Suferi de depresie sau anxietate? Zaharul iti poate face rau

Se vorbeste foarte mult despre impactul pe care il are consumul de zahar asupra sanatatii fizice, acesta crescand riscul de obezitate, de diabet de tip 2 si nu numai. Insa se discuta mai putin despre faptul ca zaharul consumat in exces poate afecta si sanatatea mintala – afla mai multe pe aceasta tema!

Zaharul accentueaza anxietatea si depresia

Daca suferi deja de anxietate sau depresie, e important sa stii ca zaharul iti poate agrava simptomele. Consumul de zahar elibereaza insulina, astfel incat nivelul de glucoza din sange sa fie echilibrat. Asta inseamna ca dupa o crestere brusca a glicemiei, organismul se straduieste sa o aduca in limitele normale.

Tot acest proces suprasolicita organismul, cauzand oboseala, irascibilitate si ceata mintala – pentru un pacient cu depresie sau anxietate, aceste simptome pot fi un factor declansator al simptomelor specifice acestor tulburari psihice.

Mai mult decat atat, zaharul slabeste capacitatea organismului de a face fata stresului, agravand si mai mult anxietatea. Un pacient anxios poate avea de-a face cu un atac de panica pe fondul consumului de zahar in exces.

Zaharul poate creste riscul de instalare a depresiei

Zaharul nu numai ca accentueaza depresia, insa poate contribui si la declansarea acesteia. Consumul excesiv de zahar declanseaza o serie de dezechilibre in chimia creierului, dezechilibre care favorizeaza tulburarile psihice precum depresia.

Un studiu facut in anul 2017 de cercetatorii de peste Ocean a aratat ca barbatii care consuma o cantitate mare de zahar pe zi au un risc de instalare a depresiei in urmatorii 5 ani de peste 23%.

Zaharul poate crea dependenta

Consumul de zahar determina eliberarea de dopamina in creier – aceasta este o substanta chimica ce induce starea de bine. In timp, dopamina eliberata in urma consumului excesiv de zahar poate produce schimbari in chimia creierului, cauzand dependenta.

Zaharul afecteaza capacitatea de invatare, dar si memoria

Functiile cognitive sunt si ele afectate de consumul abuziv de zahar. O dieta bogata in zaharuri cauzeaza rezistenta la insulina, care la randul ei produce daune la nivelul retelelor de comunicare dintre celulele din creier responsabile cu memoria si capacitatea de invatare.

Cum sa limitezi consumul de zahar

Daca nu iti mai indulcesti cafeaua sau ceaiul cu zahar nu inseamna ca nu mai esti consumator de zahar. Zaharul se regaseste intr-o multime de alimente care fac parte din dieta ta, iar daca vrei sa restrictionezi consumul, trebuie sa incepi sa citesti toate etichetele alimentelor pe care le consumi.

Bineinteles, cele mai evidente surse de zahar sunt sucurile, bauturile energizante, deserturile, insa asta nu inseamna ca zaharul nu poate fi regasit si in iaurturi si alte produse lactate ori chiar in chifle sau in paine.

Fa-ti un obicei din a citi eticheta alimentelor cumparate si evita pe cat posibil sursele de zahar. Daca simti nevoia de dulce, o poti pacali altfel. De pilda, poti consuma fructe, care contin fructoza si care au gustul dulce care iti poate satisface pofta de nestapanit. De asemenea, poti consuma deserturi preparate de tine, in casa, fara zahar. In multe deserturi poti inlocui zaharul cu indulcitor pe baza de stevia sau chiar cu sirop proaspat de fructe – mare atentie, insa, ca nici de acestea nu trebuie sa abuzezi.

Restrictionand consumul de zahar, iti protejezi atat sanatatea fizica, cat si pe cea psihica. Daca suferi de depresie sau anxietate, apeleaza la ajutorul unui specialist pentru a rezolva aceasta problema rapid.

 

 

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie: “Sugar intake from sweet food and beverages, common mental disorder and depression: prospective findings from the Whitehall II study”, publicat in Scientific Reports, 2017, articolul cu nr 6287, autori: Anika Knuppel, Martin J. Shipley, Clare H. Llewellyn si Eric J. Brunner

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0