Acid Folic: Beneficii • Importanta • Semne ale deficientei • Sarcina

Acidul folic – informatii generale

- Ce este acidul folic

- Proprietatile acidului folic

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

- Rolul acidului folic in organism

- Simptome ale deficitului de acid folic

- Cauze ale carentei de acid folic

Cum se administreaza acidul folic

- Surse de acid folic

- Modul de administrarea a acidului folic

De ce este important acidul folic pentru organism

- Beneficiile acidului folic pentru organism

- Acidul folic in timpul sarcinii

- Contraindicatiile administrarii de acid folic

- Efecte secundare si supradozaj cu acid folic

Acidul folic – informatii generale

Acidul folic (vitamina B9) apartine complexului de vitamine B si are rol in prevenirea anomaliilor congenitale si in functionarea sistemului nervos.

Ce este acidul folic 

Acidul folic este o forma solubila in apa a vitaminei B. Acesta este un ingredient cheie in producerea acidului nucleic care sta la baza materialului genetic. Este important de mentionat ca folatul se regaseste in mod natural in alimente, in timp ce acidul folic este forma sintetica a vitaminei B9, cea care se regaseste in suplimentele alimentare. Inca din anul 1998, alimente precum cerealele, painea, pastele si nu numai, au fost fortificate (imbogatite) cu acid folic.

Proprietatile acidului folic

Acidul folic este esential pentru producerea globulelor rosii, dar si pentru repararea ADN-ului si a ARN-ului.

Alte functii ale acestuia in organism sunt:

• Contribuie la divizarea si multiplicarea celulara

• Contribuie la mentinerea sanatatii cerebrale

• Mentine auzul ascutit in ciuda procesului natural de imbatranire.

Acidul folic este in mod deosebit important pentru femeile insarcinate, avand o multime de efecte benefice pentru mama, dar mai ales pentru fat.

Rolul acidului folic in organism

Imediat ce absoarbe acidul folic, organismul il transforma in forma activa a folatului. Folatul este necesar in cadrul mai multor procese metabolice, care nu se pot desfasura in lipsa acestuia. Asadar, e indicat sa asiguram organismului doza zilnica de 400 micrograme de acid folic sau folat, astfel incat acesta sa functioneze asa cum trebuie. Acidul folic/ folatul are mai multe functii in organism, care sunt mentionate mai jos.

Formarea de noi celule, inclusiv globule rosii, in organism

Acidul folic contribuie la formarea celulelor noi, mai ales a globulelor rosii. De aceea, persoanele care sufera de deficit de acid folic/ folat pot suferi de anemie.

Sintetizarea AND-ului si ARN-ului

Sintetizarea si repararea, la nevoie, a ADN-ului si a ARN-ului sunt, de asemenea, actiuni la care contribuie acidul folic.

Prevenirea malformatiilor congenitale

Acidul folic este esential pentru dezvoltarea maduvei osoase si a coloanei vertebrale a fatului, de aceea este recomandat ca femeile insarcinate sa ia suplimente pe baza de acid folic. Vitamina B9 reduce considerabil riscul de malformatii congenitale.

Asimilarea de substante nutritive

Acidul folic ajuta organismul sa absoarba substantele nutritive din alimentele consumate.

Reducerea nivelului de homocisteina

Homocisteina este o substanta chimica din sange, care se formeaza atunci cand un aminoacid nu functioneaza asa cum trebuie. In cantitati reduse, e normal sa avem homocisteina in organism, insa un nivel prea mare poate cauza o serie de probleme de sanatate, incepand de la ateroscleroza si pana la tromboze venoase ori complicatii in sarcina. Studiile facute in domeniu arata ca un nivel mare de acid folic poate reduce homocisteina din sange.

Simptome ale deficitului de acid folic

Deficitul de acid folic poate pune sanatatea in pericol. Intr-o asemenea situatie, se recomanda atat consumul alimentelor bogate in folat, cat si suplimentele pe baza de acid folic.

Riscul defectelor de tub neural la bebelus

Deficitul de acid folic poate creste considerabil riscul de defecte de tub neuronal la nou nascut. De aceea, suplimentele pe baza de acid folic sunt recomandate femeilor insarcinate.

Anemia megaloblastica

Anemia megaloblastica apare in urma deficitului de acid folic ori din cauza lipsei de vitamina B12. In prima faza, aceasta poate fi asimptomatica, insa in unele situatii pot aparea afectarile neurologice, de aceea este important ca acest tip de anemie sa fie diagnosticat si combatut.

Starile depresive

Un nivel prea ridicat de homocisteina in organism poate fi asociat si cu starile depresive. Totodata, si un nivel redus de acid folic in organism este asociat cu depresia.

