Planul zilnic de combatere a durerii de genunchi

Dacă suferi de dureri de genunchi, este important să ții cont de câteva recomandări pentru a combate disconfortul articular.

Durerea de genunchi poate avea mai multe cauze și poate afecta persoane de toate vârstele. Suferinzii de gonartroză, afecțiune care presupune degradarea cartilajului articular al genunchiului, se confruntă în primul rând cu durerea de genunchi, principalul simptom al bolii. 

În cazul acestor pacienți, e important să-și facă un plan zilnic pentru combaterea durerii de genunchi. Iată de ce să ții cont dacă te afli în această situație:

TE-AR MAI PUTEA INTERESA
 

Încearcă să fii activ pentru a combate

Exercițiul fizic regulat poate face diferența. Plimbările, aerobicul ușor, yoga și înotul pot reduce durerea de genunchi, determinând creșterea flexibilității și a mobilității articulare. 30 minute pe zi, de 3-4 ori pe săptămână, de activitate fizică - chiar dacă este una ușoară (grădinărit, gimnastică) - pot reda starea de bine a articulațiilor. În cele 30 de minute de mișcare zilnică este suficient să incluzi exerciții cu impact redus asupra articulațiilor, astfel încât să nu accentuezi durerea, mai ales dacă ești diagnosticat cu gonartroză.

Străduiește-te să dormi bine

După o noapte de somn odihnitor, corpul uman poate face față mai ușor durerii de genunchi. Rutina somnului este benefică, așa că încearcă să te așezi în pat la aceeași oră în fiecare seară și să te trezești la aceeași oră în fiecare dimineață. Evită, atunci când stai în pat pregătit de culcare, să urmărești programe la televizor, pentru a nu-ți obosi și mai tare organismul. Nu dormi la prânz, oricât ar fi de tentant. Dacă durerea de genunchi te ține treaz noaptea, spune-i acest lucru medicului tău reumatolog, iar acesta va ști dacă este cazul să îți modifice tratamentul.

Cere ajutorul persoanelor din familie sau prietenilor

Nu te sfii să îi rogi pe cei din jurul tău să te ajute cu treburile zilnice, atunci când durerea de genunchi este copleșitoare ori îți provoacă dizabilitate. Unele zile sunt mai bune, altele nu, așa că este important să ceri ajutorul atunci când simți că nu te mai poți baza pe articulațiile genunchilor.

Ia analgezicele conform planului de tratament

Planul zilnic de medicație stabilit cu medicul tău trebuie urmat cu regularitate. După ce ai apelat la aplicarea unguentelor ori cremelor locale cu efect analgezic, poți folosi și o genunchieră, mai ales dacă știi că ai de făcut un drum mai lung, pentru a proteja articulația genunchiului de alternanța de temperatură între interior și exterior. Și tot pentru protejarea articulațiilor sunt utile și ortezele speciale. Întreabă-ți medicul dacă îți poate oferi informații despre alegerea genunchierelor și ortezelor.

Apelează la masaj și automasaj

Masajul are un rol important în gestionarea durerii de cauză inflamatorie a genunchiului. Ți-ar fi de ajutor ca, măcar o dată pe săptămână, să mergi la un cabinet specializat pentru masaj, întrucât masajul terapeutic ajută la îmbunătățirea circulației sangvine și la drenajul limfatic al membrelor inferioare și al întregului organism.

În plus, cu ocazia aplicării zilnice a unguentelor locale pe bază de substanțe active cu efecte antiinfamatoare, e bine să îți faci singur un masaj al zonei dureroase; poți extinde mișcările și în direcția gambei, după care este esențial să rămâi câteva zeci de minute în poziție orizontală, cu picioarele așezate pe un plan puțin mai ridicat, cam la 30 de grade, cum ar fi o pernă mai înaltă și mai tare.

Găsește-ți un hobby

Durerea de genunchi te poate face să nu te mai poți gândi la altceva, așa că străduiește-te să îți ții mintea și corpul permanent ocupate cu activități plăcute: lectura unei cărți în parc, după o scurtă plimbare, un joc de șah, o sesiune de pictură, o întâlnire cu persoane dragi.

