Masa de sarbatori pentru diabetici

Sarbatorile de iarna reprezinta o ocazie speciala, cand te aduni in jurul mesei alaturi de prieteni si de familie. Insa faptul ca toata atentia este acum indreptata asupra mancarii si asupra meselor imbelsugate in aceasta perioada poate fi o adevarata provocare, in special in familiile in care exista persoane cu diabet de tip 1 sau diabet de tip 2 ori cu prediabet.

Nu uita ca mesele imbelsugate de sarbatori si traditiile legate de masa de Craciun ori masa de Revelion nu trebuie neaparat sa iti dea peste cap echilibrul pe care il mentii in ceea ce priveste regimul pentru diabet. Cu putina pregatire in avans, vei fi pregatit de sarbatori si te vei bucura de mesele in familie, fara sa faci excese care sa iti afecteze valorile glicemiei.

Ce reguli trebuie sa respecte diabeticii

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

La cina de Craciun ori la cea de Revelion si nu numai, este important sa tii cont de cateva recomandari care te vor ajuta sa tii diabetul sub control.

Asa ca, pentru a te ajuta sa tii diabetul sub control in aceasta perioada a anului, incearca sa respecti aceste reguli elaborate de medicii specialisti in diabet si in boli metabolice, pentru ca mesele tale sa fie ceva mai sanatoase:

- Consuma cat mai multe legume (diversitate este cuvantul cheie) disponibile pe masa de sarbatori.

- Mananca o cantitate cat mai mica de alimente grase ce ti se ofera la mesele de sarbatori (mare atentie la piftie, sunca, sarmale, pentru ca acestea pot sa aiba un continut foarte mare de grasimi).

- Daca vrei sa gusti din desert, incearca sa te rezumi la o portie mica din felul principal de mancare servit la masa si rezuma-te la o portie foarte mica de desert. Poti gusta din cozonac, mai ales daca nu este cu glazura de ciocolata.

- Incearca sa nu te "intinzi" cu masa sau cina de Craciun pe mai multe zile, ideal ar fi ca aceasta masa in familie sa fie organizata doar in ziua de Craciun. Alege optiun de alimente sanatoase pentru seara de Revelion.

- Aminteste-ti ca nu exista doar alimente "interzise", asa ca nu trebuie sa faci excese daca vrei sa gusti si din alte bunatati.

Cum sa nu "pici" in capcana deserturilor de sarbatori

Incearca sa respecti aceste cateva reguli in perioada sarbatorilor, oricat de tentante ar fi deserturile de pe masa de Craciun si nu numai:

- E bine sa decizi inainte de eveniment/cina ce anume si cat de mult vei manca si cum vei face fata acelei mese in familie ("Nu multumesc, sunt deja plin." este un lucru simplu pe care il poti spune.)

- Imparte portia (una singura, nu mai multe!) de desert cu altcineva de la masa si daca desertul are topping de frisca sau o glazura, da la o parte aceasta "ispita" culinara.

- Daca la masa de sarbatori exista o alta ruda sau alt prieten care incearca sa fie atent la ceea ce mananca si care nu vrea sa isi distruga toate eforturile de a manca sanatos, asa iti vei gasi un aliat si poate ca aceasta persoana ti se va alatura si veti sta departe de desert, cat timp acesta se afla pe masa.

Fii activ din punct de vedere fizic

Cel mai bun mod de a compensa faptul ca ai mancat putin mai mult decat in mod normal este sa fii activ. Da startul unei noi traditii, care implica faptul ca faci miscare dupa masa. Fa o plimbare cu intreaga familie prin parcul din apropiere sau mergeti pe jos prin zona sau jucati-va cu copiii.

Incearca versiuni mai sanatoase ale alimentelor preferate, de la masa de sarbatori

Ideea este simpla. O mancare poate sa aiba gust bun si daca in loc de smantana grasa folosesti una cu un continut mai mic de grasimi sau "light" sau, in loc sa sotezi legumele in unt, le prepari la aburi sau le fierbi pur si simplu. In placinte si alte deserturi, folosesti indulcitori precum Stevia in locul zaharului atat de nociv. Iar fructele au zaharuri naturale, asa ca poti sa le mananci ca atare, in loc de desert.

