, in mentinerea elasticitatii arterelor, dar sunt importanti si pentru stabilitatea emotionala, somnul odihnitor si energie.  In plus, estrogenul și progesteronul afectează multe dintre sistemele noastre de organe și procesele metabolice. Tractul digestiv nu este exclus! Ca urmare, femeile in perioadele de perimenopauza și postmenopauza au adesea o prevalență ridicată a simptomelor gastrointestinale și a disconfortului asociate cu fluctuația nivelurilor hormonale.

Fluctuațiile nivelurilor de estrogen și progesteron în timpul menopauzei vor declanșa adesea simptome ale colonului iritabil la femei și pot exacerba boala gastrointestinala subiacentă.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Simptomele menopauzei pot fi, insa, ameliorate prin adoptarea unei diete adecvate, care sa ofere organismului toti nutrientii de care acesta are nevoie pentru a face fata modificarilor prin care trece in aceasta perioada.

Alimente care amelioreaza simptomele menopauzei

Bufeurile

Bufeurile pot fi combatute prin consumul unor alimente precum:

  • Usturoiul – bufeurile apar atunci cand nivelul de estrogen fluctueaza sau scade brusc, iar usturoiul contine fitoestrogeni, adica o substanta naturala care imita estrogenul din organism. Consumand 1 catel de usturoi pe zi vei regla fluctuatiile de estrogen.
  • Semintele de in – mimeza estrogenul si stimuleaza digestia si activitatea ficatului.
  • Vinul rosu – un pahar de vin rosu consumat ocazional va incetini procesul de scadere a productiei de estrogen, impiedicand fluctuatiile mari. Nu trebuie sa exagerezi, insa, cu consumul de alcool, intrucat acesta reduce cantitatea de zahar din sange si poate cauza bufeuri.
  • Ciupercile – acestea contin seleniu, iar despre lipsa de seleniu specialistii sustin ca determina instalarea stresului, care la randul lui provoaca bufeuri. Asadar, ai nevoie de seleniu pentru a nu favoriza aparitia bufeurilor.
  • Ardeiul gras – bogat in vitamina C, ardeiul gras are proprietati antiinflamatoare, dar si capacitatea de a stabiliza organismul din punct de vedere hormonal.

 

Instabilitatea emotionala

Schimbarile bruste si inexplicabile ale dispozitiei cauzate de menopauza pot fi si ele combatute prin dieta.

  • Avocado – consumul de avocado reduce instalbilitatea emotionala, intrucat este bogat in grasimi sanatoase, proteine, dar si magneziu si complexul de vitamine B, toate acestea contribuind la reducerea schimbarilor de dispozitie.
  • Somonul – bogat in acizi grasi Omega-3, somonul are proprietati antiinflamatoare si este sanatos pentru creier.
  • Pudra de Maca – aceasta pudra obtinuta din radacina plantei ce creste in zona montana a Republicii Peru are capacitatea de a imbunatati dispozitia si de a ameliora simptomele ce apar dupa menopauza.

Insomniile

Si insomniile pot fi combatute prin consumul unor anumite alimente care sporesc productia de melatonina, hormonul care induce somnolenta.

  • Ciresele – ciresele contin melatonina, cunoscuta si sub denumirea de “hormonul somnului”.
  • Carnea de curcan – carnea de curcan contine triptofan, substanta care, de asemenea, ne da stare de somnolenta.
  • Somonul – somonul contine vitamina B6, vitamina de care organismul are nevoie pentru a produce melatonina.

 

Problemele gastrointestinale la menopauza

Alimentatia este strans legata de problemele care apar in sfera digestiva sidin pacate in timpul menopauzei o serie de  modificări ale nivelurilor de progesteron și estrogen pot afecta modul în care alimentele se mișcă prin tractul gastrointestinal și simptomele constipației, balonarii , crampelor, durerilor si  disconfortului.
Niveluri mai ridicate de estrogen și progesteron, în special în timpul perimenopauzei, pot încetini mișcările intestinale și pot provoca constipație.
De asemenea, anumite afecțiuni precum diabetul și sindromul metabolic care devin mai frecvente la menopauză cresc riscul unei femei de a dezvolta anumite afecțiuni gastrointestinale. De exemplu, cea mai frecventă cauză de gastropareză sau întârzierea golirii stomacului este diabetul.
Estrogenul tinde să fie oarecum protector împotriva esofagului Barrett până când efectele protectoare ale estrogenului se epuizează odată cu menopauza. După menopauză, femeile și bărbații prezintă rate similare ale esofagului Barrett. Esofagul lui Barrett afectează atat bărbații, cat  și femeile.
Constipația tinde să se înrăutățească odată cu vârsta și poate fi asociată cu alte endocrinopatii care sunt adesea mai frecvente la femei, cum ar fi hipotiroidismul. Ca atare, o mulțime de simptome și stări de boală pot apărea odată cu debutul menopauzei.
 

