Totul despre complexul de vitamine B

Complexul de vitamine B face referire la toate vitaminele solubile in apa, in afara de vitamina C. Este vorba despre vitamina B1, vitamina B2, vitamina B3, vitamina B5, vitamina B6, biotina, acidul folic si vitamina B12.

Fiecare vitamina care face parte din complexul de vitamine B are o structura unica si un efect anume asupra organismului. Spre exemplu, vitamina B6 este un aminoacid esential pentru metabolism, in timp ce vitamina B12 si acidul folic faciliteaza diviziunea celulara.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

In ciuda faptului ca este promovat intens complexul de vitamine B in comert, specialistii sustin ca ne luam suficiente vitamine din alimentatie, asta daca avem o dieta echilibrata si sanatoasa, bazata pe alimente naturale.

Vitamina B1 – Tiamina

Vitamina B1 ajuta organismul sa produca celule noi, sanatoase. Tiamina este denumita si vitamina anti-stres intrucat are abilitatea de a proteja sistemul imunitar. Totodata, nutritionistii sustin ca aceasta vitamina este necesara pentru a procesa carbohidratii.

Surse de vitamina B1: cerealele integrale, alunele, fasolea, varza Kale, spancul si germenii de grau

Vitamina B2 – Riboflavina

Vitamina B2 actioneaza precum un antioxidant, ajutand organismul in lupta impotriva radicalilor liberi. Aceasta vitamina previne imbatranirea prematura si dezvoltarea bolilor cardiace. Mai multe studii realizate in ultimii ani au sugerat ca riboflavina ajuta la tratarea migrenelor.

Cu toate ca lumina naturala este benefica pentru organism, trebuie sa fii atent intrucat ultravioletele reduc continutul de riboflavina din alimente. Spre exemplu, laptele trebuie tinut in recipiente opace pentru ca riboflavina sa nu fie redusa.

Surse de vitamina B2: migdalele, laptele, iaurtul, ouale, orezul salbatic, spanacul si soia

 

 

Vitamina B3 – Niacina

Unul dintre cele mai puternice efecte ale niacinei consta in cresterea nivelului de colesterol “bun”. Cu cat acest colesterol are valori mai mari, cu atat colesterolul “rau” are valori mai mici. Deficitul de vitamina B3 este foarte rar intalnit in tarile dezvoltate.

Surse de vitamina B3: pestele, carnea de pui si de curcan, carnea rosie, laptele, ouale, fasolea si legumele verzi

Vitamina B5 – Acidul pantotenic

Acidul pantotenic este cea mai raspandita vitamina din complexul de vitamine B, acesta regasindu-se in majoritatea alimentelor. De aici provine si numele sau, cuvantul grecesc “pantoten” insemnand “peste tot”. Vitamina B5 este responsabila pentru producerea hormonilor sexuali, dar are un rol important si in mentinerea elasticitatii si frumusetii pielii.

Surse de vitamina B5: ouale, nucile, fructele, legumele, iaurtul

Vitamina B6 - Pridoxina

Alaturi de vitaminele B12 si B9, vitamina B6 regleaza nivelul de homocisteina, aminoacid asociat cu bolile de inima. Perodoxina joaca un rol important si la capitolul dispozitie, aceasta producand serotonina, melatonina si norepinefrina.

Surse de vitamina B6: carnea de curcan, carnea de pui, somonul, tonul, semintele de floarea-soarelui, branza, orezul brun si morcovii

 

 

Vitamina B7 – Biotina

Vitamina B7 poarta denumira de vitamina frumusetii, asta pentru ca este asociata cu un par sanatos, unghii frumoase si piele stralucitoare. Totodata, biotina ajuta si la echilibrarea nivelului de zahar din sange, dar este esentiala si in timpul sarcinii, fiind vitala pentru dezvoltarea fatului.

Surse de vitamina B7: ficatul, drojdia, carnea de porc, carnea de pui, pestele, cartofii, galbenusul de ou si nucile

Vitamina B9 – Acidul folic

Acidul folic este esential in formarea celulelor, asa ca favorizeaza dezvoltarea fatului in timpul sarcinii si previne defectele din nastere. Studiile au dovedit si ca acidul folic previne depresia si tulburarile de memorie.

Surse de vitamina B9: legumele cu frunze verzi, sparanghelul, sfecla, laptele, fasolea si somonul

Vitamina B12 - Cobalamina

Vitamina B12, alaturi de vitamina B9 contribuie la producerea celulelor rosii si asigura contextul de care fierul are nevoie pentru a asigura organismului cantitatea de hemoglobina necesara. Intrucat se regaseste cu preponderenta in alimentele de orgine animala, studiile au dovedit faptul ca vegetarienii au sanse mai mari sa dezvolte deficit de vitamina B12.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Surse de vitamina B12: pestele, fructele de mare, laptele, produsele lactate, carnea de porc

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0