Mindfulness-ul, antidot împotriva durerilor fizice și a negativismului? [studiu]

Un nou studiu realizat de cercetărorii de la Yale, Columbia și Dartmouth a arătat că mindfulness-ul ajută persoanele afectate de dureri fizice și emoții negative să combată aceste probleme.

Chiar și o scurtă introducere în mindfulness ajută persoanele implicate să facă față mai bine durerilor fizice și emoțiilor negative, arată un studiu¹ recent. Efectul mindfulness-ului a fost atât de pronunțat în cadrul studiului, spun cercetătorii, încât creierul participanților care au fost supuși unor temperaturi ridicate în zona brațelor s-a comportat ca și cum aceștia ar fi fost expuși unor temperaturi normale.

Mindfulness-ul minimizează durerile fizice și gândurile negative

Mindfulness înseamnă conștientizarea și acceptarea unei situații fără a emite judecăți. Această metodă a arătat că poate avea beneficii în tratarea multor afecțiuni precum anxietatea și depresia. Însă oamenii de știință care au organizat acest studiu au vrut să afle dacă persoane care nu au deloc antrenament în ceea ce privește meditația și mindfulness-ul pot avea beneficii în urma unei scurte introduceri de 20 de minute în conceptul de mindfulness.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Participanții la experiment au fost testați în două contexte în timp ce li s-au scanat creierele. Unul dintre contexte presupunea înregistrarea răspunsului la durere fizică provocată prin aplicarea unei surse de căldură intensă în zona antebrațului, iar celălalt context presupunea înregistrarea răspunsului creierului la prezentarea unor imagini negative.

În ambele contexte, cercetătorii au descoperit diferențe semnificative în creier atunci când participanților li s-a cerut să folosească tehnici de mindfulness comparativ cu atunci când li s-a cerut să reacționeze cum ar face-o în mod obișnuit. Concret, participanții au raportat că au simțit o durere mai mică și emoții negative mai puțin intense când au folosit tehnici de mindfulness și în același timp creierele lor au arătat reduceri semnificative în activitatea cerebrală asociată cu durerea și cu stările negative. 

Aceste schimbări neurologice nu au avut loc în cortexul prefrontal, care reglementează deciziile conștiente și raționale și deci nu au fost rezultatul voinței conștiente, spun cercetătorii. Această abilitate de a rămâne concentrat pe un moment anume în timp ce treci prin dureri fizice sau psihice sugerează că ar putea exista beneficii clinice ale practicării mindfulness-ului pentru atenuarea afecțiunilor cronice, chiar și fără o pregătire anterioară intensivă.

Mindfulness-ul nu este răspunsul la toate problemele, dar observarea atentă a gândurilor, sentimentelor și reacțiilor corporale poate fi de ajutor în viața de zi cu zi. Să devii conștient de momentul prezent te poate ajuta să te bucuri mai mult de viață, să te înțelegi mai bine și să nu mai lași gândurile negative să te controleze.

Cum poți deveni mai conștient?

Observă lucrurile mărunte. Acordă atenție lucrurilor pe care de obicei le iei de-a gata: gustul alimentelor pe care le consumi, vântul care îți suflă prin păr, un miros plăcut pe care îl simți când mergi pe stradă. Întrerupe puțin „pilotul automat” pe care ești setat zilnic și conștientizează tot ce te înconjoară.

Practică mindufulness-ul regulat. Alege-ți o parte a zilei (de exemplu, drumul spre serviciu sau plimbarea din timpul pauzei de prânz) în care să te dedici conștientizării senzațiilor create de lumea în care trăiești. Important este să ai liniștea necesară pentru a te concentra asupra ta și asupra lumii exterioare.

Încearcă ceva nou. Mergi la serviciu pe un drum diferit, așază-te în alt loc la ședințe, ia masa cu un prieten în alt restaurant decât unde mergeți de obicei, încearcă o destinație de vacanță unde nu ai mai fost până acum. Pentru a observa lumea în care trăiești dintr-o perspectivă nouă, nu e nimic mai util decât practicarea unei activități noi. 

Supraveghează-ți gândurile. Multe persoane găsesc că e dificil să practice mindfulness-ul, pentru că imediat ce se opresc din activitățile curente, o mulțime de gânduri și îngrijorări le invadează. E important de știut că mindfulness-ul nu înseamnă eliminarea acestor gânduri, ci conștientizarea că ele sunt simple evenimente mentale care pot fi contemplate.

Eliberează-te de trecut și de viitor. Când încep să te apese gânduri despre evenimente deranjante din trecut, desprinde-te de ele și acceptă că acele lucruri nu te mai pot influența. De asemenea, când începi să îți faci griji legat de viitor, în loc să te lași copleșit de ele, caută mai degrabă soluții pentru a fi pregătit să întâmpini orice probleme ar putea apărea. Trecutul și viitorul trebuie lăsate la locurile lor, cel mai important moment asupra căruia ai nevoie să te concentrezi este prezentul.

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Antidote to pain and negativity? Let it be
https://www.sciencedaily.com/releases/2020/02/200219152827.htm 
1Studiul „Let it be: Mindful-acceptance down-regulates pain and negative emotion”, apărut în Social Cognitive and Affective Neuroscience, 2020; DOI: 10.1093/scan/nsz104, autori: Hedy Kober, Jason Buhle, Jochen Weber, Kevin N Ochsner, Tor D Wager.
NHS - Mindfulness
https://www.nhs.uk/conditions/stress-anxiety-depression/mindfulness/

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0