Acizii Grasi Omega 3 - Beneficii pentru Sanatate si Contraindicatii

Despre Omega 3

- Ce este Omega 3

- Necesarul de Omega 3 recomandat

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

- Tipuri de Omega 3

- Alimente care contin Omega 3

Beneficiile Omega 3 pentru organism

- Deficitul de Omega 3

Despre Omega 3

Acizii grasi Omega-3 sunt grasimi sanatoase, de care organismul are nevoie pentru a functiona asa cum trebuie, dar pe care nu si le poate procura pe cont propriu, asa ca aportul necesar trebuie asigurat prin alimentatie sau prin suplimente dietetice.

Ce este Omega 3

Acizii grasi esentiali sunt acizi polinesaturati de care organismul are nevoie pentru ca metabolismul sa functioneze asa cum trebuie. Acizii grasi Omega 3 fac parte din clasa acizilor polinesaturati cu legatura dubla. Omega 3 se regaseste in alimente precum somonul, halibutul, sardinele, heringul, nucile sau uleiul din seminte de in.

Necesarul de Omega 3 recomandat

In general, este recomandat consumul a 250-500 de mg de Omega 3 pe zi, insa exista situatii in care e recomandat un aport mai mare.

Tipuri de Omega 3

Exista mai multe tipuri de Omega 3, mai exat 11, insa cele mai importante sunt EPA, DHA si ALA.

EPA – acidul eicosapentanoic

Acidul eicosapentanoic se regaseste, in general, in alimente de provenienta animala precum pestele gras. Principalul rol al acestui acid gras este de a forma moleculele ce poarta denumirea de eicosanoide, care au o serie de functii de natura fiziologica. Eicosanoidele care provin din Omega 3 reduc inflamatia, in timp ce acelea produse de Omega 6 cresc inflamatia. De aceea, o dieta bogata in EPA poate reduce inflamatia in organism. Alte beneficii ale acestui acid sunt: reducerea depresiei si a simptomelor specifice menopauzei. Surse bogate de EPA: hering, somon, creveti, produsele lactate ce provin de la animale hranite cu nutret.

DHA – acidul docosahexanoic

Acidul dacosahexanoic este o componenta importanta a pielii si a retinei ochilor. Acesta este vital si pentru dezvoltarea creierului in copilarie, precum si pentru functionarea creierului la maturitate. DHA are efecte benefice si pentru artrita, hipertensiune, diabet de tip 2 si unele tipuri de cancer. Surse bogate de DHA: fructele de mare, algele, produse de origine animala care provin de la animale hranite cu nutret.

ALA – acid alfa linolenic

Acidul alfa linolenic este cel mai des intalnit acid Omega 3 din alimentatie. Acesta se regaseste in mare parte in alimente de provenienta vegetala si este transformat de organism in EPA sau DHA inainte de a fi folosit. ALA se regaseste in: varza Kale, spanac, boabe de soia, nuci, seminte de chia, seminte de in.

Alimente care contin Omega 3

Omega 3 se regasesc in majoritatea alimentelor sanatoase, pe care e indicat sa le introducem in dieta noastra. Exista atat alimente de origine vegetala, cat si alimente de origine animala care contin Omega 3.

Plante si seminte

Omega 3 se regasesc in plante si seminte precum: varza de Bruxelles, seminte de chia, canepa, nuci, seminte de in, spanac, salata, conopida, varza, seminte de susan, seminte de floarea soarelui, seminte de dovleac.

Peste si fructe de mare

Pestele care traieste in apa rece are un strat de grasime in plus fata de pestele care traieste in apa mai calda. Asadar, contine si mai multi acizi grasi Omega 3. Iata cateva tipuri de peste gras extrem de bogat in Omega 3: somonul, macroul, tonul, sardinele. Si fructele de mare se pot lauda cu un continut ridicat de Omega 3. De pilda, o portie de creveti vine la pachet cu 0,15 – 0,29 grame de acizi grasi Omega 3. Scoicile si homarul sunt, de asemenea, surse excelente de Omega 3. Intrucat atat pestele gras, cat si fructele de mare pot contine cantitati mari de mercur, pe langa cele de Omega 3, este recomandat ca acestea sa fie consumate prin rotatie cu alte alimente bogate in Omega 3. Consumand numai peste si fructe de mare pentru a ne asigura aportul de acizi grasi esentiali, riscam sa introducem in organism prea mult mercur.

Beneficiile Omega 3 pentru organism

Consumul de Omega 3, fie ca provine din alimentatie, fie ca e ingerat sub forma de suplimente alimentare, are o multime de beneficii pentru sanatate.

