Greutatea optima in functie de sex, varsta si stilul de viata

● Cate kilograme ar trebui sa ai, la modul ideal?
● Factorii care joaca un rol important in greutatea ta
● Cauzele pentru care greutatea ta fluctueaza pe parcursul unei zile
● Greutatea (masa corporala) si riscul de imbolnavire
● Ce se intampla daca ai kilograme in exces (o greutate mai mare decat cea normala)
● Riscuri la care esti expus daca esti supraponderal sau obez 
● Care este relatia dintre greutate si inaltime 
● Metode prin care poti calcula greutatea ideala

 

● Greutatea ideala formula
● De ce este importanta talia atunci cand vorbim de kilogramele in plus

Cate kilograme ar trebui sa ai, la modul ideal?

Exista numeroase tabele pe care le poti folosi pentru a-ti afla sau calcula greutatea ideala. Exista chiar si unele formule care iti indica ce greutate ar trebui sa ai in functie de varsta si inaltime. Insa inainte de a te apuca sa calculezi, trebuie sa stii ca exista numerosi factori care iti pot influenta masa corporala. Probabil ca te-ai intrebat la un moment dat care este greutatea ideala sau te-ai intrebat, pur si simplu, cate kilograme ar trebui sa ai. Raspunsul nu este intotdeauna unul simplu, ca atunci cand te uiti intr-un tabel care iti indica, in functie de varsta sau de inaltime, cate kilograme ar trebui sa cantaresti.

Ce este greutatea ideala?

Ideea de "greutate ideala" a fost conceputa de o companie de asigurari, in anul 1943. Scopul calcularii greutatii ideale a fost de a identifica grupurile de persoane cu rata cea mai scazuta de mortalitate. Din 1943 incoace, tabelele pentru inaltime si greutate au evoluat, folosindu-se de-a lungul timpului o diversitate de standarde pentru a calcula greutatea ideala a unei persoane.

Cat ar trebui sa fie greutatea ideala daca esti femeie

Potrivit standardelor actuale, o femeie de 1,55 m are o greutate ideala care este cuprinsa intre 43 si 52 de kilograme.

Cat ar trebui sa fie greutatea ideala daca esti barbat

Potrivit standardelor actuale, un barbat de 1,55 m are o greutate ideala cuprinsa intre 45 si 53,5 kilograme.

Ce inseamna subponderal?

Indicele de masa corporala (IMC) este una dintre cele mai populare metode prin care se poate calcula greutatea ideala. Este simplu sa iti afli IMC-ul, pentru ca exista calculatoare online, in care este suficient sa introduci inaltimea si greutatea actuala. Daca rezultatul calculat pentru indicele de masa corporala este sub 18,5, persoana este considerata subponderala. Asadar, daca IMC este mai mic de 18,5, se considera ca greutatea ta este sub cea considerata normala.

Ce inseamna o greutate normala (normo-ponderal)?

Un rezultat al indicelui de masa corporala cuprins intre 18,5 si 24,9 inseamna ca esti in limitele "normale" pentru greutatea ta. Daca ai un IMC intre 18,5 si 24,9, se considera ca ai o greutate normala.

Ce inseamna "supraponderal" ori "obez"?

Un indice de masa corporala cuprins intre 25 si 29.0 inseamna ca persoana este considerata supraponderala (are o greutate peste cea ideala). Daca indicele de masa corporala indica un numar intre 30 si 35 ori peste 35, atunci persoana este considerata obeza.

Obezitatea este impartita in mai multe subtipuri: daca ai IMC cuprins intre 25 si 29,9, este considerata pre-obezitate.

Daca IMC este cuprins intre 30 si 34,9, este obezitate de gradul intai; IMC intre 35 si 39,9 este obezitate de gradul al doilea; IMC de peste 40 este obezitate de gradul trei.

