Muzica de Craciun si colindele dauneaza sanatatii mintale?

Ne place să ascultăm melodii de Crăciun și colinde, însă experții susțin că atunci când ascultăm prea multă muzică de sărbători sau dacă o auzim mult prea devreme, aceasta poate provoca anxietate și depresie.

Se pare că cei din domeniul marketingului încep să "împingă" sărbătorile de iarnă cât mai devreme, imediat ce s-au încheiat petrecerile de Halloween. 

Acest fenomen, cunoscut sub numele de "Christmas Creep" (strecurarea Crăciunului în viețile noastre), înseamnă că marile magazine încep să pună în difuzoare muzică de Crăciun din ce în ce mai devreme, de la an la an. Uneori, poți auzi colinde chiar de la începutul sau jumătatea lunii noiembrie.

Această "furișare" treptată a Crăciunului în viața ta poate avea un impact negativ asupra sănătății tale mintale, spun experții. Când auzi muzică de Crăciun înaintea sezonului propriu-zis, acest lucru începe să te facă, de fapt, mai anxios și mai depresiv.

RECOMANDĂRILE EXPERȚILOR DOC

Muzica de Crăciun are mari șanse să irite oamenii, dacă este dată prea tare în difuzoare și dacă o auzi mult prea devreme. Ar putea să te facă să te simți prins în capcană. Este un lucru care îți reamintește că trebuie să cumperi cadouri, să faci mâncare și să gătești pentru mulți musafiri, să organizezi petreceri și ocazii festive. 

Unii vor reacționa la acest stimul făcând impulsiv cumpărături. Alții ar putea, pur și simplu, să iasă din magazin odată ce aud melodii de Crăciun prea devreme. Acesta este un risc pe care tot mai mulți oameni din domeniul vânzărilor încearcă să și-l asume.

Când se dă startul numărătorii inverse

Muzica de Crăciun ar putea acționa ca un fel de clopoțel care anunță cât timp a mai rămas până la perioada Sărbătorilor de iarnă. Cântecele de Crăciun, de fapt, declanșează numărătoarea inversă în mințile noastre și poate provoca stresul sau anxietatea în legătură cu numărul de activități pe care trebuie să le termini până de Sărbători și lucrurile pe care să le cumperi înainte de 25 decembrie. 

În loc să avem sentimente pozitive legate de familie și de oferirea cadourilor, muzica de Crăciun poate declanșa gânduri legate de numărul de oameni pentru care trebuie să cumpărăm daruri, de planificarea petrecerilor și meselor, de planificarea concediului, de vizitarea rudelor și tot felul de sentimente negative de acest fel.

Efecte muzică de Crăciun 

Amenințarea la adresa sănătății mintale este puternică, în special, pentru angajați, pentru cei care lucrează în vânzări și care nu prea se pot bucura de Sărbătorile de iarn, pentru că trebuie să lucreze și să se ocupe de fluxul mare de cumpărători. 

Oamenii care lucrează în magazine în perioada Crăciunului, au învățat cum să se acomodeze cu această muzică, spun specialiștii, deoarece dacă nu ar avea această capacitate de a se adapta, muzica îi poate face să se concentreze și mai greu asupra altor aspecte. Pur și simplu, îți pot consuma întreaga enegia încercând să nu aud ceea ce se aude în boxe.

Tocmai de aceea, psihologii sunt conștienți că muzica și colindele de Crăciun pot avea un efect negativ asupra angajaților din lanțurile de magazine, mai ales că acești oameni sunt nevoiți să lucreze într-un mediu în care muzica ce face referire la Moș Crăciun le trece prin minte zi de zi. Pe acești angajați, Crăciunul îi consuma, zi după zi, și le afectează sănătatea mintală. Și până când sosește ziua de 25 decembrie, acești angajați mai au foarte puțină energie pentru a se bucura cu adevărat de Sărbătorile de iarnă, pentru că muzica pe care o aud constant, în mod repetitiv este un factor care îi extenuează în fiecare zi.

Cum să te bucuri în continuare de Crăciun

Dacă ești angajat în domeniul vânzărilor, odată ce realizezi care este rolul tău în festivitățile de sărbători, acest lucru te-ar putea ajuta să-ți păstrezi un anumit nivel de calm. Tocmai aceasta este perspectiva de care avem nevoie cu toții pentru a ne ajuta să ne menținem stabilitatea în sezonul agitat al sărbătorilor.

Dacă alegi să nu te bucuri de muzica de Crăciun pe care o auzi prea devreme în magazine, poți să te bucuri de oportunitatea de a-ți împodobi casa cu instalații luminoase și ghirlande. 

Oamenii care îți decorează din timp locuințele pentru sărbători, pot fi, de fapt, mai fericiți decât cei care așteaptă până se sărbători sau care nu obișuiesc să decoreze deloc, a declarat Steve McKeown, un psihanalist britanic.

„Într-o lume plină de stres și anxietate, oamenilor le place să se asocieze cu lucruri care îi fac fericiți, iar decorațiunile de Crăciun evocă acele sentimente puternice ale copilăriei”, a spus Steve McKeown. „Decorațiunile sunt, pur și simplu, o ancoră sau o cale către acele emoții magice din copilărie, așa că pregătirea din timp a acestor decorațiuni de Crăciun extinde entuziasmul.”, a completat psihanalistul.

