Tulburarea de panică sau atacurile de panică dese

Anxietatea normală apare ca răspuns tranzitoriu la evenimente noi, schimbări sau stres, fiind o experiență subiectivă comună, cotidiană.

 

Anxietatea patologică este diferită prin intensitate și durată fiind definită ca un raspuns inadecvat la un stimul existent sau imaginar.Este intensă, persistentă și depășește capacitatea individului de adaptare, având potențial să devină invalidantă.

Tulburarea de panică constă în apariția atacurilor de panică.

  • Forma moderată – 4 atacuri în decurs de o lună
  • Forma severă – 4 atacuri pe săptămână în decurs de o lună

Acestă tulburare se poate manifesta cu sau fară agorafobie – evitarea spațiilor deschise.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Poate asocia în timp simptome depresive sau chiar suicid, inducând disfuncții în toate sferele de funcționare ale individului.

Prevalența în populația generală este de 1-5%, fiind de doua ori mai frecventă la femei.Vârsta medie de debut este 15-19 ani.

Cum se manifestă?

Atacul  de panică începe brusc, spontan, aproape întotdeauna fără o cauză, cu anxietate progresivă, intensă, care atinge un maxim în cel mult 10 minute și asociază cel puțin 4 din următoarele simptome:

  • Simptome cardiace: palpitații, durere toracică, tahicardie, pusee de hipertensiune
  • Simptome respiratorii: senzația de sufocare, dificultăți în respirație, senzația de lipsă de aer.
  • Simptome gastro-intestinale: greață, disconfort abdominal
  • Simptome vegetative: transpirații, frisoane
  • Simptome neurologice: tremor, amețeală, senzația de leșin, de cap gol,
  • Simptome psihice: teama de moarte iminentă, frica de a nu înnebuni, de a pierde controlul.

Evoluția acestei boli devine cronică dacă nu este tratată. Se poate complica cu depresie în 65% din cazuri sau adicție de alcool sau alte substanțe – 20-40%.

De ce apar atacurile de panică?

Există mai multe ipoteze care pot explica apariția acestei afecțiuni

Ipoteza biologică: descreșterea serotoninei sau creșterea dopaminei pot genera anxietate. Eliberarea de catecolamine este deasemenea crescută în acest tip de tulburare.

Ipoteza genetică: jumătate din pacienții cu tulburare de panică au o rudă afectată.

Teoria învățării: anxietatea poate fi învățată prin imitarea comportamentelor anxioase ale părinților.Anxietatea poate fi asociată cu un stimul înfricoșător în mod natural. Deplasarea sau transferarea ei ulterioară asupra unui alt stimul prin condiționare poate fi o altă explicație a tulburărilor anxioase.

Tratament

Tratamentul acestui tip de afecțiune presupune o asociere între terapia medicamentoasă și psihoterapie. pe langa terapia antidepresiva se pot impune si anxiolitice, iar mixul medicatiei se face personalizat.

Benzodiazepinele – diazepam, alprazolam, lorazepam, clonazepam – acționează rapid asupra anxietății de intensitate ridicată. Prezintă însă dezavantajul apariției dependenței dacă dozele nu sunt monitorizate atent de către un medic psihiatru sau dacă sunt administrate pe o perioadă îndelungată.

Antidepresive de tip SSRI  - sertralina, escitalopram, paroxetina – reprezintă tratamentul de primă intenție în tulburările anxioase.

Antidepresivele duloxetină (Cymbalta) și venlafaxină (Effexor), SNRI (inhibitori ai recaptării serotoninei și norepinefrinei) care acționează asupra substanțelor chimice din creier, serotonina și norefinefrina, precum și unele dintre antidepresivele triciclice, cum ar fi imipramina (Tofranil) Uneori sunt prescrise de catre medicii psihiatri și antidepresivele noi, cum ar fi mirtazepina (Remeron).

Mai nou introduse in abordarea atacurilor de panica, studiile arata ca pot ajuta si antihistaminicele (cum ar fi hidroxizina), dar  și beta-blocantele (cum ar fi propranololul) Acestea pot ajuta in gestionarea  cazurilor mai  ușoare de anxietate, precum și anxietate de performanță, un tip de tulburare de anxietate socială, cum ar fi expunerea in public. Antidepresivele, cum ar fi SSRI sau SNRI sau triciclice, trebuie luate zilnic, indiferent dacă  anxietatea este manifesta in ziua respectiva, așa cum v-a prescris medicul dumneavoastră. Antihistaminicele sau beta-blocantele sunt luate de obicei numai atunci când sunt necesare in cazul unui atac de  anxietate sau imediat înainte de un eveniment care este cunoscut ca ar provoca anxietate (de exemplu, luarea de propranolol cu puțin înainte de a susține un discurs).

În cele din urmă, anumite medicamente anticonvulsivante, cum ar fi gabapentin (Neurontin) și pregabalin (Lyrica), încep, de asemenea, să prezinte valoare în tratarea unor forme de anxietate în studiile inițiale de cercetare.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Psihoterapia : studiile recente demonstrează eficiența crescută a asocierii terapiei cognitiv-comportamentale atât în cazurile rezistente la tratament cât și în momentul inițierii medicației. Tenhicile de relaxare și terapia familială pot completa tratamentul.

Psihoterapia psihodinamică și terapia de susținere-expresivitate - se concentrează pe anxietate ca o creștere a sentimentelor legate de relații importante. O altă formă de psihoterapie, numită terapie cognitiv-comportamentală, implică învățarea unor tehnici de relaxare comportamentală, precum și a unor modele de restructurare a gândirii care favorizează anxietatea.

Psihoterapiile prin biofeedback reprezinta un alt instrument util. Într-o serie de sesiuni cu un terapeut, vă urmăriți impreuna cu medicul propriile tipare de unde cerebrale pe un electroencefalograf și învățați treptat să controlați undele. Acest lucru te învață să inteloegi cum obții o stare mai relaxată după bunul plac, in functie de ganduri, vizualizari si proiectii mentale. Pacientiii estimează că după aproximativ10-12 sedinte, veți putea exercita controlul asupra activității mentale fără ajutorul terapeutului sau a instrumentului de monitorizare.

Sfaturi utile de reactie in cazul atacului de panica 

 

pentru ca atacurile de panica si manifestarile de anxietatea sunt însoțite si de respirație superficială si hiperventialtie, exercițiile de respirație profundă pot fi, de asemenea, utile.

Încercați următoarea formă de respirație imprumutata din tehnicile de relaxare din yoga:

Intindeți-vă pe spate într-un loc confortabil.
Respirați lent prin nas, folosind diafragma pentru a aspira aer în plămâni, permițând în același timp abdomenului să se extindă. Pentru a verifica si acentua acst tip de respiratie, plasati i mâna pe abdomen, sub coaste, pentru a vă asigura că abdomenul este împins în sus \de diafragmă. După ce abdomenul este extins, continuați să inspirați cât mai adânc posibil.Ganditi-va la o persoana care va iubeste neconditionat, sau la un loc in care va simtiti protejat, un peisaj placut, o situatie amuzanta sau care v-a creat placere.
Când expirați, inversați procesul: contractați abdomenul în timp ce expirați încet și complet; concentrati-va asupra respiratiei si procesului de autolinistire,
Repetați de mai multe ori respiratia si o mantra de tipul:"sunt puternic", "pot controla anxietatea", "o sa fie bine".

Multa  putere si stapanire de sine! 

 

 

Sursă foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0