Faina de alac/ grau spelta: ce beneficii are si cum o folosesti

Faina de alac castiga din ce in ce mai multa popularitate, asa ca ar trebui sa stii ce proprietati are, dar si cum o poti folosi.

Alacul, cunoscut si sub denumirea de greu spelta (denumire stiintifica: Triticum spelta), este o specie de grau cultivata din cele mai vechi timpuri, ale carei proprietati nutritionale il fac de-a dreptul deosebit.

Care sunt diferentele dintre faina de alac si faina alba, din grau?

Faina de alac contine mai multe proteine decat faina obisnuita, insa aportul caloric pe care il are este semnificativ mai mic decat cel al fainii albe, din grau.

Graul spelta este alcatuit, la fel ca graul normal, din 3 parti: tarata, germene si endosperm. Fiecare parte are o serie de nutrienti si valori nutritionale. Pentru ca acestea sa nu se piarda, se recomanda consumul fainii de alac integrale, nu a celei foarte procesate.

Faina de alac este una integrala, care se face remarcata prin aroma sa de nuca. Aceasta este populara intrucat nu contine cantitati mari de gluten, in comparatie cu faina alba. Persoanele care au sensibilitate la gluten pot tolera mai bine aceasta faina, insa cele care sufera de boala celiaca ori de alte intolerante majore la gluten ar trebui sa evite si acest tip de faina.

Valori nutritionale 1 cana de faina de alac gatita (aproximativ 195 de grame)

Calorii: 246

Carbohidrati: 51 g

Fibre: 7,6 g

Proteine: 10,6 g

Grasimi: 1,7 g

Mangan: 106% din doza zilnica recomandata

Fosfor: 29% din doza zilnica recomandata

Vitamina B3 (niacina): 25% din doza zilnica recomandata

Magneziu: 24% din doza zilnica recomandata

Fier: 18% din doza zilnica recomandata

Pe langa aceste vitamine si minerale, faina de alac contine si calciu, zinc, seleniu si alte vitamine din complexul B.

Faina de alac este o sursa excelenta de fibre dietetice.

De ce sa mananci faina de alac?

Fiind o sursa bogata de fibre dietetice, faina de alac incetineste procesul de digestie, mentinand astfel satietatea pentru o perioada mai indelungata si totodata echilibrand nivelul de zahar din sange. Consumul acestui tip de faina poate reduce rezistenta la insulina, deci si riscul de diabet de tip 2 ori de sindrom metabolic.

Faina de alac contine o multime de nutrienti necesari organismului, ceea ce inseamna ca va oferi acestuia resursele necesare, ajutandu-te totodata sa iti mentii greutatea in limitele normale.

Cine ar trebui sa evite faina de alac

Cu toate ca este un tip de faina extrem de sanatos, exista si situatii in care faina din graul spelta poate cauza probleme. De pilda, persoanele care sufera de intoleranta la gluten ori de boli inflamatorii intestinale ar trebui sa evite aceasta faina. Persoanele care sufera de boala celiaca pot avea de-a face cu o inflamatie intestinala in urma consumului de faina de alac.

Cum sa introduci faina de alac in alimentatia ta

Avand in vedere ca aceasta contine gluten, poti folosi faina din grau spelta pe post de inlocuitor al fainii obisnuite, in retetele preparate.

Fiind mai solubila in apa decat faina obisnuita, trebuie sa folosesti o cantitate mai mica de apa atunci cand prepari aluaturi cu aceasta faina. In general, e indicat sa renunti la 25% din cantitatea de lichid pe care trebuie sa o folosesti la o anumita reteta.

Cu faina de alac poti prepara prajituri, fursecuri, paine, chifle, biscuiti, gogosi si chiar si clatite. Trebuie, insa, sa adaptezi retetele, astfel incat sa obtii aceeasi textura a preparatelor.

Faina de alac poate fi folosita si pentru prepararea unui terci pentru micul dejun, ori a unui risotto pentru masa de pranz.

Faina de alac poate fi folosita timp de 6 luni de la deschiderea pungii in care o cumperi, insa trebuie sa o tii intr-un loc uscat, racoros si intunecat. Daca o depozitezi in frigider, aceasta isi pastreaza calitatile nutritionale pana la un an.

 

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0