Tranzitia la menopauza: cum te ajuta Omega 3 sa calmezi simptomele depresive [studiu]

Cercetatorii straini si-au propus in cadrul unei analize ample din 2018* sa examineze daca acizii grasi polinesaturati Omega 3 pot reduce simptomele asociate de obicei cu tranzitia catre menopauza, inclusiv simptomele depresive.

Analiza, care a inclus 16 studii publicate asupra unor teme precum aportul de Omega 3 si bufeurile ("valurile" de caldura), depresia si tulburarile cognitive in cazul femeilor aflate la menopauza, a aratat ca un consum de Omega 3 ar putea avea un efect usor benefic asupra simptomelor depresive si simptomelor menopauzei.

Depresia poate debuta la menopauza

Cercetatorii spun ca femeile au o predispozitie de 2,5 ori mai mare decat barbatii de a se confrunta cu o depresie majora. Dovezile stiintifice sugereaza ca unele femei ar putea avea chiar un risc crescut de a dezvolta depresie in timpul "anilor de vulnerabilitate" - de exemplu, atunci cand sunt expuse la fluctuatii ale nivelurilor hormonilor, cum este perioada de tranzitie de pana la menopauza.

Aceasta perioada, spun cercetatorii, este asociata cu diferite simptome, inclusiv unele depresive si cognitive, iar despre acestea se stie ca se agraveaza pe masura ce femeile se apropie de debutul menopauzei.

Ce efecte au acizii grasi Omega 3 in ce priveste simptomele depresive si cognitive la femeile postmenopauzale

Mai multe studii observationale si epidemiologice sugereaza ca un aport mai mare de peste sau un supliment ce contine acizi grasi polinesaturati Omega 3 este asociat cu un risc in general redus de a dezvolta tulburari depresive si mai putine simptome depresive.

Tot cercetatorii spun ca acizii grasi Omega 3 polinesaturati cu lant lung de atomi de carbon isi exercita efectele benefice asupra fluiditatii membranelor celulare si au un impact asupra unor cai neurofiziologice importante, in special asupra serotoninei si dopaminei, iar efectele acizilor Omega 3 ar putea fi considerate similare cu cele ale  inhibitorilor selectivi ai recaptarii serotoninei (ISRS).

Datele disponibile pana la momentul acestei meta-analize sugerau ca suplimentele cu EPA purificat (EPA fiind un tip de Omega 3) sau EPA imbogatit ca atare sau folosite in combinatie cu terapia sunt mult mai benefice in tratamentul tulburarii depresive majore.

In plus, studiile neuroimagistice sugereaza ca acizii grasi Omega 3 contribuie la integritatea microstructurala a materiei albe din creier, iar un studiu recent a descoperit ca suplimentele cu Omega 3 au sporit integritatea microstructurala a materiei albe si au redus severitatea simptomelor depresive la pacientii cu tulburare depresiva majora.

Un studiu realizat pe 19 femei postmenopauzale, care au luat zilnic 1 capsula ce continea 465 mg EPA (acid eicosapentaenoic), 375 mg DHA (acid docosahexaenoic) si 160 mg alte tipuri de acizi grasi Omega 3, pe o perioada de 8 saptamani, a descoperit ca simptomele depresive s-au ameliorat cu ajutorul tratamentului acesta, cu o scadere semnificativa pe scala Montgomery-Asberg (MADRS este o scala de evaluare a depresiei).

Un alt studiu, realizat pe 120 de femei postmenopauzale (care au luat fie Omega 3, fie o capsula placebo), a avut parametri putin diferiti. Femeile au luat o capsula de 500 mg, de trei ori pe zi (capsula continea 350 mg de EPA si 50 mg de DHA, ambele sub forma unor esteri etilici), pe o perioada de 8 saptamani. Studiul acesta a aratat ca suplimentele cu esterul etilic al EPA a avut rezultate semnificativ mai bune decat capsulele placebo in cazul femeilor cu stres psihic (sentimente si emotii neplacute, care le afectau viata), fara un episod depresiv major la inceputul studiului.

Meta-analiza din 2018 mai citeaza un studiu: 27 de femei postmenopauzale au primit un supliment cu mai multi nutrienti care continea doze mari de EPA si de DHA. Femeilor li s-au administrat 4 capsule pe zi din acest supliment care continea DHA, EPA, Ginkgo biloba, fosfatidilserina, acid folic si vitamina B12.

Ele au facut aceasta cura cu suplimente pe o perioada de 24 de saptamani. La finalul studiului, concluzia cercetatorilor a fost ca suplimentul ce continea doze mari de DHA si EPA a ameliorat semnificativ unele aspecte legate de cognitie si de mobilitate in cazul femeilor postmenopauzale.

Cercetatorii subliniaza, totusi ca sunt necesare studii facute pe populatii mai mari, pentru a clarifica daca Omega 3 sunt eficienti ca atare sau in sinergie, combinati cu terapia hormonala sau cu inhibitorii selectivi ai recaptarii serotoninei, mai ales la doze specifice.

Daca vrei sa iei suplimente cu Omega 3, in special cele care contin doze mari de EPA si DHA, discuta cu medicul tau, pentru a fi sigura ca nu exista contraindicatii in situatia ta sau ca acesti acizi grasi nu interactioneaza cu medicamentele pe care le iei pentru alte afectiuni.

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie:

*Studiul "N-3 Polyunsatured Fatty Acids in Menopausal Transition: A Systematic Review of Depressive and Cognitive Disorders with Accompanying Vasomotor Symptoms", publicat in iulie 2018, in International Journal of Molecular Sciences, autori: Valentina Ciappolino, Alessandra Mazzocchi, Paolo Enrico, Marie-Louise Syrén, Giuseppe Delvecchio, Carlo Agostoni, Paolo Brambilla.

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0