Fructe si legume de vara care scad colesterolul

Chiar daca vara provoaca multe neplaceri, asta nu inseamna ca nu trebuie sa supraveghezi nivelul colesterolului din sange. Medicii nutritionisti ne ofera cateva recomandari referitoare la fructele si legumele pe care le gasesti din belsug vara. Pe langa faptul ca sunt delicioase, acestea sunt si foarte sanatoase si reduc colesterolul.

Vara este o perioada plina de tentatii, daca te gandesti la picnicuri, gratare, concerte in aer liber si tot felul de evenimente sportive la care participi - toate acestea vin la pachet cu multe alegeri mai putin sanatoase cand vine vorba de bauturi si alimente. Iar daca nu suntem atenti, nivelul colesterolului "rau" poate creste pana la cote alarmante, asa ca e bine sa stim ce ne recomanda medicii nutritionisti.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Care sunt informatiile pe care trebuie sa le stii

  • Colesterolul mare reprezinta unul dintre factorii de risc cunoscuti pentru dezvoltarea bolilor de inima si este un factor de risc pentru accidentul vascular cerebral, asa ca trebuie sa il tii sub control.
  • Expertii recomanda sa mancam mai putine grasimi saturate (care se gasesc in acele tipuri de carne grasa, cum ar fi carnatii si carnea tocata) si sa renuntam la alimentele procesate, cum ar fi prajiturile, torturile si biscuitii, inlocuindu-le cu fructe si legume de sezon.

Fructele de vara care reduc nivelul colesterolului

Un numar mare de fructe te ajuta sa scazi nivelul de colesterol din sange, subliniaza nutritionistii, iar unele dintre aceste fructe au si alte beneficii la capitolul sanatate, cum ar fi beneficiile pentru inima. Printre aceste fructe care au puterea de a "lupta" cu colesterolul mare se numara:

Caisele

Substantele nutritive din caise pot ajuta la protejarea inimii, iar in acelasi timp aduc cu sine efectele fibrelor de scadere a colesterolului. Continutul foarte mare de betacaroten din caise le face sa fie considerate alimente importante pentru mentinerea sanatatii inimii. Betacarotenul ajuta la protejarea colesterolului impotriva oxidarii, iar acest aspect poate ajuta la prevenirea deteriorarii arterelor.

Zmeura

Aceste fructe delicioase de vara sunt o sursa excelenta de fibre care au puterea de a reduce colesterolul si, totodata, o sursa de substante nutritive antioxidante, cum sunt manganul si vitamina C. De asemenea, zmeura contine vitamina B2, acid folic, niacina, magneziu, potasiu si cupru. In plus, zmeura contine cantitati semnificative de acid elagic, care, spun specialistii, se remarca prin proprietatile sale anticancerigene.

 

 

Avocado

Aceste fructe au un continut mare de acizi grasi mono-nesaturati (sau grasimi mono-nesaturate). De asemenea, avocado este o sursa excelenta de vitamina C si vitamina E, care pot preveni ingustarea arterelor si depunerea de aterom pe artere, precum si potasiu, care ajuta la tinerea sub control a tensiunii arteriale - toate acestea sunt cruciale pentru mentinerea sanatatii inimii. Avocado este bun ca gustare intre mesele principale, deoarece nu intervine si nu afecteaza concentratia de glucoza din sange insa cei care vor sa isi mentina silueta trebuie sa stie ca avocado are un continut caloric mare, iar un fruct poate sa aiba si 400 kcal.

 

 

Legumele de vara care reduc colesterolul

Exista numeroase legume care pot avea beneficii in ceea ce priveste reducerea nivelului colesterolului. Dintre acestea, se remarca doua indeosebi:

Sparanghelul

Acesta contine anumiti compusi numiti saponine, care in repetate randuri au aratat ca au proprietati anticancerigene si antiinflamatoare. Consumul de sparanghel a fost, de asemenea, asociat cu o imbunatatire a tensiunii arteriale, o reglare a concentratiei de glucoza din sange si un mai bun control al nivelurilor colesterolului din sange. Sparanghelul este delicios preparat usor, la aburi, dar nu ii pune sos din unt, deoarece creste colesterolul.

