Totul despre Zeaxantina: Proprietati si Rolul in Organism

Zeaxantina – informatii generale

Cum si cand se administreaza suplimentele cu zeaxantina in organism

Importanta zeaxantinei pentru organism

Zeaxantina – informatii generale

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Zeaxantina, pigmentul principal din zona retinei, este esentiala pentru mentinerea unei vederi sanatoase.

Ce este zeaxantina

Zeaxantina este una dintre cele mai des intalnite vitamine carotenoide din natura, renumita pentru proprietatile sale antioxidante, dar si pentru ca pigmenteaza o serie de alimente precum sofranul, porumbul ori ardeiul rosu. De cele mai multe ori, zeaxantina este asociata cu luteina, asta pentru ca adesea se regasesc impreuna in alimente, dar si pentru ca asociate au o serie de efecte benefice pentru organism.

Rolul zeaxantinei in organism

Zeaxantina are mai multe functii in organism, mai ales la nivel ocular. Un aport sanatos de zeaxantina poate preveni afectiuni oculare precum degenerescenta maculara.

Filtrarea “luminii albastre“

«Lumina albastra» face parte din spectrul vizibil al culorilor, fiind prezenta in lumina soarelui, dar si in lumina artificiala, mai ales in cea emanata de becurile de tip LED. De asemenea, ecranele dispozitivelor digitale (telefon, televizor, laptop) emana lumina albastra. Ceea ce este ingrijorator, insa, e ca ochiul uman nu este capabil sa se protejeze de aceasta lumina, care penetreaza corneea si ajunge direct la retina.

In timp, aceasta lumina albastra ataca celulele retinei si astfel apare degenerescenta maculara, care este principala cauza a pierderii vederii. Vestea buna este, insa, ca zeaxantina, alaturi de luteina, poate proteja ochii de efectele negative ale luminii albastre. La nivelul retinei, zeaxantina blocheaza trecerea luminii albastre catre retina, reducand astfel stresul oxidativ de la nivel ocular, deci si riscul de aparitie a problemelor de vedere.

Blocarea actiunii radicalilor liberi

Zeaxantina actioneaza precum o bariera in calea radicalilor liberi, reducand nivelul de stres oxidativ de la nivel ocular. Stresul oxidativ favorizeaza problemele de vedere.

Prevenirea degenerescentei maculare atribuita varstei

Pe masura ce inaintam in varsta, riscul de degenerescenta maculara creste, insa un aport optim de zeaxantina (si de luteina) poate proteja ochii de aceasta afectiune. Astfel, vederea se mentine buna, in ciuda procesului natural de inaintare in varsta.

Cresterea concentratiei plasmatice de luteina

Este important de mentionat ca zeaxantina creste concentratia plasmatica de luteina, si ea la randul ei foarte importanta pentru mentinerea vederii.

Proprietatile zeaxantinei

Zeaxantina are o serie de proprietati care fac din aceasta vitamina un aliat de pret in mentinerea sanatatii oculare de-a lungul anilor.

Zeaxantina, un carotenoid din compozitia maculei centrale a ochiului

Zeaxantina este o vitamina carotenoida care se regaseste in macula centrala a ochiului, adica in zona retinei cunoscuta sub denumirea de fund de ochi. Aceasta macula este cea responsabila cu observarea in detaliu a unor elemente. Pe masura ce inaintam in varsta, macula este expusa riscului de degenerescenta maculara, insa un aport optim de zeaxantina (si de luteina) va mentine macula sanatoasa pentru o perioada cat mai indelungata.

Liposolubilitatea zeaxantinei

Zeaxantina este o vitamina liposolubila, ceea ce inseamna ca se dizolva in grasimi.

Legatura dintre zeaxantina si luteina

Luteina se regaseste la nivelul maculei oculare de la nastere, insa in cantitati reduse, insa zeaxantina nu. Ceea ce e interesant e ca, pe masura ce consumam mai multa zeaxantina, creste si cantitatea de luteina de la nivel ocular. Impreuna, aceste doua vitamine reusesc sa protejeze ochii de efectul radicalilor liberi, de lumina albastra emanata de ecranele digitale, precum si de poluarea din aer. Totodata, aceste doua vitamine reusesc sa reduca riscul de boli oculare. Medicii oftalmologi sunt de parere ca zeaxantina si luteina sunt esentiale pentru o vedere sanatoasa.

