Cum crești nivelul colesterolului bun HDL?

În mod normal, la un adult, colesterolul bun HDL trebuie să fie aproximativ 60mg/dL. Dacă valoarea HDL-ului este cu mult mai mică, ce poți face pentru a o crește și a o menține la un nivel sănătos?

Există două tipuri de colesterol: lipoproteine cu densitate ridicată (HDL) sau colesterol „bun” și lipoproteine cu densitate mică (LDL) sau colesterol „rău”. HDL este bun deoarece transportă aproximativ o pătrime până la o treime din colesterolul circulant în ficat pentru excreție. LDL este rău deoarece, în exces, tinde să se acumuleze pe pereții interiori ai vaselor de sânge, ceea ce duce la îngustarea acestora și creștera riscului de evenimente cardiovasculare.

Nivelul normal al colesterolului bun la adulți este egal cu 60 mg/dL. În cazul bărbaților, se recomandă ca nivelul HDL-ului să fie peste 40 mg/dL, iar în cazul femeilor de peste 50 mg/dL. Atenție, nivelurile prea mari de HDL sunt și ele nocive, la fel cum sunt și cele prea mari de LDL. 

Din ce cauze HDL-ul poate fi mare în mod natural?

Unii oameni au o valoare mare a HDL-ului care poate apărea din cauze precum deficiențe ale proteinelor de transfer al esterului de colesterol sau mutații genetice specifice, mutații ale moleculelor de lipază endotelială (molecule care ajută la reglarea sau creșterea nivelului HDL), hiperalfalipoproteinemie primară familială sau secundară, menopauza, hipotiroidismul, infecțiile și afecțiunile inflamatorii. Anumite tipuri de medicamente pot crește, de asemenea, nivelul HDL, cum ar fi contraceptivele orale, medicamentele de înlocuire a estrogenilor și anticonvulsivantele.

Cum poți crește nivelul HDL dacă este prea mic?

O persoană poate ajuta la îmbunătățirea nivelului de colesterol bun apelând la anumite metode, cum ar fi renunțarea la sedentarism, efectuarea a cel puțin 150 de minute de exerciții de intensitate moderată săptămânal, atingerea și menținerea unei greutăți adecvate, renunțarea la fumat, dacă este cazul, tratarea sau gestionarea diabetului de tip 2.

Activități precum mersul pe jos cresc nivelul de HDL, dar exercițiile aerobice, care măresc ritmul cardiac, par să vină cu un bonus, acela de a încuraja activitatea antiinflamatorie a HDL, chiar dacă nivelurile nu cresc prea mult. Fumătorii au niveluri mai scăzute de HDL decât nefumătorii, dar acestea cresc după ce oamenii renunță la fumat. Și urmarea unei diete cu conținut scăzut de carbohidrați sau ketogenică poate ajuta la îmbunătățirea nivelului de HDL.

Într-un studiu¹ din 2015, participanții cu diabet zaharat de tip 2 și obezitate care au urmat o dietă cu conținut scăzut de carbohidrați, cu conținut ridicat de grăsimi nesaturate și cu conținut scăzut de grăsimi saturate au experimentat o creștere mai mare a nivelurilor de HDL după 52 de săptămâni decât persoanele care au urmat o dietă cu un conținut ridicat de carbohidrați, cu conținut scăzut de grăsimi nesaturate și cu conținut ridicat de grăsimi saturate. Ambele grupuri s-au antrenat, de asemenea, timp de 60 de minute pe zi, 3 zile pe săptămână.

De asemenea, o dietă în stil mediteraneean bogată în legume, fructe, nuci, cereale integrale, proteine slabe și pește și săracă în grăsimi trans, carne procesată, carbohidrați rafinați și băuturi îndulcite poate fi utilă în reglarea colesterolului.

Exemple specifice de alimente care pot fi eficiente în controlul nivelului de colesterol includ legumele verzi cu frunze (spanac, kale etc.), vinetele, broccoliul, conopida, produsele lactate cu conținut scăzut de grăsimi, carnea slabă și peștele, uleiul de măsline, nucile și semințele, leguminoasele (fasole, mazăre, năut, linte), orezul brun sau sălbatic, cerealele integrale, merele, bananele și citricele, prunele uscate, fructele de pădure și strugurii, avocadoul, roșiile, pepenele galben, mangoul și ananasul, prazul și ceapa.