Feniculul

Atat frunzele, cat si bulbii sunt ingrediente folosite indeosebi in gastronomie; bulbul are un gust ca de anason si este excelent in combinatie cu carnea de peste. De asemenea, feniculul este o sursa excelenta de vitamina C, este o sursa foarte buna de fibre alimentare, care pot ajuta la reducerea nivelurilor prea mari ale colesterolului, insa contine si alte substante nutritive de care inima are nevoie pentru o mai buna functionare, cum ar fi potasiu, mangan si acid folic. In plus, feniculul este o sursa buna de niacina, fosfor, calciu, magneziu, fier si cupru.

Lintea

Gasesti boabe de linte in supermarket nu doar vara, ci si in restul anului. Lintea este o sursa excelenta de fibre, un aliat in lupta pentru scaderea colesterolului. Nu doar ca te ajuta sa scazi colesterolul, insa boabele de linte au un beneficiu special in ceea ce priveste tulburarile legate de nivelul glucozei din sange, de vreme ce continutul lor mare de fibre impiedica glicemia sa creasca rapid dupa o masa principala. Totodata, lintea iti ofera cantitati bune (chiar excelente) de minerale importante, de vitamine din complexul B si de proteine. In plus, lintea fiarta are un continut scazut de calorii.

Alti aliati impotriva colesterolului pe care ii gasesti vara si pe care sa ii incluzi in dieta ta

Vara este momentul perfect sa iti schimbi dieta, alegand alimente mai sanatoase, pentru a evita problemele de sanatate precum deshidratarea, colesterolul marit si carentele de vitamine si minerale. Asa ca urmatoarea data cand mergi la supermarket, opreste-te la raionul de fructe si legume proaspete si pune in cosul de cumparaturi urmatoarele:

  • Rosiile: sunt bogate in antioxidanti si in vitamina C; in plus, ele contin fitochimicale benefice, cum este licopenul, care contribuie la lupta contra unor boli cronice;
  • Dovleceii: contin o fibra numita pectina, care este legata de sporirea sanatatii inimii si de scaderea colesterolului;
  • Pepenele rosu - este aliatul perfect pentru hidratare, mai ales in zilele caniculare. Continutul mare de apa al pepenelui rosu te ajuta sa te racoresti si sa te hidratezi, spun nutritionistii.
  • Nucile de diferite soiuri - tot medicii nutritionisti ne recomanda, ca gustare, o mana de migdale, caju si arahide, pentru a ne "face plinul" de grasimi mononesaturate si polinesaturate (adica grasimi "bune"), despre care se crede ca reduc nivelurile colesterolului "rau", asa cum mai este numit colesterolul LDL.
  • Avocado - este o sursa sanatoasa de grasimi mononesaturate, iar medicii nutritionisti spun ca este un adevarat superaliment. Fructele de avocado sunt extrem de benefice pentru inima, dar si pentru bunastarea ta generala.

Cel mai sanatos ulei pentru gatit

Maslinele si uleiul de masline sunt alti doi aliati ce nu trebuie sa lipseasca din cosul tau de cumparaturi. Desi este disponibil tot anul, uleiul de masline proaspat este produs vara. Uleiul de masline are un continut mare de acizi grasi mononesaturati, despre care se stie ca reduc nivelurile colesterolului "rau" din sange, fara a reduce, insa, colesterolul HDL (cel "bun"). Si nu uita sa consumi masline, pentru ca si ele sunt alimente sanatoase.

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Ai probleme cu grasimile in sange, si suferi si de diabet? Completează , iar dacă te încadrezi în grupa de risc cardiovascular crescut primești un consult de specialitate GRATUIT!

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0