Totul despre Ginseng: Beneficii, Proprietati si Contraindicatii

Despre ginseng

Beneficiile ginsengului

Utilizarea ginsengului

Despre ginseng

Articole Nutritie primul spatiu de bannere

Ginsengul, cunoscut sub denumirea stiintifica de Panax ginseng, este o planta perena, intalnita atat in flora spontana, cat si in cea cultivata, in Asia, SUA si Canada. Traducerea din chineza a cuvantului ginseng suna asa: “esenta pamantului in forma de om”.

Ce este ginsengul

Exista pana la 11 tipuri diferite de ginseng, iar toate sunt folosite pe post de remediu in tratarea multor afectiuni. Ginsengul stimuleaza memoria, concentrarea, libidoul, este benefic pentru sistemul imunitar, combate depresia, infectiile, anxietatea, oboseala cronica, este utilizat in tratarea febrei, indigestiei, infertilitatiilor si nu numai.

Originea si istoria ginsengului

In medicina chineza, ginsengul este folosit de mai bine de 5000 de ani pentru proprietatile sale terapeutice. De asemenea, si in India, mai exact in medicina ayurvedica, acesta este utilizat de mii de ani in scop terapeutic. Originar, ginsengul este din nordul Chinei si Siberia, insa acesta este cultivat in zilele noastre si in Japonia, Rusia, Vietnam, SUA ori chiar Canada.

Proprietatile plantei de ginseng

Planta de ginseng are o multime de proprietati, incepand de la cele antiinflamatoare si antialergice, pana la proprietati anticonvulsive, sedative ori hipotensive. De aceea, aceasta planta este atat de renumita pentru proprietatile sale curative si de mentinere a sanatatii si starii de bine.

Aspectul plantei de ginseng

Planta de ginseng ajunge la 1 m inaltime si 5-10 cm grosime, infloreste dupa cel putin 4 ani, iar radacina se recolteaza dupa minimum 4 ani, ideal fiind dupa 6 ani. Radacina acesteia are aspectul unei furculite, iar frunzele au forma ovala.

Perioada de maturare a plantei ginseng

Ingredientele active benefice pentru sanatate se regasesc in planta de ginseng imediat dupa cultivare, insa abia dupa 4-5 ani, cand radacina se afla la maturitate, acestea se regasesc intr-o concentratie mare si pot fi folosite cu succes in scop terapeutic. Concentratia de ginsenozide la nivelul unei radacini mature de ginseng este de pana la 3%.

Compozitia chimica a ginsengului

Ceea ce face din ginseng o planta minune pentru sanatate sunt ingredientele active din aceasta. Ginsenozidele sunt de departe cele mai importante componente ale ginsengului, multe dintre beneficiile acestuia datorandu-se lor. Si glicozidele ori vitaminele B se regasesc in ginseng.

Efectul adaptogen

Plantele adaptogene sunt cele care ajuta organismul sa faca fata cu usurinta stresului chiar si pe perioade indelungate, contribuind la reglarea nivelului de cortizol. Ginsengul este o renumita planta adaptogena, acesta instaland starea de bine, de calm si liniste mentala.

Tipuri de ginseng

Exista 11 tipuri diferite de ginseng, insa cele mai renumite sunt ginsengul asiatic si ginsengul american – ambele au in compozitie ginsenozide. E important de mentionat ca nu toate tipurile de ginseng contin celebrele ginsenozide.

Ginseng rosu asiatic

Ginsengul rosu si cel alb provin din aceeasi planta, diferit este doar modul de conservare a radacinii. Ginsengul rosu asiatic este ginseng alb, care trece insa prin cateva metode de procesare, lucru ce ii mareste si pretul. Dupa ce radacinile ginsengului sunt culese, acestea pot fi expuse la o temperatura de 120-130 de grade Celsius, iar astfel culoarea acestor radacini se modifica, devenind rosiatica. Dupa ce radacinile sunt expuse la temperaturi ridicate, ginsengul devenit acum rosu este uscat.

Potrivit reglementarilor legale, numai ginsengul cules dupa cel putin 6 ani de la plantare poate fi transformat in ginseng rosu. Calitatea ginsengului este data de vechimea acestuia, intrucat ingredientele active, in special ginsenozidele, se formeaza in timp.

Ginseng alb asiatic

Pe de alta parte, ginsengul alb este uscat imediat dupa ce este scos din pamant, fara sa fie expus temperaturilor crescute ce i-ar putea modifica culoarea. Cu toate ca, teoretic, are aceleasi proprietati ca cel rosu, ginsengul alb poate fi cules prea devreme, la 3-4 ani de la plantare, fapt ce ii afecteaza calitatea, concentratia de ginsenozide fiind mai mica.

