Stresul și legătura sa indirectă cu sportul

Stresul este un factor de care nu ne putem ascunde, fiind prezent în viața cotidiană, cu precădere la adulții care lucrează în mediul urban și care activează în domenii competitive și în rapidă schimbare.

Asta nu înseamnă ca restul oamenilor nu pot fi afectați de această problema, mai ales că societatea este într-o schimbare perpetuă, al cărei ritm se accelerează amețitor. Stresul este deja considerat a fi la nivelul de epidemie globală, afectând sute de milioane de oameni și ducând la numeroase pierderi de vieți omenești și la costuri financiare consistente. Deși stresul în sine nu ucide, bolile și afecțiunile asociate lui, în special cele cardiovasculare, o fac.

Efectele nocive ale stresului

Conform ultimelor studii realizate de catre American Institute of Stress, circa 44 la sută dintre americani se simt mai stresați decât acum 5 ani, iar 20 la sută din ei resimt stres extrem, ce implică insomnii sau palpitații cardiace. Trebuie să ținem cont că ne raportăm la o populație de peste 300 de milioane de oameni. Circa 10 la sută din atacurile cerebrale au legătură cu stresul de la muncă, mai ales odată cu creșterea radicală a productivității, coroborată cu stagnarea salariilor.

Se consideră că stresul este responsabil de circa 60 la sută din bolile omenirii, iar 3 din 4 vizite la medic în țările civilizate au legătură cu afecțiuni de această natură. De asemenea 44 la suta din oamenii stresați nu reușesc să se odihnească bine în timpul nopții, iar circa 40 la sută din același grup, mănâncă prea mult sau foarte nesănătos. Este clar că o asemenea problemă ar trebui să fie prioritară pe agenda liderilor țărilor care sunt afectate de această epidemie, inclusiv România, unde peste 60 la sută din populatie moare dintr-o cauză legată de funcționarea sistemului cardiovascular.

Combaterea stresului prin sport

Reducerea stresului se poate face prin mai multe metode. Mulți oameni admit că atunci când sunt stresați, obisnuiesc să doarmă, să se uite la filme, să mănânce, să asculte muzică sau să facă sport. Această ultimă variantă este una dintre cele mai bune, deoarece aduce beneficii multiple. Odată cu îmbunătățirea condiției fizice, sportul combate afecțiunile cardiovasculare întărind inima, crescând capacitatea aerobă și crescând încrederea în sine.

De foarte multe ori, încrederea în sine lucrează invers proportional cu depresia, o altă maladie a secolului vitezei în care trăim. Iar depresia și stresul omoară foarte mulți oameni anual, asta pe lângă costurile medicale și de productivitate uriașe pe care le aduc. Sportul, în special antrenamentele de tip cardio, ajută la eliberarea endorfinelor, hormoni ce ne creează o stare de plăcere, de mulțumire și ne fac să uităm de anxietate. Această eliberare de endorfine ajută și creierul să se refacă și corpul se poate astfel odihni mai bine noaptea. De asemenea sporturile de echipă (fotbal, volei, etc ) ajută la reducerea stresului și combaterea depresiei, deoarece implică socializare, aspect foarte important pentru om, care este un “animal social”.

Exercițiile inspirate din yoga, implicând poziții fixe, izometrie dar și respirații adânci, combat la rândul lor stresul, fiind alese de foarte mulți oanmeni ca program de relaxare după muncă. Pe scurt, putem spune că sportul este cheia sigură pentru o viață lungă, activă și sănătoasă, așa caă de fiecare dată când ieșiți epuizați din birou, în loc să vă așezați pe prima canapea disponibilă, dați o fugă în parc, la sală sau la bazinul de înot pentru o oră de relaxare. Viața voastră poate depinde de asta!

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0