Vârstnicilor le este mai ușor să îi ajute pe alții, decât pe ei înșiși (studiu)

Adulții mai în vârstă pot învăța mai lent acțiuni și comportamente care să îi ajute pe ei personal, dar unele cercetări arată că sunt la fel de capabili precum tinerii să învețe comportamente prin care să îi ajute pe cei din jur, pentru că sunt mai empatici.

Empatia este abilitatea de a te pune în pielea altei persoane, urmărind să-i înțelegi sentimentele și perspectivele și să folosești această înțelegere pentru a-ți ghida acțiunile. Empatia este diferită și de bunătate, și de compasiune și se pare că se poate dezvolta de-a lungul vieții.

Un studiu¹ publicat în Nature Communications s-a concentrat pe învățarea prin consolidare - un tip fundamental de învățare în care oamenii iau decizii pe baza rezultatelor pozitive obținute în urma alegerilor anterioare. Acest tip de învățare ne permite să ne adaptăm alegerile la mediul nostru învățând asocierile dintre alegeri și rezultatele acestora.

Cercetătorii de la Universitatea din Birmingham spun că învățarea prin consolidare este una dintre modalitățile cheie prin care oamenii, dar și animalele și chiar plantele, învață continuu și se adaptează la mediul lor. Trebuie să luăm decizii și să învățăm tot timpul pe baza feedback-ului pozitiv sau negativ pe care îl primim, iar acest lucru ne permite să ne optimizăm deciziile pentru a alege cel mai bun curs de acțiune în viitor, dintre multe alternative posibile. 

RECOMANDĂRILE EXPERȚILOR DOC

Oamenii de știință au constatat că vârstnicii nu sunt la fel de buni precum adulții mai tineri în a trage învățăminte din feedback-ul pozitiv asupra propriului comportament. Cu toate acestea, în mod surprinzător, atunci când fac alegeri care oferă feedback pozitiv unei alte persoane, vârstnicii sunt la fel de buni precum adulții mai tineri.

Vârstnicii sunt mai empatici și mai preocupați de cei din jur decât tinerii

În cadrul studiului, echipa a lucrat cu 80 de participanți mai tineri și 80 de participanți mai în vârstă. Fiecare dintre ei a fost rugat să facă o serie de alegeri între două simboluri de pe ecranul unui computer. După fiecare selecție, ei au primit feedback în sensul că li s-a spus dacă au primit puncte de recompensă în urma selecției pe care au făcut-o.

În unele runde, punctele s-au tradus în bani mai mulți pentru participant, în altele s-au tradus în bani pentru altă persoană. Într-o a treia condiție, de control, participanții puteau obține puncte, dar nu și bani. Rezultatele au arătat că, în medie, grupul de adulți mai vârstnici a învățat să aleagă cea mai avantajoasă opțiune mai lent decât grupul de adulți mai tineri, atunci când selecțiile lor erau benefice doar pentru ei înșiși.

Cu toate acestea, atunci când au făcut alegeri în numele altei persoane, vârstnicii au învățat la fel de repede ca grupul de participanți mai tineri. În toate grupele de vârstă, cercetătorii au descoperit că învățarea a fost cea mai lentă atunci când punctele nu valorau nimic.

Potrivit autorilor studiului, în general, procesele cognitive și capacitatea de învățare tind să se înrăutățească pe măsură ce oamenii îmbătrânesc. Prin urmare, este foarte interesant de observat că atunci când fac alegeri de care beneficiază alții, capacitatea de învățare a adulților în vârstă este păstrată. Înțelegând mai bine ceea ce motivează persoanele în vârstă în acest fel, lumea științifică poate găsi strategii care sprijină îmbătrânirea sănătoasă.

Din acest program de cercetare au rezultat, de asemenea, câteva constatări surprinzătoare în ceea ce privește diferențele dintre adulții tineri și adulții mai în vârstă în ceea ce privește anumite trăsături psihopatoide, cum ar fi lipsa de empatie și preocuparea pentru cei din jur.

Echipa de cercetare a descoperit că aceste caracteristici au fost mai scăzute la adulții în vârstă (deci vârstnicii erau mai empatici și se preocupau mai mult de cei din jur), ceea ce sugerează că trăsăturile psihopatoide nu sunt bătute în cuie de-a lungul vieții unei persoane și se pot reduce pe măsură ce îmbătrânim. La adulții în vârstă, nivelul lor scăzut de trăsături psihopatoide a explicat diferențele în viteza de învățare, în special atunci când ceea ce învățau ei era în beneficiul altor persoane.

Cum poți deveni mai empatic?

O concepție mai veche spunea că oamenii sunt creaturi interesate de ele însele, dar teorii mai noi arată că oamenii sunt echipați pentru empatie, pentru cooperare socială și ajutor reciproc. Empatia nu încetează să se dezvolte, ci poate crește de-a lungul vieții.
Dacă te întrebi cum poți deveni mai empatic, iată câteva metode:

Cultivă-ți curiozitatea față de persoane pe care nu le cunoști

Oamenii foarte empatici au o curiozitate imensă față de necunoscuți. Sunt acei oameni care inițiază discuții cu persoana care stă lângă ei în autobuz, manifestând acea curiozitate firească pe care o aveam cu toții în copilărie, dar pe care o pierdem pe măsură ce ne maturizăm. Oamenii empatici cred că alți oameni sunt mai interesanți decât ei înșiși, fără ca acest lucru să însemne că doresc să-i interogheze, ci pur și simplu sunt curioși să afle mai multe despre ei.

Cultivarea curiozității necesită mai mult decât o scurtă discuție despre vreme în autobuz. Dacă vrei să fii mai empatic, încearcă să înțelegi ce se întâmplă cu adevărat în mintea interlocutorului. Așadar, ca temă, îți poți stabili să legi în fiecare săptămână câte o conversație cu o persoană pe care nu o cunoști: un coleg care mănâncă tot timpul singur, un vecin cu care n-ai stat niciodată mult de vorbă, curierul care îți aduce zilnic corespondența etc.

Descoperă puncte comune cu alte persoane

Cu toții presupunem diverse lucruri despre cei din jur și tindem să îi etichetăm supreficial, ceea ce ne împiedică să le apreciem individualitatea. Oamenii empatici se străduiesc să nu aibă prejudecăți, să nu judece o persoană înainte de a o cunoaște și să căute punctele comune cu acea persoană, nu elementele care îi despart.

Ascultă cu atenție și lasă-te ascultat

Pentru a deveni mai empatic, trebuie, pe de o parte, să înveți să asculți cu atenție persoanele care ți se destăinuie și să te străduiești să le înțelegi nevoile și starea emoțională. Pe de altă parte, trebuie să fii deschis la rândul tău. Îndepărtarea măștilor și dezvăluirea sentimentelor reale este vitală pentru a crea o legătură empatică puternică. 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Nature Communications - Ageing is associated with disrupted reinforcement learning whilst learning to help others is preserved
https://www.nature.com/articles/s41467-021-24576-w
1. Studiul „Ageing is associated with disrupted reinforcement learning whilst learning to help others is preserved”, apărut în Nat Commun 12, 4440 (2021). https://doi.org/10.1038/s41467-021-24576-w, autori: Cutler, J., Wittmann, M.K., Abdurahman, A. et al.
Greater Good Science Center - Six Habits of Highly Empathic People
https://greatergood.berkeley.edu/article/item/six_habits_of_highly_empathic_people1


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0