De ce iubim ghimbirul și ce beneficii are?

Ghimbirul a redevenit un ingredient popular în bucătăria noastră, deși din cauza mirosului puternic și gustului parfumat nu place, neapărat, tuturor.

Ghimbirul este extrem de ușor de folosit, poate fi adăugat atât în prăjituri, cât și în antreuri, salate, sosuri, smoothieuri, sucuri, mâncăruri cu carne sau legume, în supe, iar dozarea corectă a cantității acestuia poate da un plus de gust și o aromă aparte preparatelor noastre.

Ce este ghimbirul și cum îl putem integra în dieta noastră? 

Ghimbirul aparține familiei Zingiberaceae și este îndeaproape înrudit cu turmericul și cardamomul. Rizomul (tulpină subterană) este partea folosită în mod frecvent pe post de condiment. Ea este numită adeseori rădăcina de ghimbir.

Să nu uităm că ghimbirul are o istorie foarte lungă în ceea ce privește întrebuințarea în diverse forme de medicină alternativă/tradițională. Ghimbirul poate fi folosit proaspăt, uscat, sub formă de pudra (pulbere) sau că ulei sau suc și uneori este adăugat în anumite alimente și în produsele cosmetice.

RECOMANDĂRILE EXPERȚILOR DOC

De preferat este să fie consumat cât mai puțin preparat termic, eventual marinat, lăsat la "zaharisit" în miere sau soluție de zahăr de trestie ori sfeclă de zahăr, sau murat în stil oriental în oțet de orez, pentru a păstra persistența antioxidanților puternici pe care îi conține: gingerol, shogaol și tingerol, dar și persistența vitaminei B6.

Ghimbirul este eficient în atenuarea simptomelor și problemelor gastro-intestinale. Pentru că inhibă starea de greață și chiar vărsăturile, este eficient în răul de mișcare și de mare, fiind recomandat chiar și femeilor însărcinate. În plus, are un efect carminativ, eliminând gazele intestinale, și un efect spasmolitic intestinal, relaxand și calmând tractul intestinal.

Ghimbirul alături de miere și citrice, în special lămâia, constituie un cocktail-minune împotriva durerilor în gât, laringitei și a guturaiului.

Este recomandat în dietă reumaticilor, datorită efectului antiinflamator și se consideră că este eficient în osteoartrită (artroză) sau artrită reumatoidă, iar prin efectul vasodilatator, el activează circulația sanguină periferică, eliminând simptomele de mâini și picioare reci.

În plus, ca orice rădăcinoasă, ghimbirul este o bună sursă de minerale precum potasiu, magneziu, cupru, mangan.

Iată câteva dintre cele mai importante beneficii ale ghimbirului:

1. Conține gingerol, care are proprietăți medicinale puternice

Ghimbirul are o istorie foarte lungă de utilizare în diferite forme de medicină tradițională și alternativă. A fost utilizat pentru a ajuta digestia, pentru a reduce greața și pentru a combate gripa și răceala obișnuită. Parfumul și aroma unice ale ghimbirului provin din uleiurile sale naturale, dintre care cel mai important este gingerolul. Gingerolul este principalul compus bioactiv din ghimbir. Este responsabil pentru o mare parte din proprietățile medicinale ale ghimbirului. Gingerolul are efecte antiinflamatoare și antioxidante puternice, potrivit cercetărilor. De exemplu, poate ajuta la reducerea stresului oxidativ, care este rezultatul unei cantități excesive de radicali liberi în organism.

2. Poate trata multe forme de greață, în special grețurile de dimineață, întâlnite în sarcină. 

Poate ajuta la ameliorarea greațurilor și vărsăturilor la persoanele supuse anumitor tipuri de intervenții chirurgicale. Ghimbirul poate, de asemenea, ajuta la greațurile asociate chimioterapiei. Cu toate acestea, cel mai eficient este atunci când vine vorba de greață asociată sarcinii.

Potrivit unei analize a 12 studii, care a inclus un total de 1.278 de femei însărcinate, 1.1-1.5 grame de ghimbir pot reduce semnificativ simptomele grețurilor. Cu toate acestea, acest studiu concluzionat că ghimbirul nu a avut niciun efect asupra episoadelor de vărsături. 

