Fructele goji: beneficii și contraindicații

Fructele de goji, cunoscute și sub numele popular de cătină de garduri, sunt fructe ale plantei lemnoase Lycium Chinese, originară din China, ori ale plantei Lycium Barbarum, originară din Tibet. Studiile realizate recent au scos la iveală faptul că această plantă aparent banală are o mulțime de proprietăți extrem de benefice pentru organismul uman.

Sărace din punct de vedere caloric, însă bogate din punct de vedere nutrițional, fructele goji sunt o sursă bogată de fibre și un puternic antioxidant, fiind un ajutor de preț în lupta cu virusurile și bacteriile.

Consumate de regulă crude, aceste fructe pot fi integrate în alimentație și deshidratate, sub formă de pudră sau chiar în sucuri – oricare ar fi forma în care sunt consumate, fructele goji au o mulțime de beneficii pentru sănătate.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Iată ce calități nutriționale are ¼ cană de goji deshidratate: 100 de calorii, 0 g de grăsimi, 3 g de fibre, 13 g de zahăr, 4 g de proteine, 140% din doza zilnică de vitamina A recomandată, 35-163% din doză zilnică de vitamina C recomandată, 100% din doză zilnică recomandată de vitamina B2, 91% din doză zilnică recomandată de seleniu, 100% din doză zilnică de fier recomandată, 10% din doză zilnică de calciu recomandată, 18 aminoacizi, 5 tipuri de acizi grași nesaturați, beta-caroten, licopen și luteină.

De ce sunt fructele de goji atât de bune?

Goji sunt considerate un super-aliment deoarece conțin compuși fitochimici produși de plante. Compușii fitochimici din fructele de goji includ polizaharide, beta-caroten și zeaxantină.

Polizaharidele sunt componentele principale ale fructelor de goji. Acestea sunt o sursă esențială de fibre alimentare. Un studiu pe șoareci în vârstă a constatat că polizaharidele din fructele de goji au ajutat la îmbunătățirea funcției imunitare și la creșterea activității antioxidante totale în organism.

Beta-carotenul este responsabil pentru pigmentul de culoare roșu-portocaliu din fructele de goji. Beta-carotenul este vital pentru sănătatea ochilor, oaselor, pielii și pentru dezvoltarea celulelor. Cantitatea de beta-caroten din fructele de goji este printre cele mai mari dintre toate plantele comestibile.

Zeaxantina joacă un rol crucial în susținerea sistemului imunitar. Mulți cercetători cred că zeaxantina poate preveni degrenescența maculară, o afectare progresivă a vederii care apare atunci când partea centrală a retinei - sau macula - se deteriorează.

Top beneficii fructe goji

Sursă bogată de antioxidanți și nutrienți

Fructele goji sunt atât de sănătoase pentru că sunt bogate în antioxidanți care ajută sistemul imunitar să lupte cu inflamația, eliminând radicalii liberi. Totodată, fructele goji au un conținut ridicat și de vitamine și minerale, acestea având mai mult beta-caroten decât morcovii, dar și mai mult fier decât spanacul.

Susțin sistemul imunitar

Antioxidanții din goji sunt recunoscuți pentru calitățile lor de stimulare a imunității și pentru capacitatea de a lupta împotriva radicalilor liberi dăunători și a inflamației.
Goji conțin cantități mari de vitamine A și C, la fel ca alte fructe de pădure, printre care afinele și zmeura. Vitaminele A și C sunt vitale pentru construirea imunității și prevenirea bolilor, de la răceala obișnuită până la cancer.

Ingredient esențial pentru ochi sănătoși

Fructele goji sunt bogate în zeaxantină, antioxidant de preț pentru prevenirea îmbătrânirii pielii din cauza poluării și a radiațiilor solare. De asemenea, fructele goji au efecte benefice asupra vederii.