 

 

Cum si cand se administreaza suplimentele cu zeaxantina in organism

Suplimentele cu zeaxantina se pot administra fie in caz de deficit de zeaxantina, care este foarte rar si apare in urma unor dificultati de metabolizare a acestei vitamine, fie in cazul in care se doreste intarzierea procesului de degradare a vederii ce vine odata cu inaintarea in varsta.

Surse de zeaxantina pentru organism

Zeaxantina se regaseste atat in alimente, cat si sub forma de suplimente alimentare ce pot fi administrate la recomandarea medicului oftalmolog ori generalist.

Alimente ce contin zeaxantina

Zeaxantina in concentratii mari se regaseste in urmatoarele alimente:

• Gelbenus

• Varza Kale

• Patrunjel

• Portocale

• Piersici

• Dovleac

• Morcov

Cu toate ca legumele cu frunze verzi precum varza Kale contin zeaxantina in concentratii mai mari, zeaxantina din galbenus este absorbita mai bine de organism.

Suplimente alimentare ce contin zeaxantina

Suplimentele alimentare ce contin zeaxantina asigura aportul zilnic necesar pentru o sanatatea oculara fara cusur. Acestea sunt recomandate fie in caz de deficit, fie in scop preventiv, pentru reducerea riscului de afectiuni oculare. Studiile facute in domeniu arata ca zeaxantina este esentiala pentru functionarea ochilor, mai ales dupa o anumita varsta.

Factori de risc pentru carenta de zeaxantina

Carenta de zeaxantina poate fi favorizata de o serie de conditii – afla daca esti expus deficitului de zeaxantina, in functie de factorii de risc la care te expui.

Consumul de tutun si alcool

Consumul de tutun si de alcool poate contribui la instalarea deficitului de zeaxantina. Alcoolul si tutunul cresc stresul oxidativ din organism, reducand astfel nivelul de zeaxantina.

Mediul poluat

Poluarea are si ea aportul ei in reducerea nivelului de zeaxantina din organism. Mai mult decat atat, gradul sporit de poluare creste nevoia organismului de zeaxantina, care poate oferi protectie la nivel ocular.

Varsta inaintata

Pe masura ce inaintam in varsta, nivelul de zeaxantina din organism poate sa scada, la fel ca si nevoia de suplimentare a acestei vitamine.

Administrarea corecta a zeaxantinei

Pentru a te bucura de beneficiile zeaxantinei, asigura-te ca administrezi suplimentele asa cum trebuie. Consulta-te cu medicul tau cu privire la doza zilnica recomandata, dar citeste si respecta si indicatiile de pe ambalajul suplimentelor administrare.

Doza zilnica recomandata de zeaxantina pentru organism

Nu exista o doza zilnica standard recomandata de zeaxantina, insa specialistii ne sfatuiesc sa administram o doza zilnica de 2 mg pe zi pentru a beneficia de proprietatile acestei vitamine.

Interactiunea zeaxantinei cu alte medicamente si vitamine

Nu se recomanda administrarea suplimentelor pe baza de zeaxantina in paralel cu vitamina C ori cu tetraciclina. De asemenea, pot aparea reactii adverse si in urma asocierii zeaxantinei cu suplimentele pe baza de fier. Pentru a te asigura ca nu te expui niciunui risc, citeste recomandarile facute de producator, care se regasesc pe eticheta suplimentelor alimentare administrate.

Importanta zeaxantinei pentru organism

Zeaxantina are o serie de efecte benefice pentru organism. De aceea trebuie sa ne asiguram ca oferim organismului cantitatea optima de zeaxantina, fie prin alimentatie, fie prin suplimente alimentare.

Beneficiile zeaxantinei pentru organism

Beneficiile zeaxantinei pentru organism nu se limiteaza numai la mentinerea sanatatii oculare, zeaxantina contribuind si la mentinerea sanatatii pielii ori a sistemului cardiovascular.