Tratarea sau gestionarea bolilor care pot provoca niveluri ridicate de colesterol pot contribui, de asemenea, la îmbunătățirea nivelului de HDL. Bolile care pot afecta nivelul colesterolului includ diabetul de tip 2, infecția cu HIV, hipotiroidismul, apneea de somn, sindromul ovarului polichistic, bolile renale cronice, lupusul, mielomul multiplu.

Persoanele cu niveluri ridicate de LDL, colesterol total ridicat sau trigliceride ridicate tind să aibă niveluri scăzute de HDL. Reducerea acestor niveluri de colesterol poate îmbunătăți sau crește nivelul de HDL.

Pentru a ajuta la scăderea nivelurilor ridicate de LDL, colesterol total sau trigliceride se recomandă evitarea alimentelor bogate în grăsimi saturate sau trans (cum ar fi produse de origine animală, alimente prăjite și uleiuri tropicale), a băuturilor zaharoase (sifon, băuturi sportive sau energizante, sucuri de fructe, cafele și ceaiuri îndulcite), a alcoolului în cantități mari, a stresului, a lipsei de somn.

LDL-ul poate fi redus și cu ajutorul unor medicamente. Statinele sunt cele mai frecvente medicamente pe care medicii le prescriu pentru a trata colesterolul ridicat, însă acestea pot crește riscul de diabet și pot provoca modificări ale enzimelor hepatice, deși leziunile permanente ale ficatului sunt rare. De asemenea, medicii pot prescrie lomitapidă pentru a trata hipercolesterolemia familială, o afecțiune genetică ce poate duce la un nivel mărit de colesterol. Când statinele nu sunt un tratament adecvat sau nu sunt suficient de eficiente, medicii pot prescrie sechestranți ai acizilor biliari.

Cum se măsoară nivelul de HDL?

Medicii măsoară nivelul colesterolului folosind un test de sânge numit panou lipidic, care testează cantitatea de HDL, LDL și colesterol total care circulă în fluxul sanguin. De asemenea, se pot testa nivelurile de trigliceride. Înainte de analize, se recomandă abținerea de la mânca sau a bea orice, cu excepția apei simple, cu 9-12 ore înainte de test.

Intervalul la care o persoană trebuie să contacteze medicul pentru a-și verifica nivelul de colesterol depinde de vârsta pacientului, de factorii de risc și de istoricul familial de colesterol ridicat sau afecțiuni cardiovasculare.

În concluzie, este esențial ca nivelul de LDL să fie menținut scăzut, în mod ideal, sub 100. Este posibil ca medicul să recomande un nivel și mai mic dacă pacientul a avut un eveniment cardiac. De asemenea, HDL-ul trebuie menținut ridicat - în mod ideal, 50 mg/dL sau mai sus. Când nivelul HDL-ului scade sub 40 mg/dL, riscul de boli de inimă crește. Stilul de viață (o alimentație sănătoasă, sportul efectuat regulat, evitarea fumatului și a excesului de alcool, gestionarea stresului) este extrem de important pentru ca valorile colesterolului să fie normale și să se reducă riscul de boală.

 

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
The American Journal of Clinical Nutrition - Comparison of low- and high-carbohydrate diets for type 2 diabetes management: a randomized trial
https://academic.oup.com/ajcn/article/102/4/780/4564662
1. Studiul „Comparison of low- and high-carbohydrate diets for type 2 diabetes management: a randomized trial”, apărut în The American Journal of Clinical Nutrition, Volume 102, Issue 4, October 2015, Pages 780–790, https://doi.org/10.3945/ajcn.115.112581, autori: Jeannie Tay et al.
Cleveland Clinic - HDL: Is It Possible to Raise Your ‘Good’ Cholesterol? 
https://health.clevelandclinic.org/hdl-is-it-possible-to-raise-your-good-cholesterol-2/


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0