Factorii care joaca un rol important in greutatea ta

Desi exista multe obiceiuri sanatoase pe care o persoana le poate cultiva pentru a-si mentine greutatea in parametri normali (cum ar fi sa adopte o dieta sanatoasa si sa faca miscare in mod regulat), exista si alti factori de care trebuie sa tinem cont si, din pacate, unii dintre acestia nu pot fi controlati. Greutatea optima a unei persoane depinde de un numar mare de factori, cum ar fi:

Varsta

Oamenii, in general, iau in greutate (acumuleaza kilograme, desi nu isi doresc acest lucru) pe masura ce inainteaza in varsta si, in acelasi timp, tot din cauza procesului de imbatranire, pierdem masa musculara.

Nu poti determina greutatea ta ideala doar in functie de varsta. O greutate optima depinde, cu adevarat, de inaltimea si de sexul (genul) tau, indiferent de varsta pe care o ai. Persoanele mai inalte au mai multe kilograme, in mod natural, decat persoanele minione. Iar barbatii au o masa corporala mai mare decat femeile de aceeasi inaltime cu ei, deoarece domnii au o cantitate mai mare de muschi in corp, muschii fiind mai densi decat grasimea. Asa ca trebuie sa ai in vedere ambii factori - inaltimea si sexul - atunci cand vrei sa iti afli greutatea optima.

Raportul dintre grasime si masa musculara

Specialistii spun ca pana si raportul dintre grasimea din corp si masa musculara indeplineste un rol in ce priveste greutatea unei persoane.

Inaltimea

Persoanele care sunt mai inalte, de cele mai multe ori, au mai multe kilograme decat persoanele care sunt scunde.

Sexul

Si sexul poate fi un factor care are un rol in greutatea unei persoane. In unele cazuri, femeile au o greutate mai mica decat cea a barbatilor.

Distributia grasimii in corp

Un alt factor care indeplineste un rol in ceea ce priveste greutatea unei persoane este distributia grasimii in corp.

Forma corpului sau structura osoasa

Intr-o anumita masura, spun oamenii de stiinta, structura osoasa a unei persoane poate avea un impact asupra greutatii ei.

Factorii genetici

Genele pe care o persoana le are in ADN pot juca un rol important in cantitatea de grasime pe care corpul o stocheaza, cat si in ce priveste zonele unde se depune grasimea nedorita.

Rasa / etnia

Persoanele din anumite rase si etnii au un risc mai mare de a fi supraponderale sau obeze.

Cauzele pentru care greutatea fluctueaza pe parcursul unei zile

Este important sa retii ca greutatea ta fluctueaza (oscileaza) cu cateva sute de grame zilnic, in functie de alimentele pe care le-ai mancat, de hormoni si de retentia de apa.

Chiar daca, de exemplu, dimineata ai reusit sa ajungi la o greutate "ideala" in cazul tau, ea poate sa iasa din parametrii "ideali" dupa cateva ore, dupa micul dejun si dupa masa de pranz, cand alimentele si apa pe care o bei au reusit sa creasca masa corporala. Nu uita ca este important sa ai o greutate in limitele normale, pentru a mentine riscul de imbolnavire cat mai scazut.

Greutatea (masa corporala) si riscul de imbolnavire

O evaluare in ceea ce priveste greutatea si riscurile in ceea ce priveste sanatatea ta implica folosirea a trei parametri: indicele de masa corporala (IMC), circumferinta taliei si factorii de risc pentru bolile si conditiile asociate cu obezitatea. Faptul ca o persoana are kilograme in exces ii poate afecta riscul de a dezvolta numeroase afectiuni si conditii, printre care: obezitatea, diabetul de tip 2, hipertensiunea arteriala si probleme cardiovasculare.

Desigur, nu toate persoanele care au o greutate mai mare decat cea normala au probleme de sanatate, insa cercetatorii cred ca daca kilogramele in exces nu sunt tinute sub control, acestea ar putea duce la probleme de sanatate in viitor.

De ce este importanta circumferinta taliei? Pentru ca cea mai mare parte din grasimea corporala este depusa in zona taliei si a abdomenului (si mai putin pe zona soldurilor), asa ca persoana are un risc mai mare de boala cardiovasculara si de diabet de tip 2. Riscul acesta creste si mai mult daca circumferinta taliei depaseste 89 de centimetri in cazul femeilor si daca depaseste 101 centimetri, in cazul barbatilor.

