Cum sa ne mentinem creierul in forma

Ne gandim mereu la noi moduri de a ne tonifia musculatura, de a ne mentine inima sanatoasa, de a preveni diverse boli. Cat de des ne gandim, insa, ca si creierul nostru are nevoie de... exercitii si de antrenament permanent?

Chiar daca deteriorarea functiilor cognitive este naturala de la un anumit punct, o viata activa, consumul anumitor alimente si practicarea anumitor exercitii ne permit sa ne mentinem si sa ne imbunatatim sanatatea cognitiva. Cateva reguli ne vor ajuta sa ne mentinem sanatatea creierului o perioada cat mai lunga de timp.

Practicarea de exercitii

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Activitatea fizica nu ne ajuta numai corpul, ci si mintea. Si asta pentru ca exercitiile fizice cresc nivelul endorfinelor si reduc tensiunea neuromusculara. Acesti doi factori sunt importanti in procesul de eliberare a stresului, anxietate sau depresie. 30 de minute de exercitii pe zi vor face diferenta!

Relaxarea

Trebuie sa invatam sa ne relaxam. Pentru ca stresul si anxietatea provoaca probleme de memorie, lipsa de concentrare si alternarea starii de spirit. Poti invata sa te relaxezi cu ajutorul diverselor practici, precum yoga sau exercitii de respiratie.

Odihna este fundamentala

Este important sa dormi intre 7 si 8 ore pe noapte si sa ai un orar de somn pe care sa il respecti cu strictete. Evita stimulentii care pot altera somnul. Cu cat ne odihnim mai bine, cu atat evitam problemele de memorie sau de intelegere.

Cafeaua si ceaiul verde

Ambele bauturi ne ajuta sa ne protejam creierul. Studiile recente au demonstrat ca o ceasca pe zi mareste capacitatea cognitiva si diminueaza riscul de aparitia a maladiei Alzheimer cu 30%, pana la 60%.

Invatarea continua

Invatand lucruri noi in fiecare zi, studiind, facand exercitii mintale ne mentinem creierul activ si intarziem deteriorarea cognitiva.

Consumul de alimente bogate in fibra si proteine, cu continut scazut de grasime

O astfel de dieta creste randamentul cognitiv, mai ales dupa varsta de 40 de ani.

Ciocolata

O dieta... delicioasa! Consumul moderat de ciocolata neagra are mari beneficii asupra sanatatii. Ciocolata contine 30 de substante antioxidante, care protejeaza impotriva actiunii radicalilor liberi, care la randul lor cauzeaza aparitia anumitor boli, inclusiv a celor mintale.

Care sunt cele mai bune suplimente pentru o buna functionare a creierului uman

Iti poti ajuta creierul sa functioneze mai bine atat cu ajutorul sfaturilor de mai sus, cat si hranindu-l "de la interior", oferindu-i cele mai bune suplimente care au un efect benefic asupra functiei creierului. Multe dintre acestea pot stimula memoria, motivatia, creativitatea si functia cognitiva, in general.

Iata cateva exemple de suplimente pe care le poti lua pentru a mentine sanatatea creierului:

Uleiul de peste

Suplimentele cu ulei de peste sunt o sursa bogata de EPA si DHA, doua tipuri de acizi grasi Omega 3. Aceste grasimi bune au multe beneficii, cum ar fi si imbunatatirea sanatatii creierului. EPA, acidul eicosapentaenoic, are efecte antiinflamatoare care pot proteja creierul impotriva deteriorarii si imbatranirii, arata un studiu1.

Fosfatidilserina

Aceasta este un tip de compus gras, numit fosfolipida, care poate fi gasita in creier. Potrivit unui studiu2, fosfatidilserina este o fosfolipida endogena (adica de origine interna) si un nutrient important, din biochimia creierului uman, din fiziologia si din functionarea acestuia. Acelasi studiu arata ca fosfatidilserina este necesara pentru a mentine sanatoase membranele celulare ale neuronilor si pentru mielina (substanta din nervii cerebro-spinali).

Cercetatorii spun ca fosfatidilserina exogena (din surse din afara creierului, cum ar fi, de exemplu, suplimentele alimentare), adica o cantitate cuprinsa intre 300-800 mg/zi este absorbita in mod eficient in organismul uman, trece bariera hematoencefalica si reuseste, fara riscuri, sa incetineasca, sa opreasca sau sa inverseze alteratiile biochimice si deteriorarea structurala de la nivelul neuronilor (celulelor nervoase).

Tot fosfatidilserina este cea care sustine functiile cognitive la oameni, inclusiv formarea memoriei pe termen scurt, consolidarea memoriei pe termen lung, capacitatea de a crea noi amintiri, capacitatea de a scoate la iveala amintiri, capacitatea de a invata informatii si de aducere aminte, capacitatea de concentrare si de a mentine atentia, etc.

Ginkgo Biloba

Este un supliment pe baza de plante, derivat din copacul de Ginkgo Biloba. Este un supliment extrem de popular si la noi in tara, pe care il iau multi oameni, pentru a-si mentine creierul in forma. Se crede ca acestea functioneaza prin cresterea fluxului de sange catre creier si unele studii3 pretind ca imbunatatesc functiile creierului, precum memoria si concentrarea.

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Bibliografie:

  • 1 Studiul "Supplementation with Omega-3 Fatty Acids in Psychiatric Disorders: A Review of Literature Data.", publicat in 2016, in Journal of Clinical Medicine, autori: Bozzatello P, Brignolo E, De Grandi E, Bellino S.
  • 2 Studiul "Phosphatidylserine and the human brain.", publicat in 2015, in Nutrition, autori: Glade MJ, Smith K.
  • 3 Studiul "Effects of Ginkgo biloba on cerebral blood flow assessed by quantitative MR perfusion imaging: a pilot study.", publicat in 2011 in Neuroradiology, autori: Mashayekh A, Pham DL, Yousem DM, Dizon M, Barker PB, Lin DD.

 

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0