De ce sunt importante exercitiile fizice pentru pacientii obezi sau supraponderali

In cazul in care indicele de masa corporala (IMC) arata ca esti o persoana supraponderala sau obeza si iti doresti sa dai jos kilogramele acumulate in exces, este important, spun medicii nutritionisti, sa combini alimentatia sanatoasa cu exercitiile fizice potrivite tie si cu activitatea fizica regulata.

Studiile arata ca prevalenta obezitatii si supraponderalitatii a crescut dramatic in ultimele 3 decenii, avand consecinte devastatoare asupra sanatatii oamenilor. Printre strategiile recomandate pentru a reduce obezitatea se afla alimentatia mai sanatoasa si activitatea fizica. Cercetatorii spun1 ca s-a creat o mare confuzie in legatura cu rolul activitatii fizice si al exercitiilor fizice in cazul obezitatii si controlului greutatii.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Cercetatorii subliniaza ca, in mod clar, obezitatea rezulta dintr-un aport excesiv de energie (de calorii) care este mentinut pe o perioada lunga de timp, iar in prezent oamenii de stiinta nu inteleg de ce persoanele obeze consuma mai multe calorii decat reusesc sa cheltuie. Cresterea numarului de ore dedicate activitatii fizice si exercitiilor poate crea un deficit de energie, spun expertii1, creandu-se o "cheltuiala" mai mare a caloriilor. Din acest motiv, spun ei, exercitiile si activitatea fizica au un mare potential de a fi parte din solutia pentru a scapa de obezitate.

De ce conteaza activitatea fizica

Multe studii, de-a lungul timpului, au sugerat ca un comportament sedentar este corelat cu cresterea in greutate. Pe de alta parte, participarea/ implicarea oamenilor intr-o activitate fizica in timpul liber a crescut progresiv in ultimii ani: mergem la sala de sport in timpul liber, alergam in parc, avem anumite jocuri in aer liber etc.

Exercitiile fizice pe care le facem voluntar sunt cea mai importanta componenta a "cheltuielii" zilnice totale a caloriilor si, prin urmare, are potentialul de a ne influenta modul in care "topim" caloriile din alimentatie. Multe studii au incercat sa ilustreze importanta exercitiilor fizice la persoanele supraponderale sau obeze.

De exemplu, intr-un studiu2 prospectiv cu o perioada de urmarire de 20 de ani, cercetatorii au aratat ca mentinerea unui nivel sporit de activitate fizica a diminuat semnificativ cresterea in greutate, mai ales in randul femeilor. In acest studiu, indivizii activi fizic au luat mai putin in greutate in perioada in care cercetatorii i-au urmarit indeaproape, comparativ cu acei participanti care erau tot timpul inactivi.

Descoperiri similare au fost raportate si in cadrul unui studiu finlandez (Finnish Twin Cohort1), care a avut o abordare naturala experimentala in ceea ce priveste activitatea fizica. De exemplu, au fost studiate mai multe perechi de gemeni. Fratii gemeni care erau activi din punct de vedere fizic au avut o masa corporala semnificativ mai mica, un IMC mai mic si un procent mai mic de grasime corporala si au avut, totodata, un nivel mult mai scazut (50%) de grasime viscerala si grasime hepatica, in comparatie cu fratii lor gemeni sedentari. Aceste dovezi arata clar ca un nivel mai mare de activitate fizica repetata este asociat cu o rata scazuta a cresterii in greutate.

Ce trebuie sa ai in vedere inainte de a incepe un program de exercitii fizice

Discuta cu medicul tau curant inainte de a incepe orice regim nou de exercitii fizice, mai ales daca planuiesti sa faci unele de intensitate mare. Aceasta discutie este in special importanta daca ai o boala cardiovasculara, o afectiune pulmonara, diabet zahara, o boala renala ori o forma de artrita.

De asemenea, persoanele care au fost foarte sedentare in ultimele luni, cele care sunt supraponderale sau care au renuntat recent la fumat ar trebui sa discute cu medicul curant inainte de a incepe un program nou de exercitii fizice, la sala de sport.

Obezitatea poate duce la numeroase probleme grave de sanatate, inclusiv la boli cardiovasculare, diabet, accident vascular cerebral si unele tipuri de cancer, spun expertii. O metoda care te poate ajuta sa slabesti este sa limitezi numarul de calorii pe care le incluzi in dieta ta zilnica (sa alegi alimente hranitoare, cu putine calorii). Cealalta modalitate este sa "arzi" surplusul de calorii cu ajutorul exercitiilor fizice recomandate de medicul tau.

Iata cateva motive care te vor convinge de ce sunt importante exercitiile fizice pentru persoanele obeze sau supraponderale:

- Exercitiile pot preveni sau chiar pot inversa efectele anumitor afectiuni; exercitiile fizice reduc tensiunea arteriala si scad colesterolul, factori ce pot preveni un infarct miocardic;

- Daca faci exercitii fizice, poti sa iti reduci riscul de a dezvolta unele tipuri de cancer, precum cancerul de colon si cancerul mamar.

- Exercitiile - deja nu mai este un secret - te ajuta si la nivel psihic; ele contribuie la nivel mintal, dandu-ti incredere in sine si facandu-te sa te simti mai bine, iar astfel exista posibilitatea ca activitatea fizica sa reduca anxietatea si depresia.

- Exercitiile sunt utile pentru pierderea in greutate si pentru a mentine "trendul" de scadere in greutate. Ele pot stimula metabolismul (sau cat de multe calorii arzi intr-o zi).

- Exercitiile fizice te ajuta si sa iti mentii si sa cresti masa corporala slaba, ceea ce te ajuta sa cresti numarul de calorii pe care le arzi in fiecare zi.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie:

  • 1"The role of physical activity and exercise in obesity and weight management: Time for critical appraisal", iunie 2016, Journal of Sport and Health Science; Petri Wiklund.
  • 2"Maintaining a High Physical Activity Level Over 20 Years and Weight Gain", 2013, JAMA; Arlene L. Hankinson, Martha L. Daviglus, Claude Bouchard, Mercedes Carnethon, Cora E. Lewis, Pamela J. Schreiner, Kiang Liu, Stephen Sidney.
  • Mayo Clinic - https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/fitness/in-depth/exercise/art-20048389
  • NHS Choices - https://www.nhs.uk/live-well/exercise/exercise-health-benefits/

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0