Ginseng American

Ginsengul american – Panax quinquefoils – creste in America de Nord. Potrivit studiilor, concentratia mare de ginsenozide care se regaseste in acest tip de ginseng are o serie de efecte benefice pentru sanatate, incepand de la imbunatatirea functiilor cognitive si pana la efectele calmante, sedative si ameliorarea problemelor gastrointestinale. Radacina ginsengului american poate fi asemuita cu forma trupului uman – aceasta are o forma alungita, dar si lastari ce seamana cu bratele si picioarele omului.

Ginseng Siberian

Acest tip de ginseng nu contine ginsenozide, fiind extrem de diferit de celelalte tipuri de ginseng. Insa si acesta are o serie de beneficii pentru sanatate, datorita continutului ridicat de eleuterozide. Ginsengul siberian stimuleaza sistemul imunitar, energizeaza organismul si are abilitatea de a incetini multiplicarea celulelor canceroase.

Gingseng brazilian

Ginsengul brazilian nu face parte din familia ginsengului, ci este, de fapt, radacina plantei suma. Aceasta radacina are proprietati adaptogene, precum si beneficii pentru sistemul imunitar ori de sporire a libidoului.

Alte tipuri de ginseng

Exista si alte tipuri de ginseng, mai putin cunoscute la nivel global, printre care si ginsengul indian (n.r. ashwagandha) ori ginsengul coreean. Toate celelalte tipuri de ginseng au proprietati benefice pentru organism.

 

 

Beneficiile ginsengului

Ginsengul are o serie de efecte benefice pentru organism. Acesta stimuleaza memoria, concentrarea, libidoul, este benefic pentru sistemul imunitar, combate depresia, infectiile, anxietatea, oboseala cronica, dar este utilizat si in tratarea febrei, indigestiei, infertilitatii.

Efectul antioxidant si anti-age

Ginsengul este bogat in continutul de antioxianti, care combat efectele negative ale radicalilor liberi si stresul oxidativ. Asadar, acesta are efecte anti-aging, prevenind imbatranirea prematura atat la nivelul pielii, cat si la nivelul organelor. Studiile facute in domeniu arata ca ginsengul are abilitatea de a inhiba procesul de formarea a ridurilor, marind totodata nivelul de hidratare de la nivelul tesuturilor pielii.

Reducerea stresului si anxietatii

Fiind o planta adaptogena, ginsengul induce o stare de calm si de liniste, ajutand organismul sa faca fata cu bine expunerii la stres. Consumul de ginseng poate combate anxietatea.

Intarirea sistemului imunitar

Ginsengul are abilitatea de a fortifica sistemul imunitar al organismului. Studiile facute in domeniu au analizat impactul pe care ginsengul il are asupra pacientilor bolnavi de cancer si au constatat astfel ca aceasta planta are abilitatea de a stimula activitatea celulelor T. Mai mult decat atat, ginsengul are proprietati antivirale, antibacteriene si antiinflamatoare, care ajuta, de asemenea, sistemul imunitar in fata bolilor.

Stimularea memoriei, concentrarii si atentiei

Ginsengul imbunatateste functiile cognitive, avand un impact direct asupra creierului. Mai mult decat atat, ingredientele active din ginseng au abilitatea de a proteja creierul de radicalii liberi si efectele pe care acestia il au. Memoria, puterea de concentrare si atentia sunt sporite cu ajutorul ginsengului consumat in mod regulat.

Imbunatatirea digestiei

Digestia este si ea imbunatatita de consumul de ginseng. In special, problemele digestive aparute pe fondul stresului – diareea, crampele abdominale, greata, aciditatea crescuta la stomac – sunt ameliorate cu ajutorul consumului de ginseng.

Reducerea nivelului de zahar din sange

O serie de studii facute in ultimii ani au dovedit ca ginsengul american este eficient in prevenirea diabetului, regland nivelul de glucoza din sange si ameliorand rezistenta la insulina. De asemenea, ginsengul este benefic si in cazul pacientilor care sufera deja de diabet, ajutandu-i pe acestia sa isi tina in frau glicemia.

Ameliorarea simptomelor astmului

Ginsengul poate reduce procesul inflamator de la nivelul cailor respiratorii, ameliorand astfel simptomele declansate de astm.

Ameliorarea simptomelor menstruatiei

Ginsengul nu numai ca amelioreaza simptomele menstruatiei, insa totodata contribuie si la reglarea ciclului menstrual.

