Suplimente si vitamine eficiente in calmarea simptomelor de la menopauza

Menopauza este o "sursa" ce sta la baza multor simptome neplacute, insa din fericire, femeile pot apela la anumite suplimente pentru a tine sub control neplacerile ce apar in aceasta perioada a vietii.

Menopauza reprezinta o etapa importanta din viata fiecarei femei si are loc cand femeia nu mai are menstruatie. Perioada de timp de dinaintea menopauzei, cand organismul incepe sa produca din ce in ce mai putin estrogen se numeste perimenopauza.

Cand are loc tranzitia de la perimenopauza la menopauza, femeile pot avea urmatoarele simptome: bufeuri (acea senzatie de caldura intensa), insomnie, uscaciune vaginala, transpiratii nocturne, cresterea in greutate, schimbari bruste de dispozitie, modificari la nivelul libidoului, piele uscata, gura uscata, nevoia de a urina mai des, dureri de cap, etc.

Din fericire, exista anumite vitamine care pot sa ajute, in sensul ca ele calmeaza sau reduc simptomele menopauzei si care mentin starea generala de sanatate.

Iata ce suplimente si vitamine poti lua, pentru a calma simptomele productiei scazute de estrogen, in timpul menopauzei:

Acizii grasi Omega 3

Acestia pot fi de ajutor, echilibrand hormonii care au fluctuatii in aceasta perioada, iar astfel nu mai apar modificari de dispozitie. Acizii grasi pot avea un efect benefic asupra corpului, de lubrifiere a unor tesuturi, ceea ce poate fi de ajutor in ceea ce priveste uscaciunea vaginala, pielea uscata si mancarimile de la nivelul pielii. In plus, au si efecte antiinflamatoare, care sunt utile in cazul durerilor articulare si osteoporozei. Daca crezi ca alimentatia ta este prea saraca in Omega 3, poti lua suplimente cu acesti acizi grasi esentiali, discutand inainte cu medicul tau.

Cum te mai pot ajuta Omega 3? Acesti acizi grasi sunt utili in cazul multor simptome ale menopauzei. Un exemplu este hipertrigliceridemia. Femeile aflate la postmenopauza pot avea concentratii mai mari ale trigliceridelor in sange, in comparatie cu femeile care nu au intrat la menopauza, iar acest lucru inseamna ca unele doamne sunt expuse unui risc mai mare de boala cardiaca coronariana (cardiopatie ischemica).

Pentru ca Omega 3 au un efect benefic si pentru ca s-a dovedit ca scad trigliceridele, multi medici recomanda ca femeile la care a debutat menopauza sa ia o cantitate de cel putin 1 gram pe zi de Omega 3, cantitate obtinuta fie prin intermediul alimentatiei, fie prin intermediul suplimentelor.

In plus, pentru durerile articulare, acesti acizi grasi se dovedesc din nou utili. Omega 3 pot reduce inflamatia, lucru care poate calma durerile articulare si redoarea (intepenirea) articulatiilor, asociate cu artrita ce apare la menopauza.

Uleiul de catina

Ai auzit, probabil, de beneficiile acizilor grasi Omega 3 si Omega 6 si ca acestea se gasesc in uleiul de peste si in uleiul de primula de seara (sau luminita - Oenothera Biennis). Acestea sunt grasimi bune, de care corpul nostru are nevoie pentru numeroase procese, inclusiv pentru productia de hormoni, un lucru extrem de important la menopauza.

Lipsa acizilor grasi esentiali din dieta femeii este un factor ce contribuie la uscaciunea vaginala. In acest sens, natura ne ofera aliati care ne surprind prin beneficiile lor. Exista, asadar, un acid gras esential derivat din uleiul de catina, care ajuta multe femei sa amelioreze un simptom neplacut al menopauzei: uscaciunea vaginala.

Uleiul de catina contine betacaroten, anumite minerale, acizi grasi Omega 3, Omega 6 si Omega 9 si, in plus, este cea mai bogata sursa de acizi grasi esentiali Omega 7.

De ce avem nevoie de Omega 7? Acizii grasi esentiali Omega 7 sunt componente structurale importante ale membranelor mucoase, care formeaza un strat protector pe organele interne (cum ar fi in cazul tractului digestiv, tractului respirator si zonei vaginale), pe suprafata ochilor si in interiorul gurii.

