Acizii grasi Omega 3 EPA au beneficii si asupra sistemului nervos: cum iti protejeaza creierul

Daca pana acum stiai ca EPA, un tip de acizi grasi Omega 3, au beneficii la nivelul sitemului cardiovascular, afla ca studiile arata ca acestia protejeaza si creierul. Nu mai este de mirare ca medicii recomanda suplimente cu Omega 3 EPA, mai ales ca acesti acizi grasi sustin memoria si asigura putere de concentrare optima.

omega 3

Ar trebui sa iei suplimente cu ulei din peste pentru sanatatea creierului si pentru sanatatea mintala?

Uleiul de peste este un aliat popular, extras din anumiti pesti grasi, precum sardinele, macroul, somonul etc. Uleiul de peste contine in principal doua tipuri de acizi grasi Omega 3: EPA (acidul eicosapentaenoic) si DHA (acidul docosahexaenoic), despre care stim ca au beneficii pentru sanatatea inimii si pentru pielea noastra.

Cercetatorii spun ca uleiul de peste are un impact incredibil de benefic asupra creierului, in special cand este vorba de o usoara pierdere de memorie si de depresie. Insa in cazul in care te intrebi cum pot acizii grasi Omega 3 EPA sa influenteze sanatatea creierului, raspunsul este unul destul de complex.

Acizii grasi EPA si DHA sunt esentiali pentru functionarea normala a creierului si pentru dezvoltarea creierului, in toate etapele vietii noastre. De pilda, EPA si DHA au roluri importante in dezvoltarea creierului bebelusului, iar numeroase studii1 au gasit o asociere intre aportul de peste gras ori folosirea uleiului de peste sub forma de supliment, in cazul femeilor insarcinate, si scorurile mai mari la testele de inteligenta obtinute de copiii acestor femei si o mai buna functionare a creierului acestor copii la varsta de 4 ani.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Acesti acizi grasi, mai ales EPA, sunt totodata vitali pentru mentinerea functiei cerebrale normale pe parcursul vietii. Ei se gasesc din abundenta in membranele celulare ale neuronilor, mentinand starea buna a acestor membrane si facilitand comunicarea dintre neuroni2.

Cercetatorii spun ca creierul are o compozitie unica de acizi grasi, printre care si DHA, insa si un nivel mic de alti acizi grasi Omega 3, cum sunt EPA. Intr-adevar, sustin expertii, nivelul de EPA din creier este, de regula, de 250 pana la de 300 de ori mai mic decat nivelul de DHA. In ciuda acestui lucru, asta nu inseamna ca EPA nu este important, ci doar ca DHA este cantitativ vorbind cel mai important acid Omega 3 din creier2.

Ce factori influenteaza in mod negativ sanatatea creierului

Oamenii de stiinta3 spun ca, de fapt, cauzele unei sanatati mintale slabite sunt multifactoriale, iar de multe ori au aceiasi factori de risc modificabili ca in cazul bolilor cardiovasculare, cum ar fi: obezitatea, sedentarismul (cand persoana nu este activa fizic), fumatul, diabetul zaharat si depresia. Pe langa acesti factori, din ce in ce mai multe dovezi stiintifice sugereaza ca anumiti nutrienti pot ajuta la normalizarea sau chiar la atenuarea unora dintre modificarile care apar odata cu imbatranirea creierului.

De exemplu, cercetarile facute in randul pacientilor cu maladia Alzheimer arata ca statusul nutrientilor de la nivelul creierului este comparabil cu statusul nutrientilor de la nivelul sistemului circulator, ceea ce indica faptul ca creierul depinde de anumiti nutrienti din sistemul circulator. EPA si DHA sunt exemple bune cand vorbim de astfel de nutrienti, care se gasesc in membranele neuronale.

Cercetatorii spun ca, desi DHA este, cantitativ vorbind, cel mai important acid gras Omega 3 din creier, exista din ce in ce mai multe dovezi obtinute in urma studiilor care arata ca si alti acizi grasi Omega 3, cum ar fi EPA, au proprietati neuroprotectoare.

Cum protejeaza EPA creierul

Nu doar celulele din creier (neuronii), ci toate celulele din corp au nevoie de acesti acizi grasi esentiali EPA si DHA. EPA joaca un rol important in sustinerea reglarii optime a inflamatiei celulare, iar DHA se gaseste din abundenta in creier. EPA si DHA sunt "pietrele de temelie" esentiale pentru membranele celulare sanatoase. Aceste membrane ofera un sprijin important pentru buna functionare a creierului, mai ales cand vorbim de memorie optima, cognitie optima si bunastare emotionala. In plus, EPA si DHA incurajeaza circulatia sangelui, care este esentiala pentru functionarea optima a creierului si pentru memorie.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie:

  • 1 Studiul "Maternal supplementation with very-long-chain n-3 fatty acids during pregnancy and lactation augments children's IQ at 4 years of age.", publicat in 2003, in Pediatrics, autori: Helland IB, Smith L, Saarem K, Saugstad OD, Drevon CA.
  • 2 Analiza "Long-chain omega-3 fatty acids and the brain: a review of the independent and shared effects of EPA, DPA and DHA", publicata in 2015, in Frontiers in aging neuroscience, autor Simon C. Dyall.
  • 3 Studiul "Brain Health across the Lifespan: A Systematic Review on the Role of Omega-3 Fatty Acid Supplements", publicat in 2018, in Nutrients, autor: Emma Derbyshire.

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0