Masa de sarbatori pentru pacientii cu dislipidemie

Dislipidemia se refera la valorile anormale ale lipidelor din sange. Lipidele sunt tipuri de grasimi care se afla in sangele nostru si, cand valorile acestora ating niveluri prea mari sau prea mici, pot sa apara numeroase probleme.

Pacientii cu dislipidemie, cum ar fi cei care au colesterolul mare sau trigliceridele crescute trebuie sa tina cont, mai ales in timpul sarbatorilor de iarna, ca trebuie sa evite anumite alimente la masa de Craciun sau la cea de Revelion, insa aceste recomandari sunt valabile si in restul anului.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Preparatele culinare de sarbatori, fie ca vorbim de Craciun, fie ca ne referim la masa imbelsugata de Revelion, sunt pline de ingrediente nesanatoase, insa trebuie sa tii cont de recomandarile medicului tau daca vrei sa tii sub control colesterolul sau trigliceridele.

Atunci cand gatesti sau participi la mese imbelsugate, retine ca este bine sa eviti grasimile saturate si alimentele bogate in colesterol.

Printre alimentele bogate in grasimi saturate (grasimi "rele") si/sau in colesterol se afla: carnea grasa de porc si carnea de pasare de curte care a fost gatita cu tot piele (rata, gasca etc.), grasimea de vita si grasimea de porc, untura si smantana, untul, branza si cascavalul, produsele lactate care au fost obtinute din lapte integral sau lapte cu 2% grasime, galbenusul de la ou.

La mesele de sarbatori, poti inlocui alimentele din lista de mai sus cu ingrediente care au un continut cat mai redus de grasimi saturate si de colesterol, cum ar fi: carnea slaba (opteaza pentru variante de carne slaba: carne de pui, de peste, curcan), branzeturi degresate, lapte degresat sau cu 1% grasime, albusurile de la ou, carne cat mai slaba de vita.

Redu consumul de sare si nu pune solnita pe masa

Este o adevarata provocare sa tii cont de cantitatea de sare pe o consumi din alimente, mai ales cand vine vorba de cele procesate. Daca ai prea mult sodiu in organism (sa nu uitam ca sarea se numeste clorura de sodiu), vei incuraja retentia de apa in organism, iar aceasta poate cauza probleme, cum ar fi hipertensiunea arteriala si bolile renale, precum si retentia de apa si edemul (umflarea tesuturilor).

La mesele de sarbatori, in special daca stii ca suferi de o forma de dislipidemie (fie ca ai colesterolul crescut, fie ca ai trigliceride marite, fie ca ai colesterolul HDL prea mic), e bine sa reduci consumul de sare prin cateva metode simple:

- nu mai pune sare la mancare cand gatesti

- foloseste produse (fie la conserva, fie la borcan) pe eticheta carora scrie ca au un continut redus de sare

- clateste bine cu apa toate legumele de la conserva si fasolea boabe ori nautul, pentru a indeparta excesul de sare

- citeste cu atentie etichetele pentru a vedea cat sodiu contin produsele

- atunci cand prepari o reteta la tine acasa care necesita sare, scade cantitatea de sare la jumatate sau renunta complet la sare, inlocuind-o cu alte condimente.

Foloseste in retetele tale grasimi sanatoase ("bune"), precum acizii grasi esentiali Omega 3

Grasimile sanatoase te pot ajuta sa iti imbunatatesti nivelul colesterolului "bun", asa cum mai este cunoscut colesterolul HDL. Alimentele bogate in acizi grasi Omega 3 care ar putea sa se regaseasca pe mesele tale de sarbatori, daca suferi de dislipidemie, sunt: pestele gras (de preferabil, de mare adancime), precum somonul, tonul, macroul sau sardinele, nucile romanesti si semintele de in, uleiul de rapita si uleiul de masline. De asemenea, surse bune de grasimi sanatoase sunt avocado, uleiul de masline, uleiul din diverse nuci si cel din diverse seminte.

Fibrele trebuie sa se regaseasca la masa de sarbatori si in dieta ta

Fibrele te ajuta sa scazi nivelul colesterolului "rau" - asa cum i se mai spune colesterolului LDL. Asa ca pe masa de sarbatori trebuie sa ai alimente bogate in fibre, precum fructele, legumele, fasolea boabe si alte leguminoase, cerealele integrale, pentru ca toate au beneficii.

Foloseste-le la mesele de sarbatori, include cat mai multe legume la fiecare masa, foloseste paine integrala in locul painii albe, inlocuieste faina alba cu faina din grau integral in retetele de prajituri, iar fructele le poti transforma intr-o parte importanta a desertului tau - iata doar cateva idei pentru a creste cantitatea de fibre din alimentatia ta.

Poti manca mai mult peste

Nu uita ca pestele este o sursa excelenta de acizi grasi Omega 3, care sunt grasimi bune pentru inima ta. Pe masa de sarbatori poti include un preparat pe baza de peste (somon la cuptor, ton, macrou si sardine), pentru a-ti imbunatati profilul lipidic.

Fa miscare dupa masa

Un stil de viata sedentar iti scade colesterolul "bun" (HDL), asa ca activitatea fizica este extrem de importanta. Dupa masa de sarbatori, fa miscare alaturi de cei dragi macar 30 de minute, pentru a reduce nivelul colesterolului si hipertensiunea arteriala. Poti opta pentru mersul in pas vioi, mersul pe bicicleta sua chiar dansul dupa masa.

Bea alcool cu moderatie

Daca vrei sa bei alcool la masa de sarbatori, fa-o cu moderatie, spun medicii nutritionisti. In cazul adultilor sanatosi, asta inseamna o bautura alcoolica pe zi (pentru femeile de toate varstele si pentru barbatii de peste 65 de ani) si cel mult doua bauturi alcoolice pe zi (pentru barbatii cu varsta de 65 de ani si cei sub 65 de ani). Consumul in exces de alcool poate duce la probleme grave de sanatate: hipertensiune arteriala, insuficienta cardiaca si AVC.

Ai probleme cu grasimile in sange, si suferi si de diabet? Completează , iar dacă te încadrezi în grupa de risc cardiovascular crescut primești un consult de specialitate GRATUIT!

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie:

  • American Heart Association - http://www.heart.org/en/health-topics/cholesterol/prevention-and-treatment-of-high-cholesterol-hyperlipidemia
  • WebMD - https://www.webmd.com/cholesterol-management/guide/steps-to-reduce-cholesterol
  • The National Health Service (NHS) - https://www.nhs.uk/conditions/high-cholesterol/treatment/
  • WebMD - https://www.webmd.com/cholesterol-management/features/11-tips-to-cut-your-cholesterol-fast#2

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0