Ce simptome gastrointestinale sunt asociate cu menopauză

În timpul menopauzei poate apărea o gamă largă de probleme digestive, inclusiv gaze excesive, balonare, eructații, greață, disconfort abdominal, marirea inestetica a bdomenului dar si ingrasarea.

Estrogenul joacă un rol cheie în menținerea nivelurilor noastre de cortizol scăzute. Cortizolul este principalul nostru hormon al stresului. Sarcina sa este să vă asigurați că puteți răspunde în mod adecvat atât factorilor de stres buni, cât și celor răi. Cortisolul crește nivelul de  glucoza din fluxul sanguin, astfel încât să aveți energie disponibilă pentru a reacționa la o situație stresantă. Îmbunătățește capacitatea creierului tău de a utiliza glucoza, astfel încât să poți răspunde mai eficient la stres și să gândești mai clar sub presiune. Încetinește sau oprește funcțiile corpului care nu ar fi esențiale într-o situație de luptă sau fugă. De exemplu, vă suprima tractul gastro-intestinal și sistemele de reproducere într-un moment de stres: sisteme de organe care nu sunt esențiale atunci când trebuie doar să supraviețuiți

Acestea fiind spuse, atunci când nivelul de estrogen scade în menopauză, nivelul de cortizol crește. Acest lucru poate avea mai multe efecte asupra tractului gastrointestinal, inclusiv producția redusă de acid gastric și motilitatea gastrointestinală încetinită. Motilitatea gastrointestinală lentă înseamnă că este nevoie de mai mult timp pentru ca alimentele să călătorească prin tractul digestiv. Acest lucru are ca rezultat gaze, balonare și constipație.

Prea puțin progesteron poate, de asemenea, încetini motilitatea gastrointestinală.  Cu cât rămâne mai multă mâncare în colon, cu atât mai multă apă este reabsorbită din scaun înapoi în fluxul sanguin și scaunele devin mai grele și mai uscate si se instaleaza constipația.

 

Cum afectează menopauza CONSTIPAȚIA?

Există o legătură directă între modificările hormonale și activitatea intestinului. 

În plus, în timpul menopauzei și menopauzei, nivelurile mai scăzute de estrogen scad nivelul bilei. Bila este produsă de ficat și depozitată în vezica biliară. Se amestecă cu grăsimile și ajută la dizolvarea și absorbția lor. Sărurile biliare ajută la promovarea mișcărilor intestinale prin înmuierea scaunului, lubrifierea intestinelor și accelerarea vitezei cu care scaunul se mișcă prin colon. Scăderea nivelului biliar asociat menopauzei poate face scaunele mai greu și mai greu de trecut, ducând la constipație, gaze și balonare.

Constipația legată de menopauză poate fi, de asemenea, agravată din cauza slăbirii mușchilor planseului pelvin. 

În cele din urmă, hipotiroidismul și diabetul sunt mai frecvente pe măsură ce îmbătrânim și cu menopauză. Aceste condiții pot contribui și exacerba constipația.

Adesea, femeile aflate în postmenopauză vor avea mai mulți factori de risc pentru constipație. Abordarea tuturor acestor probleme temeinic și cuprinzător vă va ajuta să experimentați cea mai bună calitate a vieții și să vă atenuați simptomele în cea mai mare măsură posibilă.

Cum afectează menopauza boala vezicii biliare?

Sexul feminin, creșterea vârstei, sarcina, terapia cu estrogeni, atât utilizarea pe termen lung a contraceptivelor orale, cât și terapia de substituție hormonală, sunt factori de risc pentru bolile vezicii biliare și pentru calculii biliari.

Boala vezicii biliare este mai frecventă la femei decât la bărbați. Acest lucru se datorează faptului că femeile au mai mulți estrogeni și progesteron decât bărbații. Atât estrogenul, cât și progesteronul modifică compoziția sărurilor biliare și afectează cât de repede se deplasează bila prin tractul biliar.

Tractul biliar este format din ficat, vezica biliară și căile biliare. Acestea sunt organele și structurile care lucrează împreună pentru a produce, stoca și secreta bila.

Bila te ajută să digere grăsimile. Este fabricat în principal din apă. Sărurile biliare din bilă sunt cele care descompun de fapt moleculele de grăsime din intestinul subțire în picături mai mici pe care intestinele tale le pot absorbi mai ușor.

Când nivelul de estrogen și progesteron scade în menopauză, nivelul colesterolului din sânge crește, bila capătă o concentrație mai mare de colesterol, vezica biliară nu se golește la fel de repede ca înainte, bila stă în vezica biliară stagnată pentru perioade mai lungi de timp și calculii biliari și boala vezicii biliare este mai probabil să se dezvolte.


