Vitamina A, vitamina E și zincul combat inflamația

Inflamația din corp poate fi combătută cu ajutorul vitaminelor și mineralelor precum A, E, zinc și a unor substanțe din ghimbir, ardei iute și ananas.

Vitamina A

Vitamina A stimulează sistemul imunitar și protejează împotriva bolilor infecțioase, fiind de asemenea un nutrient esențial care susține sănătatea ochilor, a sistemului reproducător și a pielii. Vitamina A este utilă și în combaterea inflamației. Administrarea a 10.000 de unități internaționale (UI) timp de 1-2 săptămâni poate ajuta la vindecarea după o vătămare corporală. Vitamina A este ușor de găsit în alimentație, fiind prezentă în ficat, ulei de pește, lapte, ouă și legume verzi cu frunze, dar, la indicația medicului, poate fi luată și sub formă de supliment.

Vitamina E

Vitamina E, cunoscută și sub numele de tocoferol, are mai multe funcții în organism: stimulează sistemul imunitar, are acțiune antioxidantă aupra radicalilor liberi, contribuie la funcționarea glandelor endocrine și sexuale și poate ușura inflamația. Dacă suferi de artrită reumatoidă, poți constata că această vitamină ajută la gestionarea durerii atunci când este utilizată împreună cu tratamentul standard pe care ți l-a prescris medicul. Vitamina E se găsește cu ușurință în alimente pe care le consumi în mod obișnuit, cum ar fi uleiul de măsline, migdalele, arahidele, carnea, produsele lactate și legumele verzi cu frunze. Dacă ai nevoie de un supliment de vitamina E, acesta se găsește sub formă de capsule sau picături.

Zincul

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Zincul are mai multe funcții în corp și se pare că este un inamic al inflamației. Acest mineral este o componentă de bază pentru un numar mare de enzime care iau parte la sintetizarea și metabolizarea carbohidraților, lipidelor, proteinelor și acizilor nucleici. Zincul este cel care stabilește structura moleculară a componentelor celulare, procesele metabolice fiind și ele reglate de zinc. E posibil să obții suficient zinc din alimentație, cum ar fi din carne roșie, pui, leguminoase și nuci. Dacă nu, discută cu medicul înainte de a lua suplimente cu zinc, deoarece acest micronutrient poate interfera cu acțiunea anumitor medicamente.

Bromelaina

Această enzimă are proprietăți antiinflamatorii și de susținere a sistemului imunitar. Bromelaina este uneori folosită pentru a trata tendinita și leziunile musculare minore, cum ar fi entorsele. Unele studii au arătat că bromelaina poate ușura inflamația după operațiile dentare, nazale și ale piciorului, dar este nevoie de mai multe cercetări. În plus, bromelaina favorizează digestia, calmează aciditatea gastrică, ușurează senzația de balonare și combate constipația. De obicei, medicii sugerează administrarea de bromelaină sub formă de capsule sau tablete. De această enzimă poți beneficia și în urma consumului de ananas și suc natural de ananas. 

Capsaicina

Această substanță este cea care conferă ardeilor gustul iute. Capsaicina oprește un grup de proteine care controlează răspunsul corpului la inflamație și este folosită ca ingredient în produsele farmaceutice care se folosesc cutanat, pe piele, în caz de inflamație. Unguentele cu capsaicină ușurează durerea provocată de osteoartrită sau poliartrită reumatoidă, fibromialgie, întinderi musculare, migrene și alte tipuri de dureri de cap. De asemenea, ardeiul iute poate fi consumat și intern ca antiinflamator, sub formă de condiment în diverse mâncăruri.

Gheara mâței

Dacă suferi de poliartrită reumatoidă, îți poți întreba medicul curant dacă este în regulă să iei suplimente de gheara mâței. Un mic studiu a constatat că persoanele care au luat acest supliment ca adjuvant pe lângă cu tratamentul standard destinat poliartritei reumatoide au avut mai puține inflamații articulare și au observat o reducere a durerii. Gheara mâței are, de asemenea, compuși despre care se crede că ajută la susținerea sistemului imunitar și sunt utili și în caz de osteoartrită.

Curcumina

Curcumina este o moleculă complexă, cu un bun profil de siguranță și cu dovezi puternice privind calitățile sale antiinflamatorii. Această substanță naturală este cunoscută și pentru proprietățile sale antioxidante. Se găsește în curcumă și îi conferă condimentului nuanța galbenă. Studiile arată că substanța ar putea fi de folos în anumite afecțiuni, inclusiv artrita, bolile inflamatorii intestinale și boala ficatului gras. Studiile efectuate pe pacienții cu artroză au arătat atenuarea durerii articulare, curcumina dovedindu-se eficientă și sigură pe termen lung. În urma scăderii durerii artrozice, pacienții au redus consumul concomitent de AINS.

Usturoiul

Poate că ai folosit vreodată usturoiul pe post de antibiotic natural sau de element care întărește sistemul imunitar în lupta cu infecțiile. Usturoiul stimulează producția de anticorpi și încetinește acțiunea a două enzime inflamatorii. Pentru a te bucura de beneficiile lui, dacă te confrunți cu boli inflamatorii, adaugă 2-4 căței de usturoi proaspeți peste alimente la prânz sau la cină sau ia un supliment alimentar de usturoi. De asemenea, se pare că și masajul articulațiilor dureroase și a mușchilor inflamați cu un cățel de usturoi este de ajutor.

Ghimbirul

Cercetările arată că ghimbirul are proprietăți antiinflamatorii similare cu ibuprofenul. Un studiu a constatat că extractul de ghimbir a redus umflăturile asociate cu artrita reumatoidă la fel de bine ca steroizii. De asemenea, ghimbirul poate reduce durerea musculară după exercițiul fizic. Ghimbirul proaspăt, deși are alte beneficii, cum ar fi faptul că inhibă greața și vărsăturile și contribuie la combaterea răcelilor, s-ar putea să nu fie suficient pentru a-ți oferi beneficiile legate de inflamație. Caută mai degrabă suplimente cu pudră de ghimbir, pe care să le utilizezi ca adjuvant în gestionarea poliartritei reumatoide, a osteoartritei și pentru activarea circulației sangvine periferice.

Resveratrolul

Resveratrolul este un antioxidant puternic produs de unele plante pentru a se proteja de factorii de mediu. Despre această substanță naturală care se găsește în struguri, în unele fructe de pădure și în nuci, anumite studii spun că ar putea fi de ajutor în caz de artrită. De exemplu, poți consuma zilnic o gustare alcătuită dintr-o mână de arahide, boabe de struguri și merișoare sau poți lua un supliment de resveratrol.

SAM-e

SAM-e este un compus natural din corp. Studiile arată despre suplimentele cu SAM-e că ar putea gestiona inflamația și că ar putea funcționa la fel de bine ca tratamentele obișnuite pentru artrită. E recomandat, însă, ca înainte de a lua un supliment de SAM-e să ceri sfatul medicului, pentru că ar putea interfera cu absorbția unor medicamente.
 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

Citește și:
 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Pub Med - Vitamin E, oxidative stress, and inflammation
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16011463/
Pub Med - Curcumin, inflammation, and chronic diseases: how are they linked?
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26007179/
Pun Med - Acute effects of ginger extract on biochemical and functional symptoms of delayed onset muscle soreness
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26793652/

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0