Tulburarile de memorie

Lipsa de acid folic poate cauza tulburari de memorie, precum si alte probleme de natura cognitiva.

Cresterea riscului de infarct

Deficitul de acid folic este asociat cu nivelul ridicat de homocisteina din sange, de aceea acest deficit creste riscul de infract iocardic, dar si de alte afectiuni cardiovasculare.

Alergiile

Carenta de folat/ acid folic creste riscul de dezvoltare a unor alergii.

Riscul de cancer la stomac

Acidul folic reduce riscul de cancer la stomac, dar si de cancer colorectal, ceea ce inseamna ca deficitul poate fi asociat cu un risc crescut de cancer gastrointestinal.

Riscul de nastere prematura sau avort

Sarcina dubleaza necesarul de acid folic al organismului, iar deficitul de acid folic in timpul sarcinii poate cauza nastere prematura a fatului, dar si avort spontan.

Cauze ale carentei de acid folic

Acidul folic este o vitamina solubila in apa, ceea ce inseamna ca nu ramane depozitata in grasimea din celule. Asadar, organismul nu isi poate forma o rezerva de acid folic, ci trebuie sa i se furnizeze in permanenta. Exista mai multe motive pentru care organismul nu primeste aportul suficient de acid folic.

Alimentatia dezechilibrata

O alimentatie nesanatoasa, care nu contine foarte multe legume, fructe ori cereale imbogatite cu acid folic, poate duce la carenta de folat. De asemenea, si gatitul excesiv al alimentelor poate duce la pierderea vitaminei B9. Daca nu consumi suficiente surse de folat, nivelul din organism poate inregistra o scadere in cateva saptamani.

Absorbtia deficitara cauzata de anumite afectiuni

Unele boli de care sufera pacientul pot impiedica capacitatea organismului acestuia de a absoarbe acidul folic din alimente. Boala Crohn, boala celiaca ori afectiunile renale extreme, ce necesita dializa, sunt afectiunile care sunt adesea responsabile pentru deficitul de acid folic.

Perioada de sarcina si alaptare

In timpul sarcinii, dar si al alaptarii, organismul are nevoie de cantitati mai mari de acid folic. De aceea, femeile aflate in aceste perioade trebuie sa suplimenteze aportul de vitamina B9.

Alcoolismul si fumatul

Atat consumul de alcool, cat si fumatul, pot determina lipsa acidului folic din organism. De aceea, in randul persoanelor care sufera de alcoolism, deficitul de acid folic e adesea intalnit.

Medicamentatia

Unele medicamente precum cele folosite in tratarea poliartritei reumatoide, a cancerului sau a epilepsiei favorizeaza deficitul de acid folic.

Cum se administreaza acidul folic

Cantitatea de folat / acid folic din organism poate fi marita atat prin alimentatie, cat si prin administrarea de suplimente nutritive pe baza de vitamina B9.

Surse de acid folic

Daca esti insarcinata, ai fost diagnosticat cu deficit de folat sau, pur si simplu, vrei sa suplimentezi cantitatea de vitamina B9 din organism, trebuie sa stii ca exista multe surse de acid folic la indemana.

Alimente ce contin acid folic

Unele alimente sunt surse excelente de folat – trebuie insa sa fii foarte atent cand le gatesti, intrucat isi pot pierde din proprietatile nutritive daca sunt expuse la temperaturi prea mari pentru perioade indelungate. Iata cateva alimente bogate in continutul de folat:

• Sparanghel

• Broccoli

• Varza de Bruxelles

• Varza

• Conopida

• Galbenusul

• Laptucile

• Fructele, in special papaya sau kiwi, dar si portocalele

• Mazarea

• Spanacul

• Semintele de floarea soarelui

Suplimente alimentare cu acid folic

Acidul folic poate fi administrat si sub forma de suplimente alimentare. Suplimentele pot fi luate la recomandarea medicului – de pilda, femeilor care raman insarcinate ori celor care au facut analizele de sange si au descoperit ca sufera de deficit medicul le recomanda suplimentele alimentare, precum si doza de care au nevoie. Suplimentele cu acid folic pot fi luate, insa, si fara recomandarea medicului, asta daca pacientul are analizele la zi si nu sufera de nicio afectiune cu care ar putea interactiona suplimentele.

Modul de administrarea a acidului folic

Modul de administrare difera de la un pacient la altul, in functie de motivul pentru care se ia suplimentul alimentar. Se recomanda respectarea indicatiilor medicului ori a celor inscrise pe eticheta produsului.

Doza zilnica recomandata de acid folic

Pentru tratarea deficitului de acid folic, de exemplu, doza standard este de 250 micrograme la 1 miligram/ pe zi. Pentru femeile insarcinate, insa, se recomanda 400 mcg de acid folic pe zi, sub forma de supliment alimentar.