Ce ar mai fi de retinut? Pe langa faptul ca o persoana este obeza ori supraponderala, urmatoarele conditii (factori de risc) inseamna ca, pentru acest pacient, exista un risc mai mare de boli cardiovasculare si nu numai - iata care sunt factorii de risc: hipertensiune arteriala, colesterol LDL mare, colesterol HDL mic, trigliceridele crescute, hiperglicemie (cantitate mare de zahar in sange), istoric familial de deces prematur din cauza unei boli cardiovasculare, sedentarismul, fumatul.

Ce se intampla daca ai kilograme in exces (o greutate mai mare decat cea normala)

Daca medicul tau specialist, in baza calcularii indicelui de masa corporala (IMC) si a altor masuratori, iti spune ca esti supraponderal ori obez, este important sa stii ca obezitatea sau supraponderalitatea inseamna un risc mai mare ca o persoana sa dezvolte:

• diabet de tip 2

• boala arteriala coronariana (numita si cardiopatie ischemica)

• accident vascular cerebral

• hipertensiune arteriala

• boli ale vezicii biliare

• artroza (osteoartrita)

• unele tipuri de cancer

• probleme respiratorii, cum ar fi sindromul de apnee in somn.

Riscuri la care esti expus daca esti supraponderal sau obez

Cu cat o persoana cantareste mai mult (are mai multe kilograme in plus), cu atat mai mare este riscul ca aceasta sa dezvolte un numar mare de conditii si boli ce ii pot fi fatale. Potrivit expertilor, excesul de grasime corporala - mai ales daca grasimea este depusa in zona taliei - inseamna un risc mai mare ca persoana sa dezvolte o boala cardiovasculara si diabet de tip 2.

Cand esti supraponderal sau obez, greutatea mare a corpului influenteaza si alte aspecte: iti creste tensiunea arteriala, respiratia iti este afectata, iti creste riscul de a dezvolta unele forme de cancer etc. Pentru a-ti reduce riscul de a suferi de aceste probleme, este important sa dai jos un numar semnificativ de kilograme, spun medicii.

Daca vrei sa slabesti si sa reduci riscul de imbolnavire, discuta cat mai rapid cu un medic nutritionist, care iti va explica in detaliu ce trebuie sa faci pentru a slabi si pentru a ajunge la o greutate considerata sanatoasa (normala).

Care este relatia dintre greutate si inaltime

Este bine sa stii ca, desi are unele limitari, indicele tau de masa corporala (IMC) poate fi un bun punct de plecare atunci cand vrei sa afli care este starea ta generala de sanatate. Pentru a vedea unde te incadrezi in ceea ce priveste valoarea IMC, foloseste calculatorul online de pe doc.ro.

Indicele de masa corporala (calculat prin greutatea in kilograme, impartita la inaltime, in metri la patrat) este cel mai folosit indice, la nivel mondial, in ceea ce priveste raportul dintre greutate si inaltime.

Pentru a intelege mai bine care este relatia dintre greutatea corpului si inaltime, aminteste-ti ca greutatea si inaltimea ta sunt folosite pentru a-ti calcula indicele de masa corporala sau IMC.

Un indice de masa corporala de peste 30 este considerat obezitate, iar asta inseamna ca persoana are un risc mare de boala cardiovasculara, diabet si accident vascular cerebral (AVC).

Metode prin care poti calcula greutatea ideala

Exista patru modalitati prin care poti afla care este greutatea ta ideala:

A. Indicele de masa corporala sau IMC - avantaje si dezavantaje

Indicele de masa corporala este folosit de mai bine de 100 de ani pentru ca ii ajuta pe profesionistii din domeniul sanatatii sa decida daca un pacient este supraponderal sau subponderal. IMC este folosit in studiile efectuate pe populatii mari, de catre medici si de catre antrenorii personali si nu numai.

Cu toate acestea, indicele de masa corporala are si unele minusuri sau dezavantaje importante. De exemplu, el nu masoara continutul de grasime ori pe cel de tesut slab (masa musculara) din corp.

