Simptome atac de panica: cum le recunosti in stadiu incipient si cum le opresti

Multe persoane care sufera un atac de panica au senzatia ca se simt rau din cauza unei probleme de sanatate necunoscute, fapt care nu face altceva decat sa le sporeasca anxietatea, intensificand astfel simptomele resimtite. Pe de alta parte, insa, daca pacientul isi da seama ca este vorba despre un atac de panica, va intelege ca viata nu ii este pusa in pericol si anxietatea se va estompa treptat.

Intrebarea este insa: cum iti dai seama ca e un atac de panica? Ei, bine, este destul de simplu – daca ai avut deja un atac de panica, inseamna ca stii deja care sunt simptomele si de fiecare data cand acestea apar, primul tau gand ar trebui sa fie ca ai de-a face cu un episod anxios, nicidecum cu o alta problema de sanatate.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Daca nu ai avut un alt atac de panica sau nu ai identifiat unul pana acum, trebuie sa iti monitorizezi starea si sa tragi anumite concluzii – de pilda, daca simptomele persista intre 5 si 20 de minute, iar apoi dispar subit ori daca se amelioreaza cand iesi dintr-un context neplacut, sunt sanse mari sa fie vorba despre un atac de panica. E recomandat, totusi, sa mergi la medic pentru stabilirea diagnosticului, astfel incat sa excluzi alte probleme de sanatate, precum afectiunile cardiace sau boli ale glandei tiroide.

Cum recunosti simptomele unui atac de panica in stadiu incipient

Este bine sa depistezi simptomele imediat ce apar, altfel acestea se vor propaga, tu te vei speria, hranind anxietatea, si vei avea de-a face cu un atac de panica foarte intens.

Simptomele atacului de panica sunt urmatoarele:

  • Batai rapide ale inimii
  • Senzatia de sufocare
  • Transpiratii abundente, reci
  • Greata, crampe abdominale si diaree
  • Senzatia de lesin, confuzie, ameteli
  • Agitatie, neliniste
  • Furnicaturi la nivelul mainilor si nu numai
  • Tremuratul mainilor
  • Ganduri negre, senzatia iminenta ca ceva rau se va intampla
  • Uscaciunea gurii.


Este foarte important sa faci imediat asocierea intre aceste simptome si atacul de panica – in acest fel, vei intelege ca este vorba despre anxietate, ceea ce inseamna ca vei stii ca, indiferent de cat de infricosatoare sunt simptomele resimtite, viata ta nu este pusa in pericol.

Dupa ce identifici atacul de panica, il poti opri cu cateva tehnici la indemana. Controlul respiratiei este, insa, cea mai eficienta metoda de a opri un atac de panica. Pe masura ce anxietatea te cuprinde, ai tendinta de a respira din ce in ce mai rapid si superficial, ceea ce inseamna ca te hiperventilezi.

Hiperventilatia este responsabila pentru accentuarea simptomelor atacului de panica, dar si pentru declansarea unor simptome precum ametelile. Asadar, daca vrei ca atacul de panica sa se opreasca instantaneu, e suficient sa iti controlezi respiratia.

Inspira adanc, lent, in timp ce numeri pana la 4. Mentine apoi respiratia blocata 3-4 secunde, apoi expira aerul inspirat la fel de lent, numarand pana la 4. Concentrandu-ti atentia asupra acestui exercitiu, nu numai ca vei regla respiratia si vei combate astfel tendinta de a te hiperventila, insa totodata vei reusi sa iti distragi atentia de la gandurile negative.

O alta modalitate prin care poti reduce intensitatea simptomelor pana cand atacul de panica se incheie este metoda jurnalului. Tine la tine in permanenta o agenda si, cand simptomele atacului de panica apar, deschide agenda si noteaza-le rapid. In timp ce vei descrie simptomele resimtite, iti vei da seama ca lucrurile nu sunt deloc grave si iti vei obliga subconstientul sa inceteze.

Si miscarea te poate ajuta sa te simti mai bine daca ai de-a face cu un atac de panica. Imediat ca atacul debuteaza, organismul secreta cortizol in exces, cunoscut si sub denumirea de hormon al stresului, dar si adrenalina – de aici tremuratul si senzatia de agitatie ce apar odata cu anxietatea. Poti scapa de adrenalina in exces facand miscare – asadar, daca te confrunti cu simptomele unui atac de panica, iesi rapid la o plimbare in ritm alert si te vei simti mai bine.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0