Dieta mediteraneana scade riscul de cancer endometrial

Riscul de a dezvolta cancer este proportional cu varsta noastra si genele pe care le mostenim, insa un stil de viata sanatos joaca un rol important in reducerea riscului unor forme de cancer.

Este ceea ce au constatat si specialistii printr-un studiu publicat in British Journal of Cancer, studiind relatia dintre dieta mediteraneana si femeile care au urmat-o, in relatie cu riscul de a dezvolta cancer endometrial.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Astfel, un studiu dezvoltat de IRCCS - Istituto di Ricerche Farmacologiche din Milano, a analizat datele privind dieta a 5079 de femei din Italia, pentru a determina ce elemente au respectat de-a lungul vietii din dieta mediteraneana, traditionala in aceasta tara.

Ce beneficii aduce dieta mediteraneana

Dieta mediteraneana abunda in ulei de masline, citrice, paste, vin rosu slab sau suc de struguri.

Femeile care au urmat sapte din cele noua componente* ale dietei mediteraneene au prezentat un risc cu 57% mai redus de cancer endometrial (cancer al uterului). Specialistii au constatat ca cele care au consumat constant sase componente ale dietei au avut un risc redus cu 46%, iar femeile care au urmat cinci componente au avut un risc redus cu 34%. Femeile care au avut in dieta de-a lungul vietii mai putin de cinci componente nu au prezentat un risc semnificativ mai mic de cancer endometrial.

Cercetatorii au urmarit acesti indicatori alimentari, fiind cunoscuta relatia intre excesul de greutate, varsta si cancerul uterin. Ideea ca o dieta mediteraneana ar putea ajuta la reducerea riscului cancerului endometrial merita o atentie sporita si de aceea cercetarile si studiile observationale vor continua.

Dieta mediteraneana este eficienta in reducerea riscului de cancer endometrial datorita combinatiei de alimente bogate in antioxidanti, fibre, fitochimicale si acizi grasi nesaturati.

Dieta mediteraneana este una dintre cele mai populare diete sanatoase, usor de aplicat in viata de zi cu zi, in orice anotimp. Unul dintre principalele beneficii dovedite este legat de dobandirea si mentinerea unei greutati normale, scaderea riscului cardiovascular si iata, in ultimii ani, riscul scazut de a dezvolta cancer.

Putem considera ca o persoana se incadreaza in aceasta categorie adaptand dieta pe termen lung si constant, consumand predominant multe si variate legume proaspete sau foarte usor gatite.

Dieta mediteraneana poate include si un consum limitat de pizza sau paste umplute, la toate mesele.

*Cele 9 componente esentiale in dieta mediteraneana care au fost incluse in acest studiu

Cercetatorii italieni au analizat dietele a peste 5000 de femei din Italia, pentru a vedea cat de bine au respectat acestea dieta mediteraneana si daca participantele au dezvoltat sau nu, in timp, cancer endometrial (cancer uterin).

Echipa de specialisti a impartit dieta mediteraneana in noua componente diferite si a masurat apoi strictetea cu care femeile au respectat dieta si componentele ei esentiale.

Oamenii de stiinta au masurat apoi rezultatele, folosind un scor dedicat dietei mediteraneene, bazat pe cele noua componente caracteristice, care sunt:

  1. consumul crescut de legume
  2. consumil crescut de fructe
  3. consumul crescut de nuci
  4. consumul crescut de cereale
  5. consumul crescut de leguminoase
  6. consumul crescut de peste
  7. consumul mare de grasimi mononesaturate (grasimile bune) si un consum scazut de grasimi saturate (rele)
  8. consum moderat de alcool
  9. consum scazut de produse lactate si carne.

 

 

Cum sa faci tranzitia de la dieta ta, la dieta mediteraneana

Daca te-ai hotarat sa adopti dieta mediteraneana pentru a beneficia de nenumaratele avantaje oferite de aceasta, iata ce ai de facut:

Inlocuieste uleiul de floarea soarelui cu cel de masline – daca folosesti, in general, ulei de floarea soarelui, ar trebui sa il inlocuiesti cu ulei de masline, mai ales in salate, supe crema, preparate pe baza de peste sau pui.

Mananca mai mult peste – aceasta dieta este bazata pe cantitati insemnate de peste. Mananca de cel putin 3 ori pe saptamana, poate chiar mai des, peste. Somonul, sardinele, macroul sau alte tipuri de peste gras nu trebuie ocolite, intrucat contin cantitati mari de Omega-3, care este extrem de sanatos.

Mananca mai multe legume – inlocuieste orice gustare nesanatoasa precum alunele prajite, chipsurile sau dulciurile, cu legume crude. Feliile de gogosar, bastonasele de telina sau morcovul sunt ideale pentru a fi consumate pe post de gustare sanatoasa.

Inlocuieste deserturile cu fructe – daca obisnuiesti sa mananci, pe post de gustare intre mese, o prajitura sau alt tip de desert, e momentul sa renunti la acest obicei si sa incepi sa mananci fructe in loc de deserturi nesanatoase si hipercalorice.

Alege intotdeauna grasimile sanatoase – pentru buna sa functionare, organismul are nevoie de grasimi. Dieta mediteraneana recomanda, insa, grasimile sanatoase, precum cele din masline ori avocado.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0