Indicele de masa corporala se calculeaza pe baza unei formule matematice simple si el a fost elaborat in jurul anilor 1830, de catre Lambert Adolphe Jacques Quetelet, un matematician, statistician si sociolog belgian. IMC are scopul de a estima daca o persoana are o greutate considerata sanatoasa, prin impartirea greutatii (in kilograme) la inaltimea (in metri) ridicata la patrat.

Formula pentru indicele de masa corporala este: IMC = inaltimea (kg) / inaltime 2. O problema a indicelui de masa corporala este ca el nu face distinctia intre muschi si grasime. De exemplu, gandeste-te ca o persoana care nu face miscare are 1,83 metri si cantareste 92 kg. Ea ar avea un IMC de 27.

Un sportiv care este olimpic, cu o inaltime de 1,83 m si cu o greutate de 96 de kilograme ar avea IMC egal cu 28. Potrivit formulei, sportivul este mai "supraponderal" decat persoana care nu face deloc miscare, insa chiar si asa, muschii cantaresc cu aproape 18% mai mult decat grasimea, deci nu este adevarat ca sportivul este supraponderal.

Chiar daca IMC se calculeaza foarte simplu si chiar daca tine cont de inaltimea persoanei, acest indice nu tine cont de factori importanti, precum: masuratorile de la nivelul taliei sau soldului, proportia sau distributia grasimii, proportia masei musculare. Si acestea au un impact asupra sanatatii noastre. Unii experti sunt de parere ca indicele de masa corporala nu ar trebui sa fie singura masuratoare pentru o persoana, pentru a se evalua daca greutatea lui/ei este ideala sau nu.

B. Raportul talie-sold - avantaje si dezavantaje

De-a lungul timpului, au fost propuse si alte optiuni pentru a se evalua daca o persoana este supraponderala sau nu, iar raportul talie-sold este uan dintre ele. Un raport ce tine cont de alte masuri decat cele folosite la calcularea IMC compara dimensiunea taliei cu cea a soldului. Cercetarile au aratat ca persoanele care au mai multa grasime in zona taliei au un risc mai mare de a dezvolta boli cardiovasculare si diabet.

Cu cat este mai mare masuratoarea taliei in proportie cu soldurile persoanei, cu atat este mai mare riscul. Din acest motiv, raportul talie-sold este o unealta mai folositoare pentru a calcula daca o persoana are o greutate considerata sanatoasa si daca circumferinta taliei acelei persoane este normala.

Cum se masoara

Masoara-te in jurul taliei, in zona cea mai ingusta - de regula, aceasta este chiar deasupra buricului. Imparte valoarea aceasta la valoarea pe care o obtii cand masori cu un centimetru de croitorie in jurul soldurilor, adica in zona cu cea mai mare latime. Daca talia unei persoane este de 71 cm, iar in jurul soldurilor ea are 91 de centimetri, raportul talie sold se obtine impartind 71 la 91, iar rezultatul va fi 0,78.

Modul in care raportul talie-sold influenteaza riscul de boala cardiovasculara este diferit la barbati, fata de ce se intampla in cazul femeilor, deoarece persoanele de sex diferit tind sa aiba forme diferite ale corpului. Dovezile sugereaza ca raportul talie-sold poate avea un impact asupra riscului de boala cardiovasculara dupa cum urmeaza:

La barbati:

• sub 0,9 - riscul de probleme cardiovasculare este scazut

• de la 0,9 la 0,99 - riscul este moderat

• de la 1,0 si peste - riscul de boala cardiovasculara este mare.

La femei:

• raportul sub 0,8 - riscul este mic

• de la 0,8 la 0,89, riscul este moderat

• 0,9 si peste - riscul de boala cardiovasculara este mare.

Chiar si asa, retine ca aceste cifre pot varia, in functie de sursa si de populatia la care se aplica.

Avantaj: raportul talie-sold poate fi un factor mai bun pentru a prezice infarctul miocardic si alte riscuri legate de starea de sanatate, decat indicele de masa corporala (indice care nu ia in considerare distributia grasimii in corp).

Dezavantaj: indicele talie-sold nu masoara cu precizie procentul total de grasime corporala al unei persoane si nici raportul dintre masa musculara si grasime.