Femeile care au avut o sarcina cu complicatii si vor sa faca din nou un copil ar trebui sa ia 4 miligrame de acid folic pe zi cu o luna inainte de a ramane insarcinate, iar apoi inca 3 luni.

Pentru reducerea riscului de cancer doza zilnica recomandata este de 400 mcg. Daca nivelul de homocisteina din sange este cauza pentru care se ia acidul folic, se recomanda o doza de 200 mcg la 15 mg pe zi, insa se poate folosi si o doza zilnica de 800 mcg la 1 mg.

La copiii mai mici de 6 luni se recomanda o doza de 65 mcg de acid folic, care creste la 80 de mcg intre 7 si 12 luni.

Copiii cu varsta cuprinsa intre 4-8 ani au voie sa ia o doza de acid folic nu mai mare de 400 mcg.

Doza creste la 300 mcg dupa varsta de 9 ani si la 400 mcg dupa implinirea varstei de 13 ani.

Femeile insarcinate sau care alapteaza au nevoie de o doza zilnica de 500 – 600 mcg.

Perioada si durata administrarii acidului folic

Pentru prevenirea malformatiilor congenitale, e esential ca femeia insarcinata sa ia suplimente pe baza de acid folic in primele 3 luni de sarcina. Apoi, daca medicul considera necesar, poate continua cu administrarea acestuia.

In cazul in care sarcina este programata, femeia ar putea lua suplimente cu acid folic cu o luna, doua inainte de conceptie. In caz de deficit de acid folic, suplimentele se vor lua pana cand nivelul de acid folic din organism se normalizeaza – acest lucru se poate observa la analizele de sange.

De ce este important acidul folic pentru organism

Acidul folic (vitamina B9) apartine complexului de vitamine B si are rol in prevenirea anomaliilor congenitale si in functionarea sistemului nervos.

Beneficiile acidului folic pentru organism

Acesta are o serie de efecte benefice pentru organism, incepand de la prevenirea nasterii unui copil cu malformatii si pana la reducerea riscului cardiovascular sau chiar a celui de cancer.

Prevenirea defectelor congenitale

Acidul folic joaca un rol foarte important in dezvoltarea celulara din timpul fazei embrionice a dezvoltarii fatului. Un nivel redus de acid folic in organismul femeii insarcinate este asociat cu defecte de tub neural, adica cu malformatii congenitale serioase (ex: spina bifida – afectiune congenitala a coloanei vertebrale). O serie de studii facute in domeniu a aratat ca femeile care iau acid folic inainte de sarcina, dar si in primul trimestru al sarcinii, reduc riscul de malformatii cu pana la 60%. Acidul folic reduce rata nasterilor premature si totodata mareste greutatea la nastere a copilului.

Ameliorarea declinului memoriei si a functiilor cognitive

Acidul folic este esential si pentru dezvoltarea si functionarea creierului. Deficitul de acid folic este asociat cu declinul cognitiv, mai ales cu afectiuni precum Alzheimer. Studiile facute pe animale au aratat ca acidul folic previne stresul oxidativ din cortexul frontal si imbunatateste memoria. Pe termen scurt, suplimentele pe baza de acid folic pot imbunatati IQ-ul, memoria pe termen scurt si capacitatile locomotorii in randul adultilor/ varstnicilor cu probleme cognitive.

Reducerea riscului de afectiuni cardiace si circulatorii

Studiile facute in ultimii ani arata ca suplimentele pe baza de acid folic luate pe o perioada de cel putin 6 saptamani au capacitatea de a reduce tensiunea arteriala in randul pacientilor hipertensivi. Si riscul de infarct si de alte incidente cardiovasculare e redus prin asigurarea unui nivel optim de acid folic.

Asigurarea unei functionari corecte a sistemului imunitar

Pacientii care sufera de deficit de acid folic sunt mai expusi infectiilor, comparativ cu cei care nu au asemenea probleme. Deficitul sever de acid folic se manifesta prin anemia megaloblastica, care afecteaza sistemul imunitar. Insa suplimentele pe baza de acid folic combat aceasta problema si fortifica sistemul imunitar. Mai mult decat atat, o dieta bogata in folat este capabila sa mareasca rezistenta la infectie in randul persoanelor varstnice.