Mai mult decât atât, conform unui studiu1 al Jurnalului de Psihologie a Mediului, s-a descoperit că oamenii care pun decorațiuni acasă semnalează vecinilor că sunt mai prietenoși și mai deschiși decât cei care nu își decorează locuințele.

În plus, dragostea ta pentru globurile de zăpadă gonflabile și renii luminați te poate ajuta să te integrezi în cartierul tău și să-ți construiești o rețea socială mai puternică de prieteni.

Preia controlul asupra sărbătorilor

Nu lăsa sărbătorile de iarnă să devină ceva de care te temi. Ia aceste măsuri pentru a preveni stresul și depresia de sărbători! S-ar putea chiar să ajungi să te bucuri de vacanță mai mult decât ai fi crezut!

Recunoaște-ți sentimentele! 

Dacă cineva apropiat a murit recent sau nu poți fi alături de cei dragi din alte motive, realizezi că este normal să simți tristețe și durere. Este în regulă să-ți faci timp să plângi sau să-ți exprimi sentimentele. Nu te poți forța să fii fericit doar pentru că este sezonul sărbătorilor.

Caută sprijin! 

Dacă te simți singur sau izolat, caută evenimente la care să iei parte sau comunități căror să li te alături. Mulți pot avea site-uri web, grupuri de asistență online, site-uri de rețele sociale sau evenimente virtuale. Ei pot oferi sprijin și companie.

Oferă ajutor!

Să te oferi voluntar să faci ceva pentru a-i ajuta pe alții, de asemenea, este o modalitate bună de a-ți ridica moralul și de a lega prietenii. De exemplu, ia în considerare să iei masa la un prieten acasă de sărbători.

Fii realist! 

Sărbătorile nu trebuie să fie perfecte sau la fel ca anul trecut. Pe măsură ce familiile se schimbă și cresc, tradițiile și obiceiurile se schimbă adesea și ele. Alege câteva pe care să le păstrezi și fii deschis pentru a crea altele noi. De exemplu, dacă copiii tăi sau alte rude nu pot veni la tine acasă, găsește noi modalități de a sărbători împreună. Puteți să vă întâlniți virtual cu ajutorul unui apel video. Chiar dacă planurile tale de vacanță pot arăta diferit anul acesta, poți găsi modalități de a sărbători Crăciunul.

Fii îngăduitor! 

Încearcă să accepți membrii familiei și prietenii așa cum sunt, chiar dacă nu se ridică la nivelul tuturor așteptărilor tale. Lasă deoparte nemulțumirile și așteaptă un moment mai potrivit pentru discuții. De asemenea, fii înțelegător dacă alții sunt supărați sau stresați când ceva nu merge bine. Sunt șanse ca și ei să simtă efectele stresului și depresiei de sărbători.

Încadrează-te într-un buget! 

Înainte de a face cumpărăturile, decide câți bani îți permiți să dai și respectă acest buget. Nu încerca să cumperi fericirea cu o avalanșă de cadouri.

Planifică-ți programul! 

Alocă anumite zile pentru cumpărături, gătit, întâlnirile cu prietenii și alte activități. Ia în considerare și varianta cumpărăturilor online. Planifică-ți meniurile și apoi fă lista de cumpărături. Acest lucru te va ajuta să nu ajungi în ultimul moment să cumperi ingredientele uitate. Asigură-te că ai ajutor pentru pregătirea și curățarea mesei.

Învață să spui nu! 

A spune da când ar trebui să spui nu te poate face să te simți frustrat și copleșit. Prietenii și colegii vor înțelege dacă nu poți participa la fiecare proiect sau activitate. 

Nu renunța la obiceiurile sănătoase! 

Nu lăsa sărbătorile să devină o perioadă totală de libertate. 

Încearcă aceste sugestii:

•    Ia o gustare sănătoasă înainte de mesele de sărbători, pentru a nu exagera cu dulciurile, brânza sau băutura.
•    Mănâncă mese sănătoase.
•    Dormi mult.
•    Include activitatea fizică regulată în rutina ta zilnică.
•    Încearcă exerciții de respirație, meditație sau yoga.
•    Evită consumul excesiv de tutun, alcool, medicamente.
•    Limitează timpul pe care îl petreci urmărind știrile și navigând pe rețelele de socializare.

Ia o pauză! 

Fă-ți timp pentru tine. Găsește o activitate care îți face plăcere. Petrecerea a doar 15 minute singur, fără distragere a atenției, poate fi ca o gură de aer proaspăt pentru a te descurca cu tot ce trebuie să faci. Poți încerca să faci o plimbare noaptea și să privești stelele, să asculți muzică liniștitoare, să citești o carte.

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie: 
1.Studiul "Inferences about homeowners' sociability: Impact of Christmas decorations and other cues", publicat în Journal of Environmental Psychology 9.4 (1989): 279-296, autori: Werner, Carol M., Sonja Peterson-Lewis, and Barbara B. Brown.
Mayo Clinic: „Stress, depression and the holidays: Tips for coping”, https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/stress-management/in-depth/stress/art-20047544 
Healthline: „Is Christmas Music Bad for Your Mental Health?”, https://www.healthline.com/health-news/is-christmas-music-bad-for-mental-health#The-effect-on-employees 

 


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0