Zahărul crește riscul de boli inflamatorii intestinale [studiu]

Consumul de zahăr este asociat cu multiple afecțiuni, precum obezitate, diabet, afecțiuni cardiovasculare și chiar cancer. Mai mult, un studiu recent realizat de Facultatea de Medicină și Stomatologie din cadrul Universității Alberta, din Canada, arată că există o legătură între un consum excesiv de zahăr și bolile inflamatorii intestinale. 

Studiul 1 a fost realizat pe șoareci experimentali, al căror regim alimentar a fost alterat cu o cantitate semnificativă de zahăr, pe durata întregului studiu. Astfel, după numai două zile de consum crescut de zahăr, șoarecii au avut manifestări de colită chimică (inflamație produsă la nivelul colonului, ca urmare a pătrunderii unor substanțe chimice în organism) și alte simptome severe de inflamație intestinală. 

Situația aduce aminte de o caracteristică specifică persoanelor care suferă de colită cronică -  orice mică alterație de impact negativ în dieta alimentară poate genera procese inflamatorii considerabile la nivel intestinal. Rezultatele au fost, însă, îngrijorătoare, deoarece simptomele de colită au apărut într-un interval de timp foarte scurt, la numai două zile de ”binge eating” de zahăr. 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Explicația acestui fenomen stă în flora bacteriană intestinală și în impactul alimentației asupra acesteia. Așadar, alimentele bogate în fibre acționează precum un combustibil pentru bacteriile”bune” din flora noastră intestinală, creând un mediu propice pentru acestea și stimulându-le reproducerea. De asemenea, fibrele produc acizi grași cu lanț scurt (acizi slabi cu absorbție facilă), care sunt esențiali pentru un sistem imunitar puternic. Consumul excesiv de zahăr, alături de reducerea aportului de fibre din alimentație, alimentează microbii ”răi”, cum ar fi E.coli sau Staphylococcus, care pot genera procese inflamatorii la nivel intestinal și slăbesc sistemul imunitar, ceea ce poate duce la apariția altor boli. 

Mai mult, din totalul de bacterii specifice florei intestinale, se cunosc aproximativ 1%-10% bacterii, prin urmare nu putem cunoaște toate consecințele generate de alimentația greșită asupra culturii bacteriale intestinale. 

Ce impact are alimentația bogată în zahăr asupra sănătății

În urma obținerii rezultatelor studiului, cercetătorii atrag atenția asupra impactului negativ sever pe care alimentația bogată în zahăr, precum fast food-ul și dulciurile din comerț, o au asupra tractului intestinal și al sănătății în ansamblu. În ceea ce privește tratamentul sau o posibilă metodă de prevenție a bolilor inflamatorii intestinale, se ia în calcul administrarea de acizi grași cu lanț scurt sub formă de suplimente alimentare, care luptă împotriva acțiunii inflamatorie a zahărului în organism. 

Mai mult, rezultatele studiului impun o nouă premisă îngrijorătoare – cultura de bacterii ”rele”, crescută în mod considerabil de consumul de zahăr, poate migra spre alte părți ale corpului, prin urmare pot exista legături între flora bacteriană specific intestinală și afecțiuni separate ale organismului. Deja există o serie de cercetări cu rezultate concludente asupra legăturii dintre flora bacteriană intestinală și bolile neurodegenerative, precum boala Alzheimer sau boala Parkinson. 

Avem nevoie de o alimentație echilibrată 

Prin urmare, este deosebit de important să ne menținem flora intestinală în echilibru, iar acest lucru stă într-o alimentație corectă și un stil de viață bine calibrat. Somnul la ore fixe este esențial pentru menținerea armoniei metabolismului nostru, alături de activitatea fizică zilnică și, desigur, dieta. Este important să acordăm o atenție deosebită legumelor verzi în alimentația noastră, dar să nu ne ferim de carbohidrați, proteine și grăsimi. Fiecare grupă de macronutrienți își are rolul în menținerea echilibrului intestinal. 

Iar în ceea ce privește alegerea alimentelor din supermarket, nutriționiștii avertizează că, atâta timp cât o tremie din lista de ingrediente este formată din cuvinte pe care nu le înțelegem, atunci este cazul să punem produsul la loc pe raft. În schimb, este recomandat să optăm pentru alimente cât mai puțin procesate, în așa fel încât să ne bucurăm din plin de nutrienții lor.  

 

 

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie: 
1 Studiul  “A high-sugar diet rapidly enhances susceptibility to colitis via depletion of luminal short-chain fatty acids in mice”, publicat în Scientific Reports, la data de 23 august 2019, autori: Michael Laffin, Robert Fedorak, Aiden Zalasky, Heekuk Park, Amanpreet Gill, Ambika Agrawal, Ammar Keshteli, Naomi Hotte, Karen L. Madsen.
https://www.sciencedaily.com/releases/2019/11/191114115949.htm
https://hummkombucha.com/the-difference-between-good-bacteria-and-bad-bacteria/

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0