Boala Alzheimer: ce diferențe apar în creierul bolnavilor?

O parte a creierului intră în declin mai repede începând cu vârsta de 30 de ani, au descoperit cercetătorii de la Universitatea din Oslo. Aceste modificări ale creierului sunt accelerate la persoanele cu boala Alzheimer.

Boala Alzheimer este o afecțiune cerebrală progresivă, caracterizată prin modificări ale creierului care duc la pierderea neuronilor și a conexiunilor acestora. Acestea și alte schimbări afectează capacitatea unei persoane de a-și aminti și de a gândi și, în cele din urmă, de a duce o viață independentă.

 

RECOMANDĂRILE EXPERȚILOR DOC

Oamenii de știință nu înțeleg încă pe deplin ce cauzează boala Alzheimer la majoritatea oamenilor. Cauzele includ probabil o combinație de modificări legate de vârstă care au loc în creier, împreună cu factori genetici, de mediu și de stil de viață. Importanța oricăruia dintre acești factori în creșterea sau scăderea riscului de boală Alzheimer poate diferi de la o persoană la alta.

Cercetătorii de la Universitatea din Oslo au fost interesați în mod specific de cortexul cerebral, deoarece subțierea acestei părți a creierului a fost corelată cu declinul cognitiv și cu boala Alzheimer. Stratul cel mai exterior al creierului - o foaie subțire de „substanță cenușie”, cortexul este esențial pentru funcționarea cognitivă de ordin superior, cum ar fi memoria.

Partea stângă și dreaptă a cortexului nu sunt la fel de groase în creierele mai tinere, un fenomen numit „ asimetrie corticală”. Asimetria este un lucru aparent bun, deoarece permite creierului să funcționeze optim, deoarece lobul stâng și cel drept sunt specializate pentru a face lucrări ușor diferite. Pe măsură ce îmbătrânim, cortexul se micșorează și provoacă treptat declinul cognitiv, care este o parte normală a îmbătrânirii.

Până acum, oamenii de știință au crezut că partea stângă și cea dreaptă ale cortexului se subțiau în același ritm, dar studiul de față arată că partea creierului care era mai groasă la vârsta de 20 de ani se deteriorează mai repede.

Partea mai subțire de cortex, asociată cu boala Alzheimer

Echipa care a demarat studiul, care face parte dintr-un consorțiu internațional de cercetători dedicați analizei creierului numit LifeFrain, a măsurat grosimea tuturor zonelor cortexului folosind scanări ale creierului de la peste 2600 de oameni sănătoși din Europa și SUA și de la o serie de participanți cu demență din Australia.

Cercetătorii au descoperit că asimetria corticală se pierde pe măsură ce îmbătrânim, demonstrând că cele două părți ale creierului se deteriorează la ritmuri diferite. În exact aceleași regiuni ale creierului ca și în cazul îmbătrânirii normale, au descoperit că partea stângă a creierului se micșorează mai repede când e vorba de boala Alzheimer.

Oamenii de știință spun că este prea devreme pentru a trage o concluzie fermă, dar asimetria corticală ar putea fi utilizată ca marker pentru a detecta modificările timpurii ale creierului în boala Alzheimer, despre care se crede că apar înainte ca simptomele cognitive să înceapă să se observe.

Subțierea creierului începe de timpuriu în viață

Pierderea asimetriei a apărut la o vârstă similară la majoritatea participanților (după vârsta de 30 de ani) și a continuat pe parcursul vieții, cu un declin accelerat în jurul vârstei de 60 de ani. Pierderea asimetriei corticale are loc treptat pe durata vieții, lucru care s-a observat cu o consistență remarcabilă în toate probele, spun cercetătorii. Aceștia subliniază că unele modificari ale creierului asociate bolii Alzheimer pot avea loc pe perioade prelungite de-a lungul vieții, posibil de ordinul a zeci de ani, și pot prezenta suprapunere mare cu cele care apar treptat în timpul îmbătrânirii normale.