Intarirea sistemului imunitar

Sistemul imunitar, adica sistemul limfatic, este un sistem complex de organe (nodulii limfatici) si celule (limfocitele) care functioneaza impreuna pentru a distruge orice agenti externi (virusuri, bacterii). Limfocitele sunt impartite in 2 categorii: celulele T si celulele B. Suplimentarea aportului de Omega 3 stimuleaza functionarea celulelor T, marind astfel abilitatea organismului de a se lupta cu boala.

Prevenirea afectiunilor aparatului cardiovascular

Potrivit studiilor facute in domeniu, exista dovezi clare care confirma faptul ca Omega 3 reduce riscul de accident vascular cerebral si infarct, ridicand nivelul de colesterol bun. Colesterolul HDL (bun) reduce nivelul de grasimi din sange. Mai mult decat atat, Omega 3 reduce si nivelul de trigliceride din sange. Un studiu facut in anul 2010 de catre cercetatorii de peste Ocean a aratat ca trei portii de somon consumate saptamanal au capacitatea de a reduce tensiunea arteriala chiar si in cazul persoanelor supraponderale.

Intarirea sistemului nervos

Acizii esentiali Omega 3 au, de asemenea, capacitatea de a fortifica sistemul nervos, prevenind astfel o serie de afectiuni mintale. Depresia, anxietatea, ba chiar si boala bipolara ori schizofrenia pot fi prevenite prin consumul de Omega 3. Mai mult decat atat, si riscul de Alzheimer este mai mic la persoanele care asigura organismului aportul necesar de Omega 3.

Reducerea colesterolului

Studiile arata ca Omega 3 creste nivelul de colesterol bun, adica HDL, insa totodata reduce nivelul de trigliceride.

Reglarea tensiunii arteriale

Omega 3 are, de asemenea, capacitatea de a regla tensiunea arteriala, mai ales in caz de hipertensiune. Tensiunea arteriala marita reprezinta un risc crescut de infarct sau de accident vascular cerebral.

Omega 3 si diabetul

Omega 3 reduce simptomele sindromului metabolic, printre care si rezistenta la insulina, care reprezita un factor de risc major pentru diabet. Mai mult decat atat, Omega 3 reduce si nivelul de markeri ai diabetului din sange.

Omega 3 si osteoporoza

Consumul de Omega 3 sustine sanatatea oaselor. Osteoporoza reprezinta o problema in randul varstnicilor, afectand milioane de oameni si cauzand fracturi sau alte complicatii. Acizii grasi esentiali, printre care si Omega 3, pot creste cantitatea de calciu pe care o absorb oasele si pot contribui chiar la sintetizarea colagenului. Densitatea osoasa este mai mare la persoanele care consuma Omega 3 in mod regulat.

Omega 3 si artroza

Si articulatiile au de castigat de pe urma acestor acizi grasi esentiali. Mai multe studii au dovedit ca Omega 3 reduc inflamatia de la nivel articular, reducand totodata si durerile. Asadar, simptomele artrozei ar putea fi tinute sub control cu ajutorul acizilor grasi polinesaturati.

Rolul Omega 3 in prevenirea depresiilor

O serie de studii a dovedit faptul ca acizii grasi Omega 3 sunt eficienti atat in prevenirea, cat si in tratarea depresiilor. Depresia este una dintre cele mai comune intalnite tulburari psihice, la nivel mondial. Simptomele acesteia includ tristete, apatie si pierderea interesului fara de tot ce se petrece in jur. Statistic vorbind, oamenii de stiinta au descoperit ca persoanele care consuma Omega 3 in mod regulat, prezinta risc scazut de depresie. Un studiu a dovedit chair ca EPA este la fel de eficient in ameliorarea simptomelor depresiei ca si antidepresivele conventionale.

Omega 3 si aparatul digestiv

Omega 3 prezinta efecte benefice si asupra sanatatii gastrointestinale. Consumul acestor acizi grasi diversifica flora intestinala, populand-o cu bacterii sanatoase. Aparatul digestiv are de castigat de pe urma consumului de Omega 3.

 

 

Omega 3 si afectiunile cutanate

Omega 3 sunt bogati in continutul de substante benefice pentru piele, care pot preveni o serie de afectiuni cutanate precum psoriazis, alergiile cutanate sau chiar acnee. Totodata, Omega 3 are abilitatea de a proteja pielea de radiatiile UV daunatoare, fiind recomandat in caz de fotosensibilitate. Acesti acizi grasi ajuta la revitalizarea si intinerirea pielii, reducand sinteza de melanina si mentinand tonusul pielii.