Efectul antioxidant

Efectul antioxidant al zeaxantinei reduce stresul oxidativ ce apare din cauza radicalilor liberi. Astfel, o serie de boli sunt prevenite.

Protectia impotriva actiunii solare asupra ochilor si pielii

Zeaxantina face parte din categoria vitaminelor carotenoide, despre care se stie ca ofera atat ochilor, cat si pielii, protectie impotriva radiatiilor UV. Proprietatile antioxidante ale zeaxantinei fac din aceasta vitamina un aliat de pret al ochilor, dar si al pielii in fata pericolelor aduse de expunerea la soare.

Efectele benefice in bolile oftalmologice

Cataracta si degenerescenta maculara reprezinta doua dintre cele mai temute afectiuni oftalmologice. Din fericire, o serie de studii facute in domeniu au aratat ca zeaxantina poate reduce riscul instalarii acestor afectiuni, dar poate totodata si sa le incetineasca evolutia, odata ce au aparut deja.

Cristalinul, adica lentila ochiului, colecteaza lumina si o transmite la nivelul retinei. Pentru a face acest lucru eficient, cristalinul trebuie sa ramana clar. Insa radicalii liberi si stresul oxidativ afecteaza cristalinul, cauzand astfel daune la nivelul retinei. Din fericire, zeaxantina si efectul antioxidant al acesteia mentin cristalinul curat si previn astfel instalarea cataractei. Mai mult decat atat, zeaxantina imbunatateste vederea si in caz de degenerescenta maculara, dar si in caz de alte afectiuni oculare.

Micsorarea riscului de boli cardiovasculare

Bolile cardiovasculare asociate cu ateroscleroza reprezinta una dintre principalele cauze de deces in tarile dezvoltate. Studiile au aratat, insa, ca adoptarea unei diete pe baza de antioxidanti precum zeaxantina poate reduce inflamatia specifica aterosclerozei, micsorand astfel riscul cardiovascular al pacientului.

Eficienta zeaxantinei impotriva diferitelor tipuri de cancer

O serie de studii au analizat legatura dintre zeaxantina si reducerea riscului de cancer la san, de prostata, de colon ori la plamani. S-a dovedit stiintific ca zeaxantina poate reduce riscul de cancer.

Combaterea degenerescentei maculare atribuita varstei

Studiile facute in ultimii ani au confirmat faptul ca zeaxantina (alaturi de luteina) poate reduce riscul de degenerescenta maculara atribuita varstei inaintate. De aceea, se recomanda varstnicilor o dieta pe baza de alimente care contin vitamine carotenoide, precum si suplimente alimentare pe baza de zeaxantina ori luteina.

Asimilarea zeaxantinei din alimente vs suplimente alimentare

Zeaxantina din alimente este absorbita numai in prezenta grasimilor, fiind o vitamina liposolubila, de aceea se recomanda consumul alimentelor bogate in zeaxantina alaturi de grasimi sanatoase, precum cele din uleiuri vegetale ori avocado. Zeaxantina din suplimentele alimentare este mai usor absorbita de organism, fiind deja intr-o formula care faciliteaza absorbtia.

 

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie :

·      Studiul « Intake of lutein, zeaxanthin and other carotenoids and age-related macular degeneration during 2 decades of prospective follow-up », publicat pe www.ncbi.nlm.nih.gov, autori : Juan Wu, Eunyoung Cho, Walter C. Willett, Srinivas S Sastry, Debra A. Schaumberg

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

·      Studiul « Associations between lutein, zeaxanthin and age-related macular degeneration : an overview », publicat pw www.ncbi.nlm.nih.gov, autori : Carpentier S, Knaus M, Suh M

·      Studiul « Dietary intake of carotenoids and their antioxidant and anti-inflammatory effects in cardiovascular care », publicat pe www.ncbi.nlm. nih.gov, autori : Marco Matteo Ciccone, Francesca Cortese, Michele Gesualdo, Santa Carbonara, Gabriella Ricci, Francesca de Pascalis, Pietro Scicchitano, Graziano Riccioni

·      Studiul « Zeaxanthin : Review of Toxicological Data and Acceptable Daily Intake », publicat pe www.ncbi.nlm.nih.gov, autori : James A. Edwards

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0