C. Raportul talie-inaltime - avantaje si dezavantaje

Acest raport dintre talie si inaltime reprezinta o alta unealta care ar putea prezice riscul de boala cardiovasculara, diabet si de mortalitate, intr-un mod in general mult mai eficient decat indicele de masa corporala.

O persoana la care masuratorile taliei sunt mai mici decat jumatate din inaltime are un risc mai mic de a dezvolta complicatii care ii pot pune sanatatea in pericol.

Cum se masoara

Pentru a calcula raportul dintre talie si inaltime, o persoana ar trebui sa faca un calcul simplu: sa imparta circumferinta taliei la cat este inaltimea sa. Daca raspunsul este 0,5 sau mai putin, sansele sunt destul de mari sa aiba o greutate optima, considerata sanatoasa.

O femeie cu inaltimea de 163 cm ar trebui sa aiba o circumferinta a taliei sub 81 cm.

Un barbat care are 183 cm in inaltime ar trebui sa aiba o circumferinta a taliei sub 91 cm. Aceste masuratori vor da un raport talie-inaltime sub 0,5.

Avantaje: Intr-un studiu* publicat in 2014, cercetatorii au concluzionat ca raportul talie-inaltime este un indicator mai bun al mortalitatii, decat indicele de masa corporala.

Autorii au citat rezultatele unui alt studiu, care a adunat date de la aproape 300.000 de oameni, care a tras concluzia ca raportul talie-inaltime este un indicator mai bun decat indicele de masa corporala, pentru ca prezice mai bine infarctul miocardic, accidentul vascular cerebral, diabetul si hipertensiunea arteriala.

D. Procentul sau nivelul de grasime din corp - avantaje si dezavantaje

Nivelul de grasime din corp este greutatea grasimii unei persoane, impartita la greutatea totala a acelei persoane. Greutatea totala a corpului include grasimea esentiala (cea care este fundamentala pentru organism) si grasimea stocata. Orice persoana are nevoie de grasimea esentiala pentru a supravietui. Acest tip de grasimea indeplineste un rol in diverse functii din corp.

Pentru barbati, este considerat sanatos sa aiba intre 2 si 4% din compozitia corpului sub forma de grasime esentiala.

Pentru femei, procentul este intre 10 si 13%, potrivit expertilor americani.

Grasimea depusa sau depozitata in corp - Tesutul adipos protejeaza organele interne din piept si din abdomen, iar corpul poate sa foloseasca aceasta grasime daca este necesara pentru a avea energie.

Pe langa procentele aproximative recomandate in cazul femeilor si barbatilor, procentul total ideal de grasime poate depinde de tipul de corp pe care il are persoana si de nivelul sau de activitate.

Potrivit specialistilor, urmatoarele procente de grasime corporala sunt recomandate:

• pentru persoanele sportive: 6-13% grasime in corpul barbatilor, 14-20% in corpul femeilor

• pentru persoanele care nu sunt sportive: 14-17% grasime in corpul barbatilor, 21-24% in corpul femeilor

• procent accetabil: 18-25% grasime in corpul barbatilor, 25-31% in corpul femeilor

• supraponderalitate: 26-37% grasime in corpul barbatilor, 32-41% in corpul femeilor

• obezitate - 38% grasime si peste acest procent in corpul barbatilor, 42% grasime si peste acest procent in corpul femeilor.

Avantaj: calcularea procentului sau nivelului de grasime din corp reprezinta o modalitate buna de a se masura cat de in forma este o persoana, deoarece procentul reflecta compozitia corpului acelei persoane. In contrast, indicele de masa corporala nu face diferenta intre grasime si masa musculara.

Cum se masoara

Cel mai adesea, procentul de grasime din corp se masoara la nivelul pielii, folosindu-se niste instrumente ca niste "sublere" (caliper, in limba engleza). Specialistii din domeniul sanatatii si medicii vor masura procentul sau nivelul de grasime din corp cu acest instrument, pe coapse, abdomen, piept (la barbati) sau brat (la femei). Tehnica aceasta ofera o valoare precisa specialistului, iar rezultatul ii indica medicului daca o persoana are sau nu anumite riscuri.

