Colesterol mare: ce e de facut?

Daca vrei sa iti imbunatatesti nivelul colesterolului, trebuie sa stii ca exista cateva schimbari pe care le poti face in stilul de viata.

Hiperlipidemia este un termen medical care inseamna ca sangele tau are prea multe lipide (grasimi) in compozitia sa, ca de exemplu colesterol si trigliceride. In hipercolesterolemie, exista prea mult colesterol LDL ("rau") in sangele tau. Acesta contribuie la depozitele de grasime din arterele tale si creste riscul unor blocaje.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Totodata, colesterolul HDL ("bun") poate avea valori prea mici. Avand prea putin colesterol HDL care sa indeparteze colesterolul rau din artere, riscul tau de a avea blocaje si depuneri de aterom in artere creste.

Schimbari in ceea ce priveste stilul de viata

Hiperlipidemia poate fi imbunatatita adeseori printr-o serie de modificari in stilul de viata. Acest lucru este adevarat chiar daca colesterolul marit se datoreaza factorilor genetici (hipercolesterolemia familiala). Discuta cu medicul tau pentru a pune la cale un plan de actiune si pentru a vedea care sunt schimbarile in stilul de viata pe care trebuie sa le faci.

Cele 4 modificari in stilul de viata pe care medicul iti va cere sa le faci sunt:

  • sa ai o dieta sanatoasa (cu alimente "prietenoase" cu inima ta)
  • sa faci exercitii fizice in mod regulat
  • sa eviti fumatul
  • sa slabesti (daca esti o persoana supraponderala sau obeza).

Dieta sanatoasa recomandata pentru inima

Din punct de vedere al dietei, cel mai bun mod prin care poti sa scazi colesterolul marit este sa reduci consumul de grasimi saturate si de grasimi trans. Asociatia Americana a Inimii recomanda sa limitezi grasimile saturate la 5-6% din caloriile tale zilnice si sa reduci cantitatea de grasimi trans pe care le mananci.

Ca sa reduci aceste tipuri de grasimi "rele", asta inseamna sa limitezi consumul de carne rosie si de produse lactate facute din lapte integral (gras). De asemenea, asta inseamna sa alegi lapte degresat ori produse lactate fara grasimi ori cu un continut redus de grasime, sa limitezi consumul de alimente prajite si sa gatesti mancarea folosind uleiuri sanatoase, cum ar fi uleiul vegetal.

Alte aspecte ale unei diete sanatoase: trebuie sa pui accentul pe fructe, legume, cereale integrale, carne de pasare, peste si nuci si sa limitezi alimentele si bauturile dulci (care contin mult zahar). Mancand in acest fel, dieta te va ajuta sa cresti aportul de fibre, care sunt de asemenea benefice. O dieta bogata in fibre te poate ajuta sa reduci nivelul colesterolului cu pana la 10%. Multe diete se potrivesc cu acest tipar, iar una dintre ele este dieta DASH.

E bine sa devii o persoana mai activa fizic

Un stil de viata sedentar scade colesterolul "bun" (HDL). Mai putin colesterol HDL inseamna ca exista mai putin colesterol "bun" care sa indeparteze colesterolul LDL ("rau") din artere. Activitatea fizica este importanta. Doar 40 de minute de exercitii fizice aerobice, de intensitate moderata spre mare, facute de 3-4 ori pe saptamana sunt suficiente pentru a reduce atat colesterolul, cat si hipertensiunea arteriala. Mersul pe jos intr-un ritm alert, inotul, mersul pe bicicleta sau orele de dans sunt cateva exemple.

Renunta la fumat

Fumatorii pot sa isi reduca nivelul colesterolului si sa isi protejeze arterele prin simpla renuntare la fumat. Nefumatorii ar trebui sa evite expunerea la fumatul pasiv.

Fumatul scade colesterolul HDL. Cand o persoana care are colesterolul mare fumeaza, riscul ei de a suferi de boli arteriale coronariane (cunoscute si sub numele de cardiopatie ischemica) creste mai mult decat ar fi considerat normal.

De ce e important sa slabesti

Fiind o persoana supraponderala sau obeza, aceasta caracteristica iti creste colesterolul LDL si iti scade nivelul colesterolului HDL. Iar prin faptul ca scapi de kilogramele in exces iti poti imbunatati nivelul colesterolului. O scadere in greutate chiar si cu 10% din greutatea totala poate sa insemne o cale buna de a-ti reduce riscul colesterolului marit sau chiar de a "inversa" efectele colesterolului marit.

Ai probleme cu grasimile in sange, si suferi si de diabet? Completează , iar dacă te încadrezi în grupa de risc cardiovascular crescut primești un consult de specialitate GRATUIT!

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0