Cercetătorii au folosit în această analiză o abordare „longitudinală”, ceea ce înseamnă că au putut analiza scanările cerebrale ale oamenilor în mai multe momente de-a lungul vieții, ceea ce conferă credibilitate rezultatelor.

Cum se poate păstra creierul sănătos de-a lungul vieții?

Oamenii de știință spun că nu există un singur remediu miraculos pentru problemele de memorie sau alte modificări ale creierului care apar odată cu îmbătrânirea, însă o combinație de factori sociali și obiceiuri sănătoase pot contribui la păstrarea funcției creierului pentru mai mult timp. Iată câteva îndrumări:

Exercițiu fizic regulat

S-a demonstrat că exercițiul fizic zilnic previne sau amână riscul de boală Alzheimer și alte tipuri de demență. Chiar și 20-30 de minute pe zi pot face diferența.

Evitarea fumatului

Fumatul poate afecta toate organele, inclusiv creierul, dar renunțarea îmbunătățește șansele unei funcții cerebrale mai sănătoase în viitor, chiar dacă ai fumat mai mulți ani.

Menținerea sănătății cardiovasculare

Un creier sănătos necesită un sistem cardiovascular bun. Dacă ai tensiune arterială crescută, colesterol mărit, diabet sau fibrilație atrială, urmează recomandările medicului pentru a-ți îmbunătăți situația.

Limitarea consumului de zahăr și dulciuri

Glicemia ridicată, chiar dacă nu ai diabet, poate crește riscul de demență. Consumă deci, mai rar, alimente foarte îndulcite, cum ar fi băuturile răcoritoare, prăjiturile și bomboanele.

Păstrarea acuității mentale

Jocurile de societate și puzzle-urile sunt excelente pentru creier, dar ia în considerare și activitățile de voluntariat, participările la evenimente comunitare și socializarea cu oamenii dragi. 

Atenția acordată administrării de medicamente

Evită automedicația, iar dacă ți se prescriu anumite tratamente medicamentoase, respectă instrucțiunile medicului, nu te supradoza și nu întrerupe tratamentul fără acordul acestuia.

Limitarea consumului de alcool

Alcoolul are un efect mai puternic asupra corpului nostru pe măsură ce îmbătrânim, deci e bine să fii conștient de limite. Se recomandă cel mult o băutură pe zi pentru femei și cel mult două băuturi pe zi pentru bărbați.

Prevenirea căderilor

Căderile pot provoca leziuni la nivelul capului, oase rupte sau alte vătămări care declanșează pierderea treptată sau bruscă a funcției mentale. Pentru a evita căderea , e bine să faci regulat exerciții de echilibru și forță și să porți încălțări cu tălpi aderente. Dacă obișnuiești să mergi cu bicicleta sau să schiezi, de exemplu, poartă o cască de protecție.

Minimizarea stresului

Hormonii secretați atunci când ești stresat au un efect mai puternic asupra creierului, așa că e bine să înveți cum să faci față anxietății și tensiunilor inerente care apar în viață.

Obținerea unui somn bun

Somnul inadecvat este legat de o gândire mai lentă și de riscul crescut de demență. Ideal este să dormi 7-8 ore pe noapte, iar dacă nu reușești sub nicio formă, să ceri sfatul medicului de familie.

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Nature Communications - Asymmetric thinning of the cerebral cortex across the adult lifespan is accelerated in Alzheimer’s disease
https://www.nature.com/articles/s41467-021-21057-y
1. Studiul „Asymmetric thinning of the cerebral cortex across the adult lifespan is accelerated in Alzheimer's disease”, apărut în Nature Communications (2021). DOI: 10.1038/s41467-021-21057-y, autori: James M. Roe et al.
Kaiser Permanenet - Keep your brain healthy as you age 
https://wa-health.kaiserpermanente.org/keep-brain-healthy-age/

 

<hr />
<p><strong>Te-ar mai putea interesa și...</strong></p>

<hr />
<div id="ccb_bottom">

</div>

<p>&nbsp;</p>

<p>

</p>

<p>&nbsp;</p>

<p>

</p>

<p>&nbsp;</p>

<p>

</p>
 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0