Imbunatatirea aspectului parului si al pielii

Ginsengul contribuie si la mentinerea frumusetii, imbunatatind aspectul parului si pe cel al pielii. Ginsengul poate stimula cresterea parului, oferindu-i acestuia si o stralucire aparte. In ceea ce priveste pielea, ginsengul nu numai ca amana aparitia semnelor imbatranirii la nivel cutanat, insa totodata amelioreaza si eczemele si iritatiile cutanate, imbunatatind activitatea antioxidanta la nivel celular.

Fortificarea organismului

Consumul de ginseng poate fortifica organismul datorita proprietatilor sale de stimulare a sistemului imunitar, precum si a celor antioxidante, antibacteriene ori antiinflamatoare.

Ginsengul si curele de slabire

Ginsengul iti poate fi aliat in curele de slabire, daca il asociezi cu o dieta sanatoasa si echilibrata si cu sport zilnic. Ingredientele active din ginseng suprima apetitul si previn astfel riscul de consum excesiv de calorii. Mai mult decat atat, ginsengul are abilitatea de a stimula arderile calorice, accelerand metabolismul.

Stimularea functiilor erectile si a libidoului

Ginsengul poate fi folosit si pentru imbunatatirea vietii sexuale. Acesta poate contribui la tratarea disfunctiilor erectile ale barbatului, dar si la sporirea libidoului la ambele sexe. Ginsenozidele faciliteaza erectia prin inducerea vasodilatatiei si relaxarii tesuturilor erectile.

Reducerea halenei

Halena, adica respiratia urat mirositoare, pote fi combatuta prin consumul de ginseng, care ucide bacteriile din cavitatea bucala.

Diminuearea simptomelor alergiilor

Proprietatile antialergice fac din ginseng un aliat de pret al persoanelor care sufera de alergii. Simptomele reactiilor alergice vor fi ameliorate de ingredientele active din aceasta radacina.

Rolul ginsengului in prevenirea anumitor tipuri de cancer

Ginsengul poate fi eficient in prevenirea anumitor tipuri de cancer. Studiile au aratat ca ingredientele active din ginseng au abilitatea de a inhiba cresterea tumorilor. E nevoie de studii suplimentare pe aceasta tema, insa pana la acest moment, specialistii au descoperit o legatura intre consumul de ginseng si riscul redus de cancer colorectal.

Utilizarea ginsengului

Ginsengul poate fi utilizat atat in scop preventiv, pentru mentinerea sanatatii, cat si in scop curativ, pentru ameliorarea sau tratarea anumitor afectiuni sau conditii.

Forme de administrarea a ginsengului

Ginsengul poate fi consumat ca atare, crud, ori pe post de ingredient folosit la gatit sau sub forma de ceai, cat si ca supliment alimentar – tablete, pudra.

Consumul de ginseng crud

Poti beneficia de proprietatile ginsengului consumandu-l crud, dat pe razatoare, sau in preparate alimentare precum salatele ori gustarile sanatoase. Ginsengul crud il poti folosi si pentru prepararea unei infuzii. Ceaiul de ginseng poate fi preparat si din radacina deshidratata.

Suplimente alimentare cu ginseng

Daca nu reusesti sa consumi zilnic sau macar de 3-4 ori pe saptamana ginseng, insa vrei sa beneficiezi de proprietatile curative ale acestuia, il poti consuma sub forma de supliment alimentar administrat zilnic. In acest fel, te vei bucura de toate proprietatile benefice ale acestuia, fara insa sa consumi zilnic aceasta planta.

Suplimentele alimentare cu ginseng sunt adesea administrate pentru imbunatatirea memoriei, a capacitatii de concentrare, dar si pentru reducerea riscului de Alzheimer ori pentru prevenirea daunelor produse la nivel muscular de activitatile sportive intense. Depresia si anxietatea, precum si epuizarea fizica si psihica pot fi tratate cu ajutorul suplimentelor cu ginseng – bineinteles, tratamentul conventional nu trebuie neglijat.

Alimente preparate cu ginseng

Ginsengul este un ingredient folosit adesea in bucataria chinezeasca ori indiana. Supele, sosurile, smoothie-urile si deserturile pot contine radacina de ginseng, care le ofera o aroma aparte. Poti folosi si tu ginseng la gatit, daca agreezi aroma acestuia.

Administrarea suplimentelor cu ginseng

Daca te horatasti sa beneficiezi de proprietatile ginsengului, poti administra suplimente pe baza de ginseng. Respecta intotdeauna indicatiile oferite de medic, precum si pe cele oferite de producator, care se regasesc pe eticheta produsului. Alege intotdeauna un supliment de calitate, achizitionat de la un producator de incredere, pentru a te asigura ca acesta contine o concentratie mare de ginseng – fiind un ingredient destul de scump, acesta este adesea folosit de producator in cantitati mult mai mici decat cele specificate pe eticheta produsului.

