Ghid de diversificare pentru alimentatia copiilor

Cand incepi diversificarea si ce alimente ar trebui sa introduci in meniul celui mic, ce alimente sunt benefice si ce alimente sunt sanatoase pentru el? Cum stabilesti perioada in care ii diversifici alimentatia celui mic? Te ajutam cu un mic ghid al procesului de diversificare.

Diversificarea poate incepe la 6 luni, cand putem introduce cateva cereale fara gluten la masa de seara, in biberon.

Introducerea alimentelor solide in dieta bebelusului tau (numita uneori si alimentatie complementara sau diversificare) ar trebui sa inceapa, spun expertii din cadrul Organizatiei Mondiale a Sanatatii (OMS), cand bebelusul tau are varsta de 6 luni.

La 6 luni, poti incepe tranzitia de la biberon la lingurita. Incepe cu cateva lingurite de compot de fructe, iar apoi supa. Acestea pot fi servite si in biberon. Insa alege sa introduci un singur aliment nou pe zi, timp de cateva zile consecutive, fie in biberon, fie in lingurita.

Pentru inceput, alege alimente simple, nu foarte aromate: mar, para, banana, dovlecel, verdeturi. Apoi piersica, cartof, broccoli. Asadar, la sase luni incepe aventura gustativa! Incepand de acum, poti introduce 20 de grame de carne, iar mai apoi peste.

La noua luni poti sa incepi sa ii dai deja mici bucatele care trebuie mestecate. Va fi mai greu la inceput. Poti incerca iaurturi, cruditati, branza sau paine.

Cand micutul a implinit deja 1 an, poti sa incepi sa ii dai acelasi fel de mancare pe care il consuma toata familia. Bineinteles, in bucati mici si nu foarte condimentat.

De asemenea, este bine de stiut faptul ca unele alimente il pot ajuta in procesul de crestere. Uleiul de masline sau cel de floarea soarelui, de exemplu, contribuie la dezvoltarea creierului.

Chiar si dupa diversificarea alimentatiei, laptele continua sa aiba un aport important. Cantitatea recomandata este intre 500 si 700 de ml zilnic, macar pana la varsta de patru ani.

Planul alimentar al bebelusului si diversificarea

Intre 0 si 6 luni, laptele matern este cel mai bun aliment de care se poate bucura bebelusul tau. Este intotdeauna la temperatura perfecta si ii asigura celui mic toti nutrientii potriviti pentru el. Nu trebuie sa ii dai nimic altceva bebelusului tau, in afara de laptele matern, in primele 6 luni de viata.

Incepand de la 6 luni

La inceput, va trebui sa il hranesti cu ceva solid o data pe zi. Incepe prin a-i oferi bebelusului tau cantitati mici de legume, fructe, alimente cu amidon (cum ar fi carfoful, orezul, pastele si painea), protenine (cum ar fi carnea, pestele, ouale, unele leguminoase), produse lactate pasteurizate (precum iaurtul si branzica). Laptele matern sau laptele-formula este inca important, chiar daca ii oferi bebelusului si o cantitate mica de alimente solide.

De la 7 luni

Bebelusul tau poate sa se descurce cu alimentele pasate sau facute piure. Alimentele sau legumele pe care i le dai in mana il vor ajuta pe cel mic sa invete cum sa muste si cum sa isi mestece mancarea. Treptat, poti creste cantitatea si poti diversifica alimentele pe care bebelusul tau le mananca. Incearca sa ii oferi trei mese pe zi si sa reduci cantitatea de lapte matern sau de lapte praf.

De la 10 luni

De acum, bebelusul tau se va putea bucura sa manance bucati ceva mai mari de alimente moi. Tot acum va putea manca dintr-o paleta mai mare de alimente pe care le poate tine in manuta. Nu uita ca laptele mamar sau laptele-formula inca ii ofera bebelusului tau energie si nutrientii de care are nevoie, asa ca poti continua sa ii oferi laptele preferat, pe lanfa alimentele solide pe care le-ai introdus in alimentatia lui.

De la 12 luni

Bebelusul tau ar trebui sa manance de acum trei mese pe zi, care sa contina o varietate de alimente hranitoare, cat mai diferite. De asemenea, ai putea sa ii oferi doua gustari intre mese (te poti rezuma la fructe, bastonase din legume, paine prajita, paine sau iaurt simplu).

Poti continua sa il alaptezi atat timp cat doresti si cat se potriveste si stilului tau de viata, insa nu uita ca bebelusul tau are nevoie de mai putin lapte matern, pentru a putea face loc in alimentatie pentru mai multe alimente solide.

Primele alimente pe care le poti introduce in alimentatia micutului

Iata cateva exemple care te vor ajuta in aceasta etapa. Cere sfatul medicului pediatru al bebelusului in privinta alimentelor permise sau interzise.

Legume: broccoli, pastarnac, ardei gras, mazare, conopida, spanac, fasole verde, sparanghel, kale, morcovi, avocado, dovleac butternut squash, varza.

Fructe: banane, afine, kiwi, portocale, mere, mango, nectarine, pere, ananas, papaya, pepene galben, piersici, prune.

Alimente bogate in amidon: cartof, cartof dulce, orez, paste, terci de ovaz, fulgi de ovaz, malai, mei, quinoa, paine prajita, paine simpla, etc.

Alimente bogate in proteine: carne de pui, de curcan, de vita, miel, porc, peste (fara oase), oua, linte, fasole boabe, tofu, leguminoase (naut).

 

 

Bibliografie:

  • The National Health Service (NHS) - https://www.nhs.uk/conditions/pregnancy-and-baby/solid-foods-weaning/
  • The National Health Service (NHS) - https://www.nhs.uk/start4life/baby/first-foods/
Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0