Greutatea ideala formula

Sunt foarte multe formule de calcul pentru greutatea ideala, unele mai simple, altele mai complexe. Cele mai corecte formule tin cont de varsta, inaltime si sex. Cel mai des folosita este formula Metropolitan Life Insurance, care, pentru femei, este: 50+[0,75*(h-150)]+[(v-20)/4]*0.9, iar pentru barbati, formula este: [h-100-((h-150)/4))] + ((v-20)/4)), unde h este inaltimea in cm, iar v este varsta in ani.

De ce este importanta talia atunci cand vorbim de kilogramele in plus

Masurarea circumferintei taliei este o modalitate buna prin care medicul verifica daca nu cumva ai acumulat prea multe kilograme in jurul stomacului si abdomenului, pentru ca grasimea din aceasta zona poate sa iti creasca riscul de boala cardiovasculara, de diabet de tip 2 si de accident vascular cerebral.

De exemplu, poti sa ai un indice de masa corporala considerat normal si, in acelasi timp, sa ai grasime in zona abdominala si in zona taliei, ceea ce inseamna ca inca exista riscul sa dezvolti aceste afectiuni ori alte probleme de sanatate cauzate de grasimea viscerala.

Indiferent de ce IMC ai, ar trebui sa incerci sa slabesti daca circumferinta taliei tale este de 94 cm sau peste (in cazul barbatilor) si peste 80 cm (in cazul femeilor). Ai un risc foarte mare de imbolnavire si ar trebui, totodata, sa mergi la medic daca talia ta masoara peste 102 cm (in cazul barbatilor) si peste 88 cm (in cazul femeilor).

Studiile arata ca excesul de grasime abdominala este mai periculos decat grasimea care este distribuita in mod uniform in tot corpul. O teorie este ca toate organele vitale din trunchiul nostru sunt afectate de prezenta unei cantitati prea mari de grasime abdominala.

Si factorii genetici influenteaza locul unde stocam grasimea, cat si modul in care acumulam grasimea in corp. Chiar daca nu este vorba de ceva ce putem controla, retine ca este o idee buna sa adopti obiceiuri alimentare sanatoase si sa faci cat mai multa miscare in fiecare zi. In general, barbatii sunt cei care dezvolta mai multa grasime in jurul taliei si au o circumferinta mai mare a taliei.

Insa pe masura ce femeile inainteaza in varsta si mai ales dupa menopauza, hormonii determina alte modificari in organism, iar doamnele incep sa acumuleze mai multa grasime in jurul taliei. Din acest motiv, unii medici spun ca mai degraba ar trebui sa fim atenti la cat de bine ne incap hainele in talie si mai putin atenti la cat ne indica, de fapt, cantarul din baie.

Masurarea circumferintei taliei este cel mai important pas pentru a-ti evalua riscul de boala ori de complicatii. Daca esti ingrijorat cu privire la forma ta fizica si la calitatea vietii tale, daca observi ca ai acumulat grasime in zone importante, cum ar fi abdomenul, discuta cat mai curand cu medicul despre ce poti face pentru a incepe un regim alimentar echilibrat si pentru a incepe un program de exercitii fizice special conceput pentru tine.

 

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie:

  • National Heart, Lung, and Blood Institute - https://www.nhlbi.nih.gov/health/educational/lose_wt/BMI/bmi_dis.htm
  • National Heart, Lung, and Blood Institute - https://www.nhlbi.nih.gov/health/educational/lose_wt/risk.htm
  • World Health Organization - http://www.euro.who.int/en/health-topics/disease-prevention/nutrition/a-healthy-lifestyle/body-mass-index-bmi
  • *Studiul "Waist-to-Height Ratio Is More Predictive of Years of Life Lost than Body Mass Index", publicat in septembrie 2014, in PLOS One, autori: Margaret Ashwell, Les Mayhew, Jon Richardson, Ben Rickayzen.
  • NHS Choices - https://www.nhs.uk/live-well/healthy-weight/bmi-calculator/#why-waist-size-matters

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0