Doza zilnica recomandata de ginseng

Nu exista o doza zilnica recomandata de ginseng, insa in functie de motivul pentru care administrezi suplimentele, producatorul face anumite recomandari cu privire la doza zilnica. S-a dovedit a fi sigura administrarea a 1-2 g de pudra de ginseng pe zi, timp de 3 luni. O serie de studii a folosit ca doza zilnica o cantitate de 100-400 mg de extract de ginseng.

Durata si frecventa curelor cu ginseng

Curele de ginseng dureaza, in general, 3 luni. Folosirea indelungata a ginsengului sub forma de supliment poate cauza o serie de reactii nedorite, de aceea e indicat sa nu se abuzeze de acest extract. In functie de recomandarile facute de medic ori de producatorul suplimentelor, cura poate fi reluata o data sau de doua ori pe an. O cura de ginseng nu trebuie sa dureze niciodata mai mult de 6 luni.

Interactiunea ginseng-ului cu alte medicamente sau suplimente alimentare

Medicamentele pentru depresie, cele antidiabetice, imunosupresoarele, precum si anticoagulantele ar putea interactiona cu ginsengul, asa ca nu se recomanda administrarea acestora in paralel.

Contraindicatii ale ginsengului

Cu toate ca, administrat pe perioade scurte, ginsengul nu produce in general probleme, sunt si situatii in care acesta poate cauza neplaceri.

Perioada de sarcina si alaptare

Intrucat nu se cunosc efectele ginsengului asupra fatului sau asupra laptelui matern, se recomanda evitarea acestuia pe perioada sarcinii si a alaptarii.

Prezenta afectiunilor cardiovasculare

Ginsengul poate crea probleme pacientilor care sufera de afectiuni cardiovasculare. De aceea, acestia pacienti nu ar trebui sa administreze un asemenea supliment fara a se consulta, in prealabil, cu medicul.

Administrarea ginsengului In combinatii cu alcoolul, substantele ce contin cofeina, bauturilor energizante

Ficatul metabolizeaza alcoolul pentru a-l elimina din organism, intrucat acesta este toxic. Ginsengul accelereaza procesul de metabolizare a alcoolului. Cofeina accelereaza activitatea sistemului nervos, accelerand totodata si ritmul cardiac. Pe de alta parte insa, si ginsengul poate accelera sistemul nervos.

Asociind administrarea suplimentelor cu ginseng cu consumul de cofeina, poti experimenta cresterea tensiunii arteriale si poti declansa o serie de probleme cardiace. Evita sa faci aceasta asociere. Si bauturile energizante contin cantitati mari de cofeina, asa ca nici acestea nu trebuie consumate in paralel cu ginsengul.

Efecte adverse ale ginsengului

Consumul de ginseng poate avea efecte adverse, mai ales daca e administrat in doze prea mari ori pe perioade indelungate. Cea mai frecventa reactie adversa a acestuia este insomnia.

Reactii alergice

Reactiile alergice pot aparea din cauza consumului indelungat sau in cantitati prea mari de ginseng.

Senzatia de agitatie sau uscaciunea gurii

Senzatia de agitatie poate sa apara si ea din cauza stimularii sistemului nervos, iar uscaciunea gurii poate fi asociata cu aceasta agitatie.

Tahicardia

Tahicardia poate sa fie un efect advers al administrarii ginsengului, tot din cauza stimularii sistemului nervos.

 

Articole Nutritie al doilea spatiu de bannere

 

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie:

  • Studiul “Comparative study of Korean white ginseng and Korean red ginseng on efficacies of OVA-induced asthma model in mince”, publicat pe www.ncbi.nlm.nih.gov, autori: Chi-Yeon Lim, Jeong-Min Moon, Bu-Yeo Kim, See-Hyun Lim, Guem-San Lee, Hak-Sun Yu si Su-In Cho
  • Studiul “Antiaging effects of the mixture of Panax ginseng and Crataegus pinnatifida in human dermal fibroblasts and human healthy skin”, publicat pe www.ncbi.nlm.nih.gov, autori: Eunson Hwang, Sang-Yong Park, Chang Shik Yin, Hee-Taek Kim, Yong Min Kim si Tae Hoo Yi
  • Studiul: “Ginseng, the immunity boost: the effects of Panax ginseng on immune system”, publicat pe www.ncbi.nlm.nih,gov, autori: Soowon Kang si Hyeyoung Min
  • Studiul “Ginseng and obesity”, publicat pe www.ncbi.nlm.nih.gov, autori: Zhipeng Li, Geun Eong Ji
Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0