Cum menții sănătatea ficatului

Un ficat sănătos înseamnă o viață normală. Ficatul poate fi afectat chiar și dacă nu ai vicii, precum consumul de alcool. Există două tipuri majore de boală a ficatului gras, și anume ficatul gras alcoolic și cel non-alcoolic. Ficatul gras este o afecțiune extrem de frecventă, la nivel global, și, netratat, poate duce la insuficiență hepatică. Ficatul gras non-alcoolic este cea mai des diagnosticată afecțiune la persoanele obeze și/sau sedentare, precum și în rândul celor care consumă cu preponderență alimente extrem de procesate, precum mâncarea de fast-food. 

Una dintre principalele metode a de a preveni deteriorarea ficatului este să adopți un stil de alimentație cât mai echilibrat și sănătos. Indiferent dacă vorbim despre ficat gras alcoolic sau non-alcoolic, dieta stă la baza prevenției, dar și a tratamentului. 

După cum îi spune și numele, boala ficatului gras stă în acumularea de grăsime în exces la nivelul ficatului. Un corp sănătos susține ficatul în procesul de eliminare a toxinelor și în producerea de bilă.
Așadar, cea mai bună strategie pentru a-ți menține ficatul sănătos este să previi acumularea excesivă de grăsime la nivelul acestuia, adică să previi boala ficatului gras. Mai jos, regăsești câteva reguli simple de conduită pentru ca ficatul tău să funcționeze mereu în parametri optimi.

Menține o greutate stabilă și sănătoasă

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Dacă ai câteva kilograme în plus sau suferi de supraponderabilitate, este important să știi că riscul de ficat gras poate fi mai crescut în cazul tău, ceea ce poate duce la instalarea bolii de ficat gras non-alcoolic. Aceasta este una dintre bolile de ficat cu ritm de progresie extrem de accelerat. Eliminarea kilogramelor în plus și menținerea unei greutăți stabile, fără oscilații, este foarte importantă în evitarea bolilor de ficat, și nu numai. Pentru acest lucru, va trebui să iei în calcul 2 factori decisivi, și anume dieta și exercițiul fizic regulat. 

Adoptă un stil alimentar sănătos, echilibrat și sustenabil

Și pentru că am menționat, deja, importanța dietei în menținerea sănătății ficatului, iată criteriile după care trebuie să te ghidezi. Evită mâncărurile supracalorice, bogate în grăsimi saturate și carbohidrați rafinați (cum ar fi pâinea alba, orezul alb și pastele clasice), precum și cele bogate în zahăr. De asemenea, este recomandat să eviți, pe cât posibil, crustaceele crude sau gătite parțial, pentru că dăunează ficatului. 

În schimb, încearcă să urmezi o dietă echilibrată, bogată în fibre, pe care le poți obține din fructe proaspete, legume proaspete și gătite (dar nu cu mult ulei sau unt) și cereale integrale (pâine, paste și orez integrale, mai precis). Dacă obișnuiești să mănânci carne, nu trebuie să o elimini din dietă, ci doar să ai grijă la cantitatea de carne roșie consumată, în medie, pe lună, fiind preferabil să te orientezi, mai mult, spre carne de pasăre și pește. Lactatele sunt, de asemenea, importante, fiind surse foarte bune de proteine, calciu și vitamine, dar este recomandat să optezi pentru variantele cu un conținut redus de grăsimi. În ceea ce privește grăsimile, acestea nu trebuie să lipsească din alimentație, dar în cantități mici spre moderate și obținute din surse sănătoase, cum ar fi nucile, semințele, avocadoul și uleiurile presate la rece (grăsimi mononesaturate și polinesaturate). Nu în ultimul rând, hidratarea corespunzătoare este esențială.

Fă exerciții fizice regulate

Atunci când ești consecvent în sport, rezultatele se văd mai repede și mai ușor. În plus, activitatea fizică regulată este foarte importantă pentru sănătatea ficatului, deoarece ajută la arderea trigliceridelor, pentru energie, și poate ajuta chiar și la reducerea grăsimii de la nivelul ficatului. 

Evită, pe cât posibil, sursele de toxine

Toxinele pot deprecia celulele ficatului. Din acest motiv, este recomandat să limitezi contactul direct cu toxinele din produsele de curățenie și sanitizare, de tipul insecticidelor sau pesticidelor. Dacă ești nevoit să folosești asemenea substanțe, ai grijă ca spațiul în care te afli să fie bine ventilat. Poți, de asemenea, purta o mască. O altă sursă de toxine este consumul de tutun, așadar încearcă să te lași de fumat, dacă ai, deja, acest obicei.

Consumă alcool în mod responsabil

Băuturile alcoolice pot crea numeroase probleme de sănătate. Alcoolul poate deteriora și, chiar, distruge celulele hepatice, ceea ce duce la vătămarea ficatului. Deși consumul ocazional de alcool nu cauzează probleme semnificative de sănătate, este bine să fii mereu atent la numărul de pahare consumat și frecvența acestora. Dacă ai, deja, probleme cu ficatul, medicul îți poate interzice complet consumul de alcool și îți poate prescrie un hepatoprotector, pe cae îl poți lua și atunci când urmezi un tratament medicamentos puternic, ce afectează ficatul.

Ai grijă la riscul impus de acele contaminate

Acele contaminate sunt cele care au fost folosite mai mult de o dată. Deși poate părea un risc improbabil, adesea ne folosim de ace în activitățile domestice. Dacă ți-ai rănit degetele folosind un ac de cusut, acesta trebuie aruncat imediat. Nu lăsa pe altcineva să îl folosească. De asemenea, de fiecare dată când îți faci analize de sânge, uită-te cu atenție la desigiliarea acului folosit de cadrul medical. Acesta este obligat să execute procesul de desigilare a acului în fața ta și să îți aducă la cunoștință acest lucru. Nu în ultimul rând, ai grijă pe unde calci desculț– fie că ești la mare, pe plajă, sau la iarbă verde, uită-te mereu cu atenție pe unde calci, pentru a evita o surpriză neplăcută. 

Nu împărți produsele de igienă personală cu altcineva

În această categorie intră forfecuțele, lamele de ras, periuțele de dinți și unghierele. Toate aceste ustensile pot purta urme microscopice de sânge sau alte fluide corporale care pot fi contaminate și pot îmbolnăvi, fie că este vorba despre tine sau despre alt membru al familiei cu care locuiești.

Practică sex protejat

Sexul neprotejat, sexul cu mai mulți parteneri diferiți sau cel cu o persoană pe care nu o cunoști, poate crește riscul de hepatită B și/sau C, ambele fiind boli hepatice severe, care necesită tratament de lungă durată și vin cu numeroase simptome neplăcute. De altfel, sexul neprotejat crește riscul de boli cu transmitere sexuală. 

Spală-te frecvent pe mâini

Spală-te pentru cel puțin 40 de secunde, dar nu mai puțin de 20 de secunde, pe mâini, cu apă călduță și săpun din belșug, de fiecare dată când intri în casă, de afară, înainte să mănânci, după ce ai folosit toaleta și atunci când prepari mâncare.

 

 

Citește și:

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Mayo Clinic - Nonalcoholic fatty liver disease
https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/nonalcoholic-fatty-liver-disease/symptoms-causes/syc-20354567 
American Liver Foundation - 13 Ways to a Healthy Liver
https://liverfoundation.org/13-ways-to-a-healthy-liver/ 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0