Ce trebuie sa stii despre colesterol: care sunt valorile normale

Cu siguranta ai auzit de colesterol si de efectele sale nocive asupra sanatatii atunci cand depaseste anumite valori in organism. Insa chiar si asa, exista inca multe persoane care neglijeaza recomandarile specialistilor in ceea ce priveste dieta si efectuarea testelor regulate care pot pune in evidenta nivelul crescut al grasimilor din sange.

Afla din acest articol ce este colesterolul total, colesterolul LDL si colesterolul HDL, care sunt valorile ideale si limitele normale ale colesterolului, dar si ce afectiuni pot fi cauzate sau agravate de colesterolul crescut.

Statistici internationale

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Statisticile OMS in ceea ce priveste ce priveste decesele provocate de un nivel periculos de mare al colesterolului sunt îngrijorătoare. Se estimeaza ca o treime dintre bolile cardiovasculare ischemice sunt provocate de valorile crescute ale colesterolului.

Mai mult, cifrele sunt cu adevarat ingrijoratoare: 2,6 milioane de persoane isi pierd anual viata din cauza bolilor provocate de colesterolul crescut si alte milioane trec prin accidente vasculare cerebrale (AVC) care le afecteaza calitatea vietii.

Valorile normale ale colesterolului

Colesterolul este produs de organism, dar este adus in corp intr-o oarecare proportie si prin alimentele bogate in grasimi animale (carne, lactate grase, oua). La ora actuala, se considera ca doar 30% din valoarea colesterolului este influentata de alimentatie. Insa, pentru persoanele predispuse genetic, cu hipercolesterolemie familiala, acest aport poate insemna mai mult decat la un om sanatos, asadar acestea trebuie sa acorde o atentie sporita alimentatiei.

Atat timp cat nu depaseste valorile normale, colesterolul este benefic pentru functionarea organismului. Problemele apar in momentul in care exista valori crescute ale colesterolului LDL (numit si colesterolul "rau"), combinat cu valorile trigliceridelor, direct influentate de aportul de grasimi, si un procent redus al colesterolului HDL (colesterolul "bun").

Valoarea totala a colesterolului se calculeaza dupa formula HDL+LDL+20% din valoarea trigliceridelor, grasimi din organism care se stocheaza din excesul de alimente.

Colesterolul total:

•    este optim la 200 mg/dl, 
•    la limita intre 200 si 240 mg/dl, 
•    si periculos peste 240 mg/dl. 

Colesterolul HDL este:

•    considerat sanatos la 60 de mg/dl, 
•    bun la 40-50 mg/dl (in cazul barbatilor) si la 50-59 mg/dl (in cazul femeilor) si
•    nesatisfacator la o valoare de sub 40 de mg/dl (la barbati) si 50 mg/dl (la femei). 

Colesterolul LDL este:

•    considerat in regula intre 100 si 129 mg/dl,
•    la limita intre 130 si 159 mg/dl si 
•    periculos la peste 160 mg/dl. 

Trigliceridele sunt:

•    in regula la pana la 150 mg/dl, 
•    la limita intre 150-199 mg/dl si 
•    periculoase peste 200 mg/dl.

Nivelul crescut al colesterolului LDL si al trigliceridelor si cel redus al colesterolului HDL cresc riscul acumularii de grasimi pe artere si, implicit, pe cel de accident vascular cerebral (AVC) si pe cel boala cardiovasculara. Valorile crescute ale colesterolului nu dau simptome, de aceea trebuie monitorizate anual prin analize de sange. Specialistii spun ca reducerea cu 10% a valorilor colesterolului la barbatii de 40 de ani poate scadea cu 50% riscul de boli cardiovasculare in urmatorii 5 ani.

 

 

Diagnosticare si tratament

Prima masura ar fi ajustarea dietei, adica reducerea cantitatii de grasimi saturate animale si grasimi trans din produsele de tip junk food si cresterea consumului de grasimi bune din peste, uleiuri presate la rece si seminte. Si sportul este de mare ajutor in reducerea colesterolului. Daca nivelul colesterolului nu se regleaza printr-un stil de viata sanatos, atunci medicii pot recomanda tratamente medicamentoase, care pot avea la baza statinele.

Sunt necesare unele modificari in stilul tau de viata

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Vestea buna este ca schimbarile pe care le faci in stilul de viata sunt eficiente, in sensul ca te ajuta intr-o anumita masura sa reduci valorile colesterolului. Sunt recomandari foarte clare si pot fi adoptate la orice varsta:

  • Exercitiile fizice - activitatea fizica te ajuta sa slabesti si iti creste valorile colesterolului HDL. Incearca sa faci 30 pana la 60 de minute pe zi, de exercitii cardio de intensitate moderata.
  • Mananca mai multe fibre: inlocuieste painile si pastele cu variante facute din cereale integrale.
  • Mananca grasimi sanatoase: uleiul de masline, avocado si nucile contin grasimi care nu iti vor creste valorile colesterolului LDL.
  • Limiteaza consumul de alimente ce contin mult colesterol: redu cantitatea de alimente bogate in grasimi saturate, precum branza, laptele integral si carnea rosie bogata in grasimi.
  • Renunta la fumat.

Ai probleme cu grasimile in sange, si suferi si de diabet? Completează , iar dacă te încadrezi în grupa de risc cardiovascular crescut primești un consult de specialitate GRATUIT!

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0