Antioxidanții pe care îi conțin pot reduce daunele cauzate de:

•    lumina UV
•    radicalii liberi
•    stresul oxidativ

Un studiu publicat în jurnalul Academiei Americane de Optometrie, Optometry and Vision Science, a constatat că persoanele în vârstă care au băut suc de fructe de goji timp de 90 de zile au avut un nivel mai mare de zeaxantina și alți antioxidanți.

Un al doilea studiu raportat în revista Drug Design, Development and Therapy arată că fructele de goji protejează retina de celulele ganglionare responsabile de glaucom, o afecțiune care poate duce la pierderea vederii.

Te ajută să ai o piele frumoasă și sănătoasă

Goji conțin beta-caroten, recunoscut pentru capacitatea sa de a menține pielea sănătoasă.

Beta-carotenul este un ingredient folosit în creme, pentru a:

•    îmbunătăți sănătatea pielii
•    reduce iritațiile
•    combate efectele nocive ale soarelui
•    reduce ritmul îmbătrânirii pielii

Mențin nivelul de zahăr din sânge

Fructele goji îți pot potoli poftă de dulce, scăzându-ți totodată nivelul de zahăr din sânge. Acestea au capacitatea de a crește toleranța la zahăr, precum și de a atenua rezistența la insulină.

Previn afecțiunile ficatului

Fructele de goji au fost folosite pentru a trata bolile hepatice în medicina tradițională chineză.

Cercetările efectuate pe animale arată că fructele de goji pot ajuta la gestionarea sănătății ficatului și la prevenirea progresiei bolii hepatice grase induse de alcool.

Cercetările asupra celulelor canceroase ale ficatului uman au descoperit, de asemenea, că fructele de goji pot inhiba creșterea tumorilor.

Sporesc fertilitatea

Fructele goji sunt extrem de benefice pentru cei care doresc să devină părinți, asta pentru că au următorul impact asupra organismului:

•    Cresc calitatea spermei
•    Cresc libidoul
•    Reglează nivelul de testosteron

Îți dau o stare de bine

Calitățile nutriționale ale fructelor goji îți oferă o stare de bine. Studiile făcute recent au dovedit că există o legătură între consumul de goji și starea de bine. Goji au efecte energizante, combat oboseala, scad nivelul de stres și îmbunătățesc digestia.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Contraindicații

Chiar dacă este un superaliment, există și situații în care fructele goji nu sunt indicate ori sunt recomandate în doze extrem de mici. Ar trebui să te consulți cu medicul tău în privința consumului de goji dacă ai tensiune arterială scăzută, dacă ești însărcinată sau alăptezi, dar și dacă urmezi un tratament anticoagulant.

Cum integrezi goji în dieta ta?

Poți cumpăra fructele de goji din majoritatea magazinelor naturiste. Le poți adăuga cu ușurință, atât proaspete, cât și uscate în:

•    smoothie-uri
•    gustări, alături de alte fructe uscate sau de nuci
•    iaurt sau lapte cu fulgi de ovăz
•    iaurt simplu
•    salate
•    produse de patiserie
•    deserturi
•    sosuri dulci

Goji sunt disponibile proaspete sau uscate, în mixuri gata ambalate sau sub formă de suc. De asemenea, goji sunt disponibile sub formă de supliment în magazinele naturiste.

Reține!

•    Fructele de goji proaspete și uscate nu provoacă de obicei efecte secundare sau reacții adverse la persoanele sănătoase.
•    S-a dovedit că suplimentele cu goji sunt sigure pentru majoritatea oamenilor atunci când sunt consumate timp de minim 3 luni, cu  efecte secundare destul de rare, cum ar fi reacții alergice și sensibilitate la lumina soarelui.
•    Dacă te gândești să iei suplimente cu fructe de goji, ar trebui să te consulți mai întâi cu medicul tău.
 

 

Sursa foto: Shutterstock
Bibliografie:
What are the health benefits of goji berries?
https://www.medicalnewstoday.com/articles/322693
What are Goji Berries? This Unique Red Fruit, Explained
https://www.healthline.com/nutrition/goji-berry

 

Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0