Atac de panica vs atac de anxietate - asemanari si deosebiri, dar si cum pot fi combatute

Atacul de panica si atacul de anxietate sunt conditii diferite, chiar daca au cateva lucruri in comun. Iata cum le poti deosebi, dar si cum le poti combate!

Termenul de atac de anxietate nu exista in domeniul medical, insa este folosit pentru a descrie apogeul anxietatii. Pe de alta parte atacul de panica este specific tulburarii de panica – acesta este mult mai intens decat un atac de anxietate.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Atacul de panica debuteaza brusc, uneori in mod neasteptat, si implica o teama intensa si coplesitoare. Acesta este acompaniat de simptome fizice ce pot fi infricosatoare: batai accelerate ale inimii, probleme de respiratie, greata, durere in piept, transpiratii abundente, simptome gastrointestinale si nu numai. Atacurile de panica pot aparea din cauze necunoscute si atunci sunt denumite atacuri de panica neasteptate, in timp ce atacurile de panica la care ne asteptam sa apara sunt acelea declansate de fobii specifice. De exemplu, o persoana claustrofoba care sufera de tulburare de panica va avea un atac de panica daca merge cu liftul.

Atactul de anxietate se manifesta prin griji exagerate, stare tensionata, teama si stare generala de rau. Acesta, spre deosebire de atacul de panica, se instaleaza treptat si este adesea asociat cu anticiparea unei situatii stresante ori a unui eveniment important.

Ce simptome au/ nu au in comun atacul de panica si cel de anxietate

Atacul de panica debuteaza subit, de multe ori fara un factor declansator evident.

Simptomele acestuia sunt:

  • Puls accelerat
  • Durere in piept
  • Bufeuri
  • Transpiratii reci
  • Greata
  • Furnicaturi la nivelul extremitatilor
  • Tremur
  • Durere de stomac, diaree
  • Senzatia de nod in gat
  • Teama de pierdere a mintilor
  • Senzatia iminenta de moarte
  • Depersonalizarea
  • Senzatia de pierdere a controlului

Dupa primele 5-10 minute, simptomele atacului de panica incep sa isi piarda din intensitate, iar in 20 de minute dispar complet. Dupa terminarea atacului de panica, anxietatea continua, alimentata de teama unui nou atac.

Atacul de anxietate se manifesta treptat, dupa o perioada intensa de griji. Simptomele sunt mai putin intense decat in cazul atacului de panica, insa pot persista mai mult timp – zile, poate chiar saptamani.

Simptomele unui atac de anxietate sunt:

  • Durere in piept
  • Vertij
  • Uscaciunea gurii
  • Oboseala
  • Teama
  • Irascibilitate
  • Probleme de concentrare
  • Dureri musculare
  • Puls accelrat
  • Furnicaturi la nivelul extremitatilor
  • Insomnii
  • Senzatia de nod in gat
  • Ingrijorare si stres

Modul in care debuteaza (brusc sau treptat), intensitatea simptomelor, precum si durata acestora ne pot ajuta sa facem diferenta dintre atacul de panica si cel de anxietate.

Care sunt cauzele atacului de panica/ anxietate

In cazul unor atacuri de panica, nu se cunosc cauzele. Insa atacurile de panica asteptate si atacurile de anxietate pot fi declansate de unul dintre urmatorii factori declansatori:

  • Stresul prelungit
  • Condusul indelungat
  • Consumul de cofeina
  • Renuntarea la alcool/ droguri
  • Dureri/ boli cronice
  • Unele medicamente
  • Fobii specifice
  • Amintiri traumatizante

Cum poti combate un atac de panica sau de anxietate

Exista o serie de strategii care te pot ajuta sa combati atacul de panica, dar si pe cel de anxietate. Iata despre ce este vorba:

Identifica atacul de panica/ anxietate – simptomele unui asemenea atac pot fi infricosatoare si te pot face sa crezi ca ti se va intampla ceva foarte rau. Este, asadar, foarte important sa identifici atacul de panica si sa nu te panichezi gandindu-te ca este vorba despre ceva grav.

Regleaza-ti ritmul respiratiei – respiratia accelerata intretine atacul de panica, favorizand hiperventilatia. Concentreaza-ti atentia asupra respiratiei, inspira lent si expira si mai lent. Poti face un exercitiu de respiratie – numara pana la 4 pe timpul inspirului, apoi tine-ti respiratia 4 secunde si in urmatoarele 5 secunde elimina treptat aerul din plamani.

Foloseste tehnici de relaxare – o baie calda, o plimbare in aer liber ori o sesiune de yoga si meditatie te vor ajuta sa infrunti atacul de panica, dar si pe cel de anxietate.

Modifica-ti stilul de viata – pentru a preveni intoarcerea atacurilor de panica ori a celor de anxietate, redu stresul la care te expui zilnic, identifica gandurile negative si elimina-le, practica sport in mod regulat, adopta o dieta echilibrata, limiteaza consumul de alcool si cofeina si apeleaza la ajutorul unui psihoterapeut, care te va ajuta sa treci peste situatia in care te afli.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0