Reducerea riscului de ateroscleroza si osteoporoza

Un nivel ridicat de hemocisteina in sange este asociat cu ingrosarea arterelor si cu instalarea aterosclerozei, care la randul ei creste riscul de infarct sau de accident vascular cerebral. Studiile arata ca suplimentele pe baza de acud folic sunt eficiente in reducerea nivelului de hemocisteina, imbunatatind functiile vasculare la pacientii cu afectiuni cardiovasculare. De asemenea, deficitul de acid folic reduce densitatea oaselor si creste riscul de fracturi. De aceea, persoanele care sufera de carenta de acid folic sunt predispuse osteoporozei. Daca acidul folic lipseste din celulele osoase, se declanseaza resorbtia osoasa. Suplimentele pe baza de acid folic reduc insa riscul de osteoporoza, mentinand oasele sanatoase.

Cresterea eficientei antidepresivelor

Pacientii care sufera de depresie au un nivel scazut de acid folic in organism. Acidul folic este implicat in sinteza serotoninei si a dopaminei. Un dezechilibru la nivelul acestor neurotransmitatori poate favoriza instalarea depresiei sau a anxietatii. Acidul folic stimuleaza receptorii de serotonina de la nivelul creierului, ajutand pacientul sa invinga depresia. De aceea, suplimentele pe baza de acid folic pot fi luate impreuna cu tratamentul pe baza de antidepresive.

Reducerea riscului impotriva unor tipuri de cancer

Contribuind la formarea acidului nucleic, acidul folic este esential pentru sinteza, repararea si mentinerea ADN-ului. Lipsa acidului folic din organism poate favoriza astfel mutatiile la nivelul celulelor, favorizand aparitia cancerului. Carenta de acid folic este asociata cu anumite tipuri de cancer. Pe de alta parte, o dieta bogata in folat, precum si suplimentele pe baza de acid folic, pot reduce riscul de cancer de san, cancer colorectal, cancer pancreatic, la plamani ori cancer la nivelul esofagului. Insa trebuie sa stii ca un aport excesiv de acid folic (care depaseste recomandarile standard) poate favoriza cresterea tumorii.

Acidul folic in timpul sarcinii

Nevoia organismului de folat creste in timpul sarcinii, de aceea sunt recomandate suplimentele pe baza de acid folic. Acidul folic face parte din vitaminele recomandate cu insistenta de catre medici in primul trimestru al sarcinii. Studiile au aratat ca o doza zilnica de 400 mcg de acid folic inainte de implantarea sarcinii, precum si in timpul acesteia, poate reduce riscul de malformatii congenitale la nivelul creierului si coloanei vertebrale ale fatului. Malformatiile congenitale apar in primele 3-4 saptamani de sarcina, asa ca este importat ca in perioada aceea organismul sa aiba o cantitate suficienta de acid folic. Daca sarcina ta este planificata, medicul iti va recomanda sa iei suplimente cu acid folic de cand te hotarasti sa ramai insarcinata. Acidul folic luat inainte de sarcina poate reduce cu pana la 50% riscul de nastere prematura. Pentru femeile care incearca sa ramana insarcinate, doza zilnica recomandata ste de 400 mcg de acid folic, la fel ca si in cazul primului trimestru de sarcina. Intre luna a patra de sarcina si cea de-a noua, doza recomandata este de 600 mcg, iar in timpul alaptarii scade la 500 mcg.

Contraindicatiile administrarii de acid folic

Exista unele situatii in care administrarea suplimentelor pe baza de acid folic este contraindicata.

Intolerante alimentare

Intolerantele la alimente care contin folat ar trebui sa ne faca sa eliminam alimentul cu pricina din dieta noastra. Pentru a compensa lipsa de acid folic se pot folosi suplimente alimentare.

Interactiunea cu alte medicamente

Acidul folic poate interactiona cu unele medicamente. De pilda, tratamentul indelungat cu anticonvulsivante (antiepileptice) poate impiedica absorbtia acidului folic din suplimente. Si dozele mari de antiinflamatoare au acelasi efect. Discuta cu medicul tau despre tratamentele medicamentoase urmate si suplimentele dietetice si vei afla informatiile de care ai nevoie.

Efecte secundare si supradozaj cu acid folic

Acidul folic este o vitamina solubila in apa, ceea ce inseamna ca poate fi eliminat din organism prin urina destul de repede daca este nevoie. Efectele adverse apar insa foarte rar, daca se consuma doze prea mari de acid folic – peste 15 mg pe zi, timp de mai mult de o luna. In asemenea situatii pot aparea tulburari ale somnului, confuzie mentala ori manifestari gastrointestinale.

Reactii alergice

Daca iei suplimente pe baza de acid folic si observi unele reactii alergice, ia legatura cu medicul tau pentru a te asigura ca totul este in regula.

Probleme digestive

Greata si flatulenta pot aparea, de asemenea, in caz de supadoza de acid folic, insa numai daca doza se depaseste pentru o perioada mai mare de 30 de zile. Se recomanda oprirea administrarii acidului folic si vizita la medic intr-o asemenea situatie. 

 

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0