10 alimente care îți accelerează metabolismul

Metabolismul este determinat, în mare parte, de factori genetici, dar și de vârstă, de aceea unele persoane pot mânca foarte mult fără să se îngrașe, în timp ce altele acumulează kilograme în plus oricât de mult s-ar strădui să mănânce porții mici. Ce alimente te ajută să arzi mai multe calorii?

RECOMANDĂRILE EXPERȚILOR DOC

Metabolismul este procesul prin care corpul transformă ceea ce mănânci și bei în energie. În timpul acestui proces complex, caloriile din alimente și băuturi sunt combinate cu oxigen pentru a elibera energia de care are nevoie corpul pentru a funcționa. Compoziția corpului, sexul și vârsta determină metabolismul bazal (persoanele cu masă musculară mai mare, bărbații și persoanele tinere au arderile cele mai mari).

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Nu te îndrepta spre suplimentele alimentare „minune” care promit că te ajută să arzi mai repede calorii sau să pierzi în greutate. Produsele care pretind că accelerează metabolismul nu au niciun efect, în cele mai multe cazuri sau pot provoca efecte secundare nedorite ori chiar periculoase. Din fericire însă, există unele alimente care îți pot veni în ajutor, accelerând metabolismul. Iată care sunt acestea:

1. Alimentele bogate în proteine

Proteinele măresc rata metabolică temporar, de aceea e recomandat să le consumi la fiecare masă. Asta nu înseamnă că trebuie să consumi cantități mari de alimente cu proteine, cantitatea recomandată este de 0,8 - 1 g de proteine per kilogram de masă corporală. Alege alimente care conțin proteine slabe, precum carnea de pui sau de curcan ori pește pentru a accelera metabolismul. Lintea, fasolea, dar și avocadoul sunt, de asemenea, exemple de alimente cu un conținut ridicat de proteine.

2. Ouăle

Având și ele un conținut mare de proteine, ouăle sunt recomandate pentru accelerarea procesului de ardere a caloriilor. Un studiu¹ făcut de o echipă de cercetători americani a scos la iveală, în urmă monitorizării mai multor persoane supraponderale, că două ouă pe zi consumate în 5 zile din 7, timp de 8 săptămâni, au accelerat procesul de scădere în greutate. Pentru a ajunge la această concluzie, oamenii de știință au făcut o comparație cu persoanele care au urmat același regim alimentar, dar care nu au consumat ouă. 

Atenție, însă, e bine să ajustezi cantitatea de ouă la propria persoană. În mod normal, patru ouă cu tot cu gălbenuș pe săptămână sunt suficiente pentru o persoană mai mică de statură și mai slabă (albușurile pot fi consumate în număr mai mare).

3. Ardeii iuți

Alimentele picante, care conțin capsaicină, compus care se regăsește din belșug în ardeiul iute, accelerează metabolismul și ajută la arderea a 50 de calorii pe zi. Așadar, consumând asemenea alimente, vei reuși să mărești rata metabolică. Taie puțin ardei iute în salate sau în supe, ori în alte mâncăruri gătite.

4. Cafeaua

Banala ceașcă de cafea poate fi un alt ajutor de preț în accelerarea metabolismului. Persoanele care consumă cafea în mod regulat ard, în medie, cu 100 de calorii mai mult decât cele care nu beau cafea deloc. Dacă ai probleme cu somnul, bea cafea cu cofeină doar până în ora 15:00, nu mai târziu. După această oră, poți alege o cafea fără cofeină.

5. Ceaiul verde, negru și oolong

Atât cofeina, cât și catehinele din ceaiul verde și negru îți pot accelera metabolismul. Pe de altă parte, ceaiul oolong ajută organismul să folosească depozitele de grăsime pentru a obține energie, ceea ce înseamnă că intensifică arderile grăsimilor. Poți bea dimineața o cană de ceai verde, negru sau oolong, deoarece îți va oferi și energie și te va ajuta să te concentrezi mai bine la activitățile tale.

6. Condimentele

Pentru un metabolism mai alert, e recomandat să mănânci preparate cât mai condimentate. Ghimbirul, dar și piperul cayenne, sunt extrem de eficiente în accelerarea metabolismului. Le poți pune practic în orice mâncare gătită sau în salate, chiar și în smoothie-uri de fructe și legume.

7. Cacaua

Pudra de cacao² este un alt aliment care stimulează arderile și ajută organismul să folosească mai înțelept caloriile consumate. Poți pune o linguriță de cacao peste fulgii de ovăz cu lapte de la micul dejun sau poți consuma două pătrățele de ciocolată neagră 70% pe post de gustare.

8. Oțetul de mere

Probabil că ai auzit de celebrele cure pe bază de oțet de mere. Ei bine, acestea au un fundament real, în sensul că oțetul de mere influențează metabolismul, împiedicând acumularea grăsimilor. Asta nu înseamnă că trebuie să-l bei ca pe apă. Folosește-l în salate de crudități sau pune o linguriță de oțet de mere dimineața într-un pahar cu apă și miere și bea înainte de micul dejun deoarece ajută și la accelerarea tranzitului intestinal.

9. Algele

Sursă importantă de iod, algele reglează funcționarea glandei tiroide, care este responsabilă la rândul ei cu reglarea metabolismului. Poți pune alge în salate sau în supe (se găsesc în magazine naturiste) sau poți lua lua suplimente alimentare cu alge.

10. Apa

Consumul de apă în cantitate suficientă nu numai că te menține hidratat, însă totodată oferă un boost temporar metabolismului. Acest efect persistă timp de 60-90 de minute, însă dacă bei apă în mod regulat pe parcursul zilei, vei reuși să menții metabolismul alert. Se recomandă cam 6-8 pahare cu apă pe zi, însă, dacă lucrezi într-un mediu în care este foarte cald sau dacă faci mult efort fizic la serviciu, e nevoie să bei mai multă apă.

La fel de important ca alimentația, pentru a-ți menține metabolismul alert, este necesar să ai un stil de viață activ. Sedentarismul are un impact negativ asupra ratei metabolice. Pentru un adult, este indicat să practice minim 30 de minute de activități fizice pe zi, măcar cinci zile pe săptămână. Chiar dacă în tinerețe te mențineai cu ușurință la o greutate normală, la vârsta a doua și a treia poți observa că e nevoie și de puțin exercițiu fizic pentru a-ți păstra forma fizică bună.

Așadar, pentru arderi mai bune, adoptă o dietă care să conțină și alimentele enumerate mai sus, hidratează-te corespunzător, nu face excese alimentare, dar nici de alt gen (de exemplu, alcool în cantități mari), alege o formă de mișcare pe care să o practici regulat și vei reuși să îți menții greutatea. 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

Sursă foto: Shutterstock
Pub Med - Egg breakfast enhances weight loss
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18679412/
1.  Studiul „Egg breakfast enhances weight loss”, apărut în Randomized Controlled Trial Int J Obes (Lond). 2008 Oct;32(10):1545-51. doi: 10.1038/ijo.2008.130. Epub 2008 Aug 5., autori: Vander Wal J.S. et al.
Pub Med - Ingested cocoa can prevent high-fat diet-induced obesity by regulating the expression of genes for fatty acid metabolism
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15850966/
2. Studiul „Ingested cocoa can prevent high-fat diet-induced obesity by regulating the expression of genes for fatty acid metabolism”, apărut în Nutrition. 2005 May;21(5):594-601. doi: 10.1016/j.nut.2004.10.008, autori: Naoko Matsui et al.
Mayo Clinic - Metabolism and weight loss: How you burn calories
https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/weight-loss/in-depth/metabolism/art-20046508


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0