Nivelul de estrogen are, de asemenea, un impact asupra hormonilor tiroidieni, iar funcția tiroidiană afectează metabolismul colesterolului, producția de bilă și compoziția. Sfincterul lui Oddi este un mușchi care înconjoară locul unde canalul biliar și canalul pancreatic își aruncă conținutul în prima parte a intestinului subțire (sau duoden) pentru a ajuta la digestie. Acest mușchi se deschide în mod normal ca răspuns la mese. Hormonul tiroidian afectează capacitatea Sfincterului Oddi de a se deschide și închide corect. Vezica biliară este forțată să golească mai lent, bila sta stagnantă în vezica biliară și în canalele biliare pentru perioade mai lungi de timp, iar calculii biliari și pietrele canalelor biliare sunt mai susceptibile de a se forma. Hipotiroidismul, care este mai frecvent pe măsură ce îmbătrânim și mai frecvent la femeile aflate în postmenopauză, poate contribui la boala vezicii biliare.

Cum afectează menopauza balonarea?

Când femeile ajung la peri-menopauză, nivelul de estrogen poate fluctua destul de puțin, cel puțin inițial. Ei tind să crească și să cadă înainte de a coboara semnificativ la menopauză. Când nivelul de estrogen este ridicat, femeile tind să rețină mai multă apă. Rezultate de balonare.

În timpul și după menopauză, balonarea poate fi legată de digestia încetinită și constipația legată de dezechilibrele hormonale.

Nivelurile mai scăzute de estrogen duc la scăderea nivelului de bilă. Bila favorizează mișcările intestinului prin înmuierea scaunului, lubrifierea intestinelor și accelerarea vitezei cu care scaunul se mișcă prin intestinul gros. Scăderea nivelului biliar asociat menopauzei poate face scaunele mai dure și mai uscate și mai greu de trecut, ceea ce duce la constipație, gaze și balonare.

Pentru a evita diagnosticele ratate,si tratamentul adecvat, simptomele gastrointestinale trebuie întotdeauna evaluate cu promptitudine și agresiv de către un gastroenterolog instruit. Balonarea poate fi un semn al unei probleme mult mai grave, cum ar fi anumite tipuri de cancer, cancer ovarian, cancer pancreatic, boli hepatice, boli inflamatorii intestinale, obstrucție intestinală, diverticulită, cauze infecțioase

Acestea fiind zise,  la menopauza, sunt recomandate si:

 
 

Alimentele bogate in fibre - pentru ca fibrele sunt importante pentru sanatatea sistemului cardiovascular si al celui digestiv, cat si pentru mentinerea unei mase corporale normale. Dietele bogate in fibre sunt asociate cu acumularea unui numar mai mic de kilograme, cu valori mai bune ale colesterolului si cu amelioarea constipatiei. Surse bune de fibre: nucile, semintele, leguminoasele, avocado, cereale, legume si fructe.

Alimentele bogate in fitoestrogeni - Acestia sunt estrogeni de origine vegetala (se gasesc in anumite plante), care pot mima efectele hormonilor pe care organismul femeii ii produce in mod natural. Unele cercetari arata ca fitoestrogenii au anumite beneficii, iar numeroase studii au dovedit ca estrogenii din alimente pot sa ajute unele femei in perioada menopauzei, reducand bufeurile din timpul noptii si protejand inima.

Alimente bogate in acizi grasi Omega 3 - Aceste grasimi, mai ales daca provin din pestele gras (uleiul de peste) si din in (uleiul de in) pot proteja inima, pot contribui la sanatatea pielii si pot ajuta la contracararea inflamatiei. Unele surse excelente de Omega 3 sunt: somonul din salbaticie, halibutul, sardinele, macroul si ansoa.

Unele studii arata ca printr-un consum frecvent de acizi grasi Omega 3 (ori din alimente, ori din suplimente) este facilitata productia de hormoni si, astfel, aceste grasimi bune te-ar putea ajuta sa previi problemele de la menopauza, osteoporoza de dupa menopauza, complicatiile de la nivelul inimii, depresia si cancerul mamar*.

Alimente pe care e bine sa le evitam cand intram la menopauza:

  • Alimentele procesate
  • Cofeina – creste nivelul de cortizol, adica de hormon al stresului, accentuand simptomele menopauzei
  • Alcoolul
  • Carbohidratii rafinati
  • Alimentele de tip fast-food
  • Alimentele bogate in zahar si grasimi animale sau hidrogenate si trans

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie:

*Studiul "Women and omega-3 Fatty acids.", publicat in 2004, in Obstetrical and Gynecological Survey, autori: Saldeen P, Saldeen T.

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0