Mai puține calorii pentru o viață mai lungă și mai sănătoasă

Cercetătorii spun că restricția de calorii poate limita efectele negative ale îmbătrânirii la nivel celular și, prin urmare, limitează și debutul anumitor boli asociate cu înaintarea în vârstă.

Cu toțiii căutăm secretul longevității, însă trebuie să fim și dispuși să facem pașii necesari în direcția respectivă. Pentru persoanele care doresc să reducă nivelul inflamației din corp, să întârzie debutul bolilor legate de vârstă și să trăiască mai mult, cercetătorii de la Institutul de Studii Biologice Salk recomandă urmarea acestui sfat: mâncați mai puțin!

Aceasta este concluzia studiului¹ pe care oamenii de știință l-au efectuat asupra efectelor benefice, la nivel celular, ale unei diete cu conținut scăzut de calorii la șobolani. Deși acest studiu nu este primul care a analizat legătura dintre un număr mai mic de calorii și longevitate, rezultatele arată faptul că această restricție de calorii poate proteja împotriva îmbătrânirii la nivel celular.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Studii anterioare au arătat deja că un regim hipocaloric a crescut durata de viață, dar acest studiu recent a arătat schimbările care apar în cadrul aceleiași celule și care stau la baza acestui fenomen. 

Bolile bătrâneții ar putea fi evitate cu un regim hipocaloric

Oamenii de știință implicați în studiu sunt de părere că aceste descoperiri oferă ținte asupra cărora s-ar putea acționa cu medicamente pentru a „trata” îmbătrânirea. Înaintarea în vârstă este unul dintre cei mai importanți factori de risc pentru multe boli (cancer, demență, diabet etc.), astfel încât echipa de cercetători a intenționat să afle dacă o diminuare a numărului de calorii ar putea fi una dintre cele mai eficiente intervenții împotriva acestor afecțiuni asociate cu înaintarea în vârstă.

Pentru a face acest lucru, cercetătorii au comparat șobolanii care au consumat cu 30% mai puține calorii cu șobolanii care au avut o dietă normală. Alimentația animalelor a fost controlată între vârsta de 18 luni și 27 de luni (la om, acest lucru este echivalent cu o persoană care ar avea o dietă cu puține calorii de la 50 până la 70 de ani).

La începutul și la sfârșitul experimentului, cercetătorii au izolat și au analizat un număr de 168.703 celule împărțite în 40 de tipuri diferite (de la ficat, rinichi, aortă, piele, măduvă osoasă, creier și mușchi) de la toți șobolanii. În fiecare celulă izolată, oamenii de știință au utilizat tehnologia de secvențiere genetică pentru a măsura compoziția generală și nivelurile de activitate a genelor. 

Rezultatele au arătat că modificările survenite la șobolanii care au îmbătrânit având o dietă normală nu au avut loc la șobolanii care au îmbătrânit având o alimentație cu mai puține calorii. Per total, 57% dintre schimbările survenite la nivel celular observate în țesuturile șobolanilor care au urmat o dietă normală nu au fost prezente la șobolanii care au avut un regim hipocaloric.

Acest studiu a arătat, spun cercetătorii, nu numai efectul restricției de calorii asupra acestor tipuri de celule, dar a furnizat și cel mai cuprinzător și detaliat studiu despre ceea ce se întâmplă la nivel de unicelular în timpul îmbătrânirii. 

Suntem ceea ce mâncăm?

Oamenii de știință consideră că celulele și genele care se dovedesc a fi cele mai influențate de restricția calorică sunt cele legate de procese precum imunitatea, inflamația și metabolismul lipidelor. 

Descoperirea cea mai importantă în urma acestui studiu este, conform autorilor lui, că această creștere a răspunsului inflamator asociată cu îmbătrânirea ar putea fi suprimată sistematic printr-un aport redus de calorii. Se pare că vechea expresie „suntem ceea ce mâncăm” este, în mare, adevărată. Pe măsură ce îmbătrânim, starea celulelor noastre depinde clar de interacțiunile cu mediul, care includ și relația cu mâncarea, fiind important nu doar ce mâncăm, ci și cât mâncăm. 

Următorul pas, concluzionează echipa de cercetători, va fi utilizarea acestor informații pentru a descoperi un medicament eficient care să contribuie la combaterea îmbătrânirii, dar și implementarea unor recomandări pentru creșterea duratei de viață sănătoasă.

Cum poți avea un regim hipocaloric sănătos? 

-    Pune legume pe cel puțin jumătate de farfurie și completează cu proteine și puțini carbohidrați. O astfel de masă nu are multe calorii, dar este sățioasă. 
-    Consumă proteine la fiecare masă, fie că e vorba de un ou fiert adăugat în salată, de un iaurt ca gustare sau de câteva linguri de hummus consumat cu legume crude și murate.
-    Bea un pahar cu apă cu puțin timp înainte de masă.
-    Mănâncă zilnic o supă și o salată de crudități.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 


Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Santé Magazine - Pour vivre plus longtemps, il faudrait manger moins
https://www.santemagazine.fr/actualites/actualites-sante/pour-vivre-plus-longtemps-il-faudrait-manger-moins-432619
1 Studiul „Caloric Restriction Reprograms the Single-Cell Transcriptional Landscape of Rattus Norvegicus Aging”, apărut în Cell, DOI: DOI: 10.1016/j.cell.2020.02.008, autori: Shuai Ma et al.
Healthline - 8 Tips to Reduce Food Portions Without Increasing Hunger
https://www.healthline.com/nutrition/8-tips-to-reduce-portions#section9

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0