Fii pregătit pentru acutizări ale durerii de genunchi

Artroza are episoade de durere accentuată, așa că e indicat ca, pentru atunci când se întâmplă acest lucru, să ai un plan pus la punct din timp. Fii pregătit cu comprese reci (cu gheață) sau calde, o medicație de salvare sau creșterea dozei unuia dintre analgezice - pentru acest lucru trebuie să ai un plan prestabilit cu medicul tău. Aceste măsuri te vor ajuta să depășești momentul dureros; dacă identifici factorul declanșator al durerii de genunchi, încearcă pe cât posibil să îl eviți.

Adoptă o alimentație sănătoasă

Fructele (în special fructele de pădure, merele și citricele), legumele (mai ales conopida, ardeiul gras, roșiile, varza, spanacul, prazul și dovleacul), cerealele integrale și proteinele slabe (pește, carne slabă, lactate slabe) sunt o sursă bună de energie, care îți ajută organismul să lupte împotriva durerii de genunchi din gonartroză. Poți apela și la unele băuturi naturale care scad inflamația, precum ceaiul verde sau lapte vegetal cu cacao.

Renunță la fumat

Fumatul este un viciu la care se renunță cu greu, dar e bine să știi că acest obicei nociv te predispune la durere, întrucât nu permite oraganismului să se recupereze rapid. Dacă nu știi cum să renunți definitiv la fumat, cere ajutorul medicului sau al unor persoane care au reușit să se lase de fumat.

Ia suplimente care contribuie la menținerea articulațiilor sănătoase

În cazul în care nu ești sigur ce fel de suplimente sunt indicate în cazul tău, mai ales că ai diagnosticul de gonartroză, întreabă-ți medicul curant ce îți poate recomanda. Studiile din ultimul deceniu arată că extractele obținute din membrană naturală din coajă de ou¹ pot avea efecte benefice în calmarea durerii articulare induse de exercițiile fizice, în calmarea redorii articulare și în menținerea unei structuri optime a cartilajului.

O cercetare subliniază chiar că membrana din coajă de ou este o posibilă opțiune terapeutică, fiind atât eficientă, cât și sigură, pentru a fi folosită în tratamentul durerii și al lipsei de flexibilitate asociate cu afecțiunile articulațiilor și ale țesuturilor conjunctive. Acest studiu² arată că suplimentele cu membrană naturală din coajă de ou, administrate în doze de 500 mg o dată pe zi, au redus semnificativ durerea, atât pe termen scurt, cât și pe o perioadă mai lungă.

Și suplimentele cu ulei de pește pot fi de folos. Un studiu³ a arătat că suplimentarea zilnică cu 1.000-2.000 mg de ulei de pește a îmbunătățit semnificativ performanța genunchiului persoanelor cu dureri în această zonă și, de asemenea, a arătat că este sigură în stadiile ușoare până la moderate ale osteoartritei genunchiului.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Pub Med - Beneficial effects of natural eggshell membrane versus placebo in exercise-induced joint pain, stiffness, and cartilage turnover in healthy, postmenopausal women
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29497287/
1. Studiul „Beneficial effects of natural eggshell membrane versus placebo in exercise-induced joint pain, stiffness, and cartilage turnover in healthy, postmenopausal women”, apărut în Clinical interventions in aging, 2018, doi: 10.2147/CIA.S153782. eCollection 2018, autori: Kevin J. Ruff et al.
NCBI - Eggshell membrane: A possible new natural therapeutic for joint and connective tissue disorders. Results from two open-label human clinical studies
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2697588/
2. Studiul „Eggshell membrane: A possible new natural therapeutic for joint and connective tissue disorders. Results from two open-label human clinical studies”, apărut în Clinical interventions in aging, 2009; 4: 235–240, doi: 10.2147/cia.s5797 autori: Dale P. DeVore et al.
Pub Med - Efficacy and Safety of Fish Oil in Treatment of Knee Osteoarthritis
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26387397/
3. Studiul „Efficacy and Safety of Fish Oil in Treatment of Knee Osteoarthritis”, apărut în J Med Assoc Thai, 2015 Apr;98 Suppl 3:S110-4, autor: Pornrawee Peanpadungrat 
Mayo Clinic - Knee Pain
https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/knee-pain/symptoms-causes/syc-20350849


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0