Merele - beneficii, recomandări, rețete

O zicală populară spune că un măr pe zi ține doctorul la distanță. Într-adevăr, merele au foarte multe beneficii pentru sănătate.

Merele sunt foarte benefice pentru sănătate, iar consumul lor a fost corelat cu un risc mai scăzut de a dezvolta o serie de boli grave, inclusiv diabetul și cancerul. Întrucât merele au un conținut ridicat de fibre solubile, acestea sunt foarte utile pentru cei care vor să slăbească și mențin sănătatea sistemului gastro-intestinal. Un măr pe zi reprezintă o porție din cele 5 porții necesare de fructe și legume recomandate de specialiști.

Beneficiile merelor pentru sănătate

Merele sunt foarte sănătoase pentru inimă. Mai multe studii au descoperit că merele conțin o cantitate impresionantă de polifenoli și flavonoide, care reduc presiunea arterială, scad nivelul colesterolului LDL ("rău") și deci previn formarea aterosclerozei

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Un măr mediu, de aproximativ 200 de grame, are următoarele valori nutritive:

  • Calorii: 95
  • Carbohidrați: 25 grame
  • Fibre: 4 grame
  • Vitamina C: 14% din doza zilnică recomandată
  • Vitamina K: 5% din doza zilnică recomandată
  • Potasiu: 6% din doza zilnică recomandată

Mere - recomandări

Fibrele solubile și cantitatea de apă sunt elementele care fac merele un fruct sățios, care ține de foame. Este recomandat și în curele de slăbit, pentru că deși crește nivelul glicemiei, efectul este unul mult mai lent decât în cazul carbohidraților simpli precum dulciurile.

Merele sunt indicate și persoanelor cu diabet, pentru a potoli pofta de dulce. De asemenea, tot datorită fibrelor, merele pot soluționa problemele gastrointestinale și ajuta la repopularea florei bacteriene intestinale. Acest proces poartă numele de efect prebiotic

Dacă ai luat foarte multe antiinflamatoare nesteroidiene în ultimul timp (de exemplu ibuprofen), merele ar putea repara mucoasa stomacului. Mulțumită compușilor antioxidanți din compoziția merelor, precum acidul clorogenic și catehina, celulele din membrana stomacului sunt mai puțin afectate de aceste medicamente.

Mere - contraindicații 

Contrar opiniei populare, merele și semințele de mere nu cauzează apendicită. Un studiu1 realizat de o echipă de cercetători din Asia a analizat 2000 de cazuri de apendicită. Descoperirile lor au arătat că doar 0,05% dintre pacienți au ajuns la spital din cauza semințelor de mere, și doar 0,35% din cazuri se datorau reziduurilor de plante nedigerate (cotor, membrana tare). 

Lucrurile stau altfel pentru pacienții cu colită ulcerativă. Unii cercetători sunt de părere că deși nu cauzează ulcerații, semințele de mere le-ar putea agrava. Resturile alimentare prea tari pentru a fi digerate (precum cotorul mărului, semințele de in întregi, semințele de chia etc.) ar putea irita ulcerațiile intestinale și înrăutăți simptomele colitei. Presupunerea vine din cazul aftelor bucale, niște ulcerații similare cu cele intestinale, care sunt ușor iritate de alimente și astfel se vindecă mai greu.

Dacă suferi de reflux gastroesofagian, nu ar trebui să consumi merele seara. Acizii naturali din mere cresc nivelurile de acid din stomac și pot provoca disconfort pe timpul somnului. Digestia încetinește noaptea, deci mărul rămâne în stomac mai mult timp, crescând progresiv nivelul de acizi. 

Mănâncă mereu merele dimineața. Coaja de măr conține pectină și fibre solubile care stimulează producția de bilă secretată de ficat. Bila este un element esențial în digestie, deci un nivel crescut dimineața o să te ajute pe parcursul întregii zile.

Rețete sănătoase cu mere

Merele nu sunt numai ingrediente pentru deserturi. Poți să le adaugi în smoothie-uri, alături de fripturi sau chiar și în salate. Iată două rețete care păstrează nutrienții din mere:

Salată cu spanac, mere și nuci

Într-un bol, pune o pungă de spanac tânăr (baby spanac) prespălat sau orice alte verdețuri preferi (rucola, valeriană, salată verde etc.) alături de o ceapă roșie tăiată solzișori. Taie un măr felii subțiri și înlătură partea de mijloc tare, cu semințe. Așează feliile de măr peste frunzele de spanac sau salată, apoi presară nuci și stafide după gust.

Pentru dressing, nu alege unul din magazin. Cu siguranță va fi plin de zaharuri și va ascunde și grăsimi saturate. Prepară un dressing simplu din câteva linguri de iaurt, o lingură de ulei de măsline, o lingură de zeamă de lămâie, sare și piper. Servește alături de salată și gata!

Mere coapte sănătoase

În sezonul rece, merele coapte sunt un adevărat răsfăț. Alege un soi de mere acre și făinoase, precum Ionatanele sau merele Stark. Scobește interiorul care conține semințele și adaugă nuci tocate (nu măcinate), o jumătate de linguriță de miere per măr și puțină scorțișoară. Lasă-le la cuptor 30-40 de minute, până se caramelizează. Poftă bună!



 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie:

  1. Studiul ”Can fruit seeds and undigested plant residuals cause acute appendicitis”, publicat în Asian Pacific Journal of Tropical Biomedicine, în 2011, autori: Omer Engin, Mehmet Yildirim, Savas Yakan, and Gulnihal Ay Coskun.

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0