Uleiul de catina nu doar ca incurajeaza si contribuie la regenerarea sanatoasa a acestor membrane, insa ofera si alti nutrienti esentiali pentru buna functionare a membranei mucoase a zonei vaginale. In cazul in care te confrunti des cu uscaciunea vaginala si cu disconfort in zona intima, discuta cu medicul tau despre aceasta problema si roaga-l sa iti recomande suplimente nutritive potrivite pentru tine, pe baza de Omega 3, 6, 7 si 9.

Uleiul de seminte de in

Acest ulei (care este disponibil si sub forma de capsule) calmeaza un simptom neplacut: transpiratiile nocturne ce apar din cauza bufeurilor. Specialistii spun ca inul si uleiul obtinut din semintele de in pot fi de ajutor in cazul femeilor care au simptome usoare (mai blande) ale menopauzei. Uleiul de seminte de in este o sursa buna de lignani, care echilibreaza hormonii din organismul femeilor.

Vitamina B6

Numita si piridoxina, vitamina B6 ajuta la productia de serotonina, o substanta chimica responsabila de transmiterea semnalelor electrice din creier. Pe masura ce femeile inainteaza in varsta, nivelurile de serotonina scad, iar faptul ca serotonina fluctueaza reprezinta un factor care contribuie la schimbarile de dispozitie si la depresie in timpul menopauzei. De aceea, specialistii recomanda ca femeile cu varste de peste 19 ani sa ia 100 mg de vitamina B6 zilnic.

Administrarea unui supliment cu vitamina B6 in timpul si dupa instalarea menopauzei te ajuta sa previi sau sa calmezi unele dintre simptomele cauzate de nivelul scazut al serotoninei, cum ar fi depresia si lipsa energiei.

Vitamina E

Expertii spun ca o doza zilnica de 400 IU de vitamina E poate sa ajute la calmarea simptomelor de tipul bufeurilor in cazul femeilor aflate la menopauza. Retine ca vitamina E este un antioxidant important, care lupta contra actiunii radicalilor liberi (acestia dauneaza celulelor) si ca poate reduce inflamatia din corp.

Stresul poate cauza si el daune la nivelul celulelor si iti poate creste riscul de depresie, boli ale inimii, cresterea in greutate, acestea fiind comune la menopauza. Vitamina E este utila in aceasta perioada: ea amelioreaza efectele stresului, reduce stresul oxidativ si reduce riscul de depresie.

Vitamina D

Deficienta de vitamina D poate creste riscul de fracturi, de dureri de oase si de osteomalacie (cand oasele devin moi). Femeile in varsta, in special cele care petrec mult timp in interior si care nu se expun la lumina soarelui, au un risc mai mare de carenta de vitamina D. De aceea, femeile cu varste intre 19 si 50 de ani ar trebui sa ia zilnic 600 IU de vitamina D.

Totodata, femeile cu varste de peste 50 de ani ar trebui sa ia 800 IU de vitamina D. Pentru a "reumple" rezelve organismului, poti adopta o dieta bogata in alimente ce contin aceasta vitamina sau poti lua un supliment cu vitamina D.

Calciul

Pierderea densitatii osoase devine o problema serioasa odata ce nivelul hormonilor incepe sa scada dupa menopauza. De aceea, este important sa iti asiguri un aport suficient de calciu. Femeile cu varste sub 51 de ani au nevoie de 1000 mg de calciu pe zi, iar cele care au peste 51 de ani au nevoie de 1200 mg de calciu, zilnic. Daca ai o dieta saraca in calciu, discuta cu medicul tau, pentru ca el este in masura sa iti recomande suplimente cu calciu, pentru a "reumple" rezervele organismului.

Ginseng

O planta adaptogena, ginsengul are efecte care mimeaza estrogenul natural. Studiile sugereaza ca imbunatateste calitatea vietii in cazul femeilor aflate la menopauza: alina stresul si oboseala, creste circulatia sanguina, imbunatateste concentratia si stimuleaza functia creierului. Atentie, insa: ginsengul poate interactiona cu medicamentele anticoagulante si cu alcoolul.

Discuta cu medicul tau inainte de a lua orice fel de suplimente care iti reduc simptomele menopauzei.

 

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie:

  • WebMD - https://www.webmd.com/menopause/ss/slideshow-menopause
  • Cleveland Clinic - https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/15224-menopause-perimenopause-and-postmenopause
  • National Institutes of Healt, Office of Dietary Supplements - https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminD-HealthProfessional/

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0