Rolul Omega 3 in prevenirea lupusului

Lupusul este o afectiune de natura autoimuna, care afecteaza intreg organismul, incepand de la piele si pana la organele interne si articulatii. DHA si EPA, doua tipuri de Omega 3, pot preveni lupusul, imbunatatind totodata starea generala de sanatate. Cercetatorii americani au descoperit ca DHA are capacitatea de a bloca declansarea lupusului eritematos sistemic.

Omega 3 si durerile menstruale

In medie, 50 – 70% dintre femei experimenteaza dureri menstruale. Dintre acestea, 10% au de-a face cu dureri menstruale atat de intense incat pot fi comparate cu contractiile din timpul travaliului. Medicii recomanda tot mai des suplimente pe baza de Omega 3 pentru ameliorarea durerilor menstruale.

Durerile cauzate de menstruatie pot fi cauzate de prostaglandine. In general, prostaglandinele sunt sanatoase, insa unele, cunoscuta sub denumirea de “prostaglandine rele”, cresc sensibilitatea la durere si pot cauza spasme musculare. Consumul mare de grasimi nesanatoase poate determina aparitia de prostaglandine rele, in timp ce consumul de Omega 3 favorizeaza productia de prostaglandine “bune”, care au efecte antiinflamatoare.

Un studiu a comparat ibuprofenul cu suplimentele pe baza de ulei de peste, folosite in tratarea sindromului premenstrual la adolescente si a descopeit faptul ca uleiul de peste este mai eficient.

Rolul Omega 3 in prevenirea si ameliorarea problemelor respiratorii

Acizii grasi Omega 3 pot preveni si ameliora si afectiunile aparatului respirator. De pilda, un studiu facut in Japonia in anul 2005 a demonstrat ca o alimentatie bogata in Omega 3 ajuta la tratarea BPOC. De asemenea, sunt de parere ca Omega 3 ajuta organismul sa lupte cu infectiile pulmonare, accelerand procesul de vindecare a unor afectiuni precum bronsita sau pneumonia.

Omega 3 si cancerul

In urma unor studii facute recent, oamenii de stiinta au observat ca o dieta bogata in Omega 3 poate reduce riscul de cancer. De pilda, cercetatorii scotieni au descoperit ca un consum ridicat de DHA si EPA (tipuri de Omega 3) reduce riscul de cancer colorectal. Mai mult decat atat, si riscul de cancer la san poate fi redus prin consumul de Omega 3 in cnatitati adecvate. Acest lucru este valabil si la barbati, in ceea ce priveste cancerul la prostata. 

Omega 3 are beneficii in cazul pacientilor cu poliartrita

Oamenii de stiinta au confirmat beneficiile pe care Omega 3 le are in tratarea poliartritei. Dr. Sara Tedeschi, reumatolog in cadrul Universitatii Harvard, sustine ca acizii grasi Omega 3 au capacitatea de a reduce productia de citokine - proteinele care favorizeaza inflamatia. Asadar, consumul de Omega 3 are abilitatea de a reduce procesul inflamator de la nivelul articulatiilor, ameliorand astfel durerile. 

Deficitul de Omega 3

Intrucat organismul nu are capacitatea de a produce singur necesarul de Omega 3, ne putem confrunta cu problema deficitului acestor acizi grasi, mai ales daca nu adoptam o dieta sanatoasa si echilibrata, care sa ne asigure necesarul de acizi grasi esentiali. 

Consecintele deficitului de Omega 3 sunt:

  • Boala coronariana si accident vascular cerebral
  • Deficit de acid gras esential in copilarie (dezvoltarea retinei si creierului)
  • Dezechilibrarea functiei cerebrale in general, inclusiv probleme de memorie si boala Parkinson
  • ADHD
  • Boli autoimune, de exemplu lupus si nefropatie
  • Osteoporoza
  • Boala Crohn
  • Cancer de san, de colon, de prostata
  • Artrita reumatoida

Mai multe alimente au o concentratie mare de Omega 3, insa pestele gras exceleaza la capitolul continutului de acizi grasi esentiali. Pe langa includerea in alimentatie a pestelui, o sursa excelenta de Omega 3 sunt suplimentele cu ulei de peste, sub forma de capsule. Acestea pot fi administrate de cateva ori pe saptamana, reusind sa completeze cu succes nivelul nutritional provenit din alimentatie. Un exemplu este , cu o concentratie de 1200 mg de Omega 3.

Suplimentele sunt incluse in alimentatie chiar si de popoarele care mananca in mod curent peste gras si folosesc pentru prepararea mancarii uleiuri vegetale. Suedezii, norvegienii, finlandezii si japonezii sunt doar cateva exemple de astfel de popoare, care isi completeaza astfel aportul de acizi grasi esentiali, pentru a preveni dezechilibrele.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0