Diete pentru diabetici: modele si meniuri

Regimul tău pentru diabet este pur și simplu un plan de alimentație sănătoasă care te va ajuta să îți ții glicemia sub control. În acest articol ți-am pregătit câteva modele de dietă recomandate diabeticilor, în funcție de anotimp.

Pacienții diagnosticați cu diabet se întreabă în primul rând ce au voie să mănânce și ce nu sau dacă există o alimentație specifică pentru diabet. E bine de știut că nu există o dietă anume, universală, pentru diabet, însă alimentele pe care le consumi nu numai că influențează modul în care îți gestionezi boala, ci și cât de multă energie ai de-a lungul zilei.

O dietă pentru diabetici înseamnă, concret, să mănânci alimente cât mai sănătoase, în cantități moderate, și să respecți orele la care iei masa (adică să mănânci la ore fixe). O dietă potrivită pentru diabet înseamnă varietate – consum de alimente din principalele grupe. Dacă ai diabet sau prediabet, cel mai probabil că va trebui să mergi la un medic nutriționist, care te va ajuta să dezvolți un plan de alimentație care să-ți îmbunătățească starea de sănătate.

Acest regim alimentar te ajută să controlezi glicemia (cantitatea de zahăr din sânge), să îți ții greutatea sub control și să controlezi factorii de risc pentru bolile cardiovasculare, cum ar fi hipertensiunea arterială și valorile mari ale lipidelor sangvine.

Alimentele recomandate pentru diabetici

Caloriile bune pe care le mănânci vor conta dacă incluzi în dietă alimente nutritive:

Carbohidrați buni

În timpul digestiei, zaharurile (carbohidrații simpli) și amidonul (carbohidrați complecși) se descompun în glucoză, cea care se găsește în sânge. Axează-te pe variantele sănătoase de carbohidrați, cum sunt fructele, legumele, produsele din făină integrală (pâine integrală, paste integrale), leguminoasele (fasolea boabe, mazărea, năutul și lintea) și pe produsele lactate cu un conținut scăzut de grăsimi. Faptul că ai diabet nu înseamnă că nu poți mânca fructe, doar că trebuie să le consumi crude, simple, nu confiate, nu cu zahăr adăugat, nu sub formă de suc.

RECOMANDARILE EXPERTILOR DOC

Alimentele bogate în fibre

Fibrele dietetice includ toate părțile alimentelor vegetale pe care corpul tău nu le poate digera sau absorbi. Fibrele moderează modul în care corpul face procesul de digestie și sunt de ajutor la controlarea valorilor glicemiei. Alimentele bogate în fibre includ: legumele, fructele, nucile, leguminoasele, făina integrală din grâu și tărâțele de grâu. Pe lângă fibre trebuie să consumi și suficientă apă, deoarece acestea absorb apa și, astfel, digestia este stimulată, iar constipația evitată.

Peștele

Mănâncă pește gras (bogat în grăsimi bune pentru inimă) de cel puțin două ori pe săptămână. Peștele poate fi o alternativă bună la mesele bogate în cărnuri grase. De exemplu, codul și tonul au mai puțină grăsime totală, mai puține grăsimi saturate și mai puțin colesterol decât conțin carnea roșie și carnea de pasăre de curte. Peștele cum ar fi somonul, macroul, tonul, sardinele, este bogat în acizi grași Omega-3 care susțin sănătatea inimii, prin faptul că scad trigliceridele (un tip de grăsime din sânge).

Grăsimile nesaturate

Alimentele care conțin grăsimi mononesaturate și polinesaturate pot ajuta la scăderea valorilor colesterolului total și LDL (colesterolul rău). Aceste alimente includ avocadoul, migdalele, nucile pecan, nucile românești, măslinele și uleiurile de rapiță, măsline și arahide. Însă nu exagera în privința consumului de ulei, deoarece toate grăsimile și uleiurile sunt bogate în calorii.

În cele ce urmează, am pregătit câteva exemple de dietă și meniuri pentru pacienții care suferă de diabet.

Model dietă de primăvară

Mic dejun: 40 g pâine integrală + 75 g urdă sau caș + 1 ou fiert + 150 g ardei gras, o cană de ceai cu îndulcitor
Gustare: un bol de cireșe (200 g) sau cireșe din compot neîndulcit
Prânz: 400 ml supă de zarzavat (100 g rădăcinoase + 50 g zarzavaturi) + 40 g pâine integrală, 150 g piept de pui la grătar + 100 g orez integral fiert, 150 g legume la grătar (vinete, dovlecei, ciuperci, ardei)
Gustare: un măr copt cu scorțișoară și îndulcitor (200 g) sau mere din compot neîndulcit
Cină: mâncare de fasole verde cu ceapă și roșii (200 g) + piept de pui (75 g) + 40 g pâine integrală + 150 ml iaurt cu grăsime 2%

Model dietă de vară

Mic dejun: o cană (200 ml) lapte cu grăsime 1.5% + 40 g pâine integrală + 50 g carne slabă de curcan + 150 g castravete crud
Gustare: 200 g căpșuni sau caise
Prânz: supă de curcan cu tăiței (50 g carne curcan, 100 g zarzavaturi, 50 g tăiței), piept de curcan la cuptor 150 g + cartof copt 100 g + salată de varză 200 g
Gustare: o felie de pepene roșu (300 g) sau grepfrut
Cină: 300 g salată asortată (salată verde, roșii, ardei, castraveți, ceapă, ridichi) + telemea moale 75 g + 5 măsline + 40 g pâine integrală + 150 ml iaurt 2%

Model de dietă de toamnă

Mic dejun: 40 g pâine integrală + 150 g brânză de vaci 2% + 50 g mușchi file slab + 150 g roșii + o cană de ceai neîndulcit
Gustare: 100 g struguri negri
Prânz: supă cremă de ciuperci - 300 ml (200 g legume) + pâine integrală 20 g, cod la cuptor 200 g + orez integral fiert 150 g + legume la grătar 200 g
Gustare: 100 g pară
Cină: sote de morcov, broccoli, conopidă  - 200 g + rasol de vită - 50 g + 40 g pâine integrală + 150 ml iaurt 2%

Model de dietă de iarnă

Mic dejun: mămăligă 100 g + brânză de vaci 2% - 150 g + un ou ochi preparat în apă + 1 lingură de zacuscă
Gustare: 100 g banană sau prune din compot neîndulcit
Prânz: mâncare de mazăre 150 g + mușchi de porc - 150 g, pâine integrală - 20 g, salată de varză cu mărar și ardei copți - 300 g
Gustare: 200 g salată de citrice (portocală + kiwi + mandarine + ananas)
Cină: ciorbă de pui - zarzavaturi 200 g + rădăcinoase 100 g + carne pui 75 g, iaurt 2% 150 ml + pâine integrală 40 g
 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Diabetes UK – What is a healthy, balanced diet fior diabetes?
https://www.diabetes.org.uk/


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 2