Menopauza: 4 pasi care te ajuta sa combati problemele de memorie

Studiile facute in ultimii ani au demonstrat ca menopauza creeaza probleme de concentrare si memorie. Menopauza este perioada care marcheaza oprirea ciclului menstrual la femei, adica infertilitatea acesteia. Menopauza face parte din viata, este naturala, insa vine cu o sumedenie de simptome neplacute, pe care insa le putem combate.

Printre simptomele care marcheaza instalarea menopauzei se afla si:

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Studiile facute au scos la iveala faptul ca peste 60% dintre femeile aflate la perimenopauza (n.r. perioada care precede menopauza) sufera de probleme de memorie. Exista, insa, mai multe metode prin care poti combate tulburarile de memorie dinaintea, din timpul si de dupa menopauza.

1. Protejeaza-ti inima

Poate parea ca inima nu are nicio legatura cu memoria, insa studiile au descoperit ca problemele de natura cardiaca, precum hipertensiunea arteriala, cresc totodata riscul de tulburari mentale la femeile aflate in perioada de postmenopauza, care se instaleaza la 4-5 ani dupa intrarea la menopauza. Asadar, tine-ti sanatatea inimii sub observatie pentru a putea controla problemele cu tensiunea arteriala ori colesterolul in timp util.

2. Fa suficienta miscare

Exercitiile fizice te fac sa te simti mai bine, insa acesta nu este singurul lor beneficiu. Sportul este benefic pentru sanatatea creierului. Studiile realizate in ultimii ani au demonstrat ca femeile care practica sport cu regularitate au riscuri mai mici sa dezvolte probleme de memorie, dar si alte probleme de natura cognitiva, dupa instalarea menopauzei.

3. Fa-ti un program regulat de somn si respecta-l

Somnul este, de asemenea, important in prevenirea problemelor de memorie care vin odata cu menopauza. Un studiu publicat in Jurnalul American de Geriatrie a scos la iveala faptul ca femeile care dorm 4-5 ore pe noapte au probleme de natura cognitiva mult mai grave decat femeile care dorm 7 ore pe noapte. Totodata, si femeile care dorm mai mult de 9 ore pe noapte au probleme cognitive, asadar echilibrul este cheia.

Un somn odihnitor de 7-8 ore pe noapte ar trebui sa te tina departe de tulburarile cognitive. Specialistii sunt de parere ca este bine sa avem un program de somn bine stabilit, care sa ne ofere in mod constant aceleasi ore de somn pentru a preveni tulburarile.

4. Mentine o legatura stransa cu medicul tau

O relatie stransa cu medicul ginecolog, dar si cu medicul de familie, te va ajuta sa faci fata cu bine simptomelor menopauzei, printre care si problemelor de memorie. Spune-i medicului tau ce probleme ai si veti gasi impreuna solutii. Exercitiile mintale, cititul, dar si exercitiile fizice si relaxarea joaca un rol important in mentinerea sanatatii mintii, deci a unei memorii bune.

Iata ce lucruri mai poti face pentru a face instalarea menopauzei mai putin deranjanta:

•    Evita hainele mulate, din materiale sintetice, intrucat iti pot genera un puternic disconfort atunci cand ai bufeuri.

•    Mentine temperatura optima in incaperea in care stai, fie ca este vorba despre birou sau dormitor. Nu deschide geamul larg chiar daca ai bufeuri, pentru ca te poti imbolnavi. Poti amplasa in apropierea patului un ventilator.

•    Evita factorii declansatori ai simptomelor: mancarea foarte condimentata, cofeina, tutunul sau alcoolul.

•    Fa tot posibilul pentru a reduce stresul din viata ta, iar daca este necesar, apeleaza la un specialist (psiholog sau psihoterapeut).

•    Nu uita sa mentii un program regulat de somn, inclusiv in weekend (adica sa mergi la culcare si sa te trezesti la aceleasi ore, chiar si sambata, si duminica).

•    Redu consumul de cofeina, mai ales daca in unele nopti suferi de insomnie.

•    Asigura-te ca in dormitor sau camera in care dormi este cat mai intuneric, pentru a putea dormi bine, pentru ca in caz contrar, lumina va afecta productia de melatonina (hormonul somnului).

•    Invata cateva tehnici de relaxare, cum ar fi meditatia, mindfulness-ul sau yoga.

•    Fa cateva exercitii fizice, insa atentie: nu te antrena chiar inainte de ora de culcare, pentru ca iti poate afecta calitatea somnului.

Opteaza pentru exercitii si "antrenamente" pentru creier

Este important sa iti mentii creierul activ, pentru a tine la distanta efectele procesului de imbatranire. Incearca aceste trucuri, pentru a-ti antrena mintea:

  • Jocuri de cuvinte incrucisate sau Sudoku
  • Poti apela la jocuri de cuvinte.
  • Te poti juca online anumite jocuri de cultura generala.
  • Citeste carti, ziare si reviste.
  • Invata ceva nou, cum ar fi sa canti la un instrument muzical sau o limba straina.
  • Petrece timpul discutand si socializand cu prietenii sau familia.
TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

Sursa foto: Shutterstock

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0