Gustari numai bune de "ciugulit"

In timp ce gatesti preparatele culinare pentru masa de sarbatori sau in timp ce astepti sa mancati, poti opta pentru mici gustari sanatoase. Asigura-te ca aceste alimente pe care le alegi nu iti vor sabota valorile glicemiei inainte de masa. Poti pune pe un platou mare legume crude sau blansate (fierte), alaturi de sosul tau favorit, sarac in calorii. Sau poti servi cateva bucati mici de branza degresata. Nu uita sa pui pe platou alimente cu un indice glicemic scazut, care sa nu iti creasca glicemia. La aperitive, nu manca alimente bogate in calorii si nici alimente prajite, gen chiftelute.

Invata sa fii selectiv

Multe alimente traditionale de la masa de sarbatori sunt bogate in carbohidrati: piure sau salata de boeuf bogata in cartofi si maioneza, friptura de porc, placinta, cozonac si alte deserturi. Nu trebuie sa te simti obligat sa gusti din tot ceea ce este pe masa, este perfect normal sa fii selectiv. Poti sa iti pui o portie rezonabila din alimentul tau preferat si sa treci mai departe. Daca iti place friptura, alege carne cat mai slaba, preparata cu cat mai putine grasimi, la cuptor, si renunta la cartofi sau sarmale. Alege o garnitura cat mai sanatoasa, cum ar fi legumele fierte sau preparate pe grill.

Mananca portii mici

Deoarece alimentele bogate in carbohidrati sunt din belsug pe masa de sarbatori, trebuie sa fii cu ochii pe dimensiunea portiilor tale. Este important sa ai portii foarte mici din felurile de mancare si sa reduci numarul de preparate din care mananci.

Mananca legumele din farfurie

Legumele sunt importante pentru toata lumea din familie, nu doar pentru cei cu diabet. Asa ca de ce sa nu incluzi pe masa de sarbatori preparate facute din legume de diverse culori? Legumele sunt foarte nutritive si da un plus de savoare preparatelor tale de la masa de Craciun. Ofera-te sa aduci gazdei tale o salata verde sau o garnitura din legume preparate la aburi care au fost asezonate cu condimente delicioase. Alege legume cu un continut cat mai mic de amidon, pentru ca acestea contin putini carbohidrati si putine calorii.

Ce ai voie sa bei?

Incearca sa nu bei alcool in exces. Specialistii spun ca, daca faci injectii cu insulina sau iei anumite medicamente (tablete) pentru diabet, alcoolul poate sa iti reduca glicemia, prin urmare creste riscul sa ai un episod de hipoglicemie (adica glicemia ta poate sa scada periculos de mult).

Nu bea alcool pe stomacul gol, pentru ca si acest aspect iti poate creste riscul de hipoglicemie. Si consuma alternativ bauturi alcoolice si bauturi racoritoare, pentru a limita cantitatea de alcool pe care o consumi si pentru a-ti mentine corpul hidratat. Sucurile de fructe contin foarte mult zahar, asa ca bea in locul lor sucuri fara zahar sau bauturi dietetice. Un alt pont pentru a reduce caloriile si numarul de bauturi alcoolice este sa alegi un vin mai slab si sa il consumi cu apa plata sau minerala.

Optiuni cu care poti inlocui anumite ingrediente de la masa de Craciun

- Alege sa gatesti carne de curcan in locul preparatelor din carne de porc sau incearca sa mananci peste gras, bogat in Omega 3

- Mai multe legume: umple cam doua treimi din farfuria ta cu legume ce nu contin amidon, pentru ca asa reduci numarul de calorii si te vei simti satul mai mult timp.

- Desert cu masura: limiteaza-te la a gusta putin dintr-o felie de cozonac, iar daca prepari deserturi, foloseste in ele lapte degresat, astfel incat sa reduci cantitatea totala de grasimi, nu le prepara cu unt si nu folosi zahar, ci indulcitori.


Completeaza pentru a afla daca diabetul tau este tinut sub control. Daca te incadrezi in categoria de risc crescut, primesti un consult de specialitate gratuit, ce poate include si analize de sange pentru determinarea stadiului curent de evolutie a diabetului!

 

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie:

  • American Diabetes Association - http://www.diabetes.org/food-and-fitness/food/planning-meals/holiday-meal-planning/planning-ahead.html
  • American Diabetes Association - http://www.diabetes.org/food-and-fitness/food/planning-meals/holiday-meal-planning/making-sugar-count-during-the-holidays.html
  • The British Diabetic Association - https://www.diabetes.org.uk/guide-to-diabetes/enjoy-food/cooking-for-people-with-diabetes/seasonal-cooking/ultimate-healthier-christmas-dinner

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0