Deși ghimbirul este considerat sigur, discutați cu medicul dumneavoastră înainte de a lua cantități mari, dacă sunteți gravidă. Se recomandă ca femeile însărcinate care sunt aproape de travaliu sau care au avut avort spontan să evite ghimbirul. Ghimbirul este contraindicat și în caz de antecedente de sângerări vaginale și tulburări de coagulare.

3. Poate ajuta la scăderea în greutate

Ghimbirul poate juca un rol important în pierderea în greutate, potrivit studiilor efectuate la oameni și animale. Un studiu din 2019 a concluzionat că suplimentele cu ghimbir au redus semnificativ greutatea corporală, raportul talie-șold și circumferința șoldului la persoanele cu supraponderalitate sau obezitate. 

Un studiu din 2016 realizat pe 80 de femei cu obezitate a constatat că ghimbirul ar putea contribui, de asemenea, la reducerea indicelui de masă corporală (IMC) și a nivelului de insulină din sânge. Nivelurile ridicate de insulină din sânge sunt asociate cu obezitatea. Participanții la studiu au primit doze zilnice relativ mari - 2 grame - de pudră de ghimbir timp de 12 săptămâni.

Capacitatea ghimbirului de a influența pierderea în greutate poate fi legată de anumite mecanisme, cum ar fi potențialul său de a ajuta la creșterea numărului de calorii arse sau la reducerea inflamației.

4. Poate ajuta la osteoartrită

Osteoartrita (OA) este o problemă comună de sănătate. Implică degenerarea articulațiilor din corp, ducând la simptome precum dureri articulare și rigiditate. Mai multe studii au  constatat că persoanele care au folosit ghimbir pentru a trata OA au înregistrat reduceri semnificative ale durerii și dizabilității.

Participanții la studiu au primit între 500 miligrame (mg) și 1 gram de ghimbir în fiecare zi timp de 3 până la 12 săptămâni. Majoritatea dintre ei au fost diagnosticați cu osteoartrita  genunchiului.

Un alt studiu din 2011 a constatat că o combinație de ghimbir topic, mastic, scorțișoară și ulei de susan poate ajuta la reducerea durerii și rigidității la persoanele cu OA la  genunchi.

5. Poate reduce drastic zaharurile din sânge și poate îmbunătăți factorii de risc ai bolilor de inimă

Această zonă de cercetare este relativ nouă, dar ghimbirul poate avea proprietăți antidiabetice puternice. Într-un studiu din 2015, realizat pe 41 de participanți cu diabet zaharat de tip 2, 2 grame de pudră de ghimbir pe zi au scăzut glicemia cu 12%. De asemenea, a îmbunătățit drastic hemoglobina A1c (HbA1c), un marker pentru nivelurile de zahăr din sânge pe termen lung. HbA1c a fost redus cu 10% pe o perioadă de 12 săptămâni.

A existat, de asemenea, o reducere de 28% a raportului Apolipoproteina B / Apolipoproteina A-I și o reducere de 23% a malondialdehidei (MDA), care este un produs secundar al stresului oxidativ. Un raport ridicat ApoB / ApoA-I și niveluri ridicate de MDA sunt ambii factori de risc majori ai bolilor de inimă. Mai multe studii din 2019 au concluzionat, de asemenea, că ghimbirul a redus semnificativ HbA1c la persoanele cu diabet de tip 2.

6. Poate ajuta la tratarea indigestiei cronice

Indigestia cronică se caracterizează prin dureri recurente și disconfort în partea superioară a stomacului. Se pare că golirea întârziată a stomacului este un factor principal al indigestiei. Interesant, s-a demonstrat că ghimbirul accelerează golirea stomacului. 

Persoanelor cu dispepsie funcțională, adică o indigestie fără o cauză cunoscută, li s-au administrat fie capsule de ghimbir, fie un placebo într-un mic studiu din 2011. O oră mai târziu, li s-a dat tuturor supă. A durat 12.3 minute până când stomacul s-a golit la persoanele care au primit ghimbir. A durat 16.1 minute la cei care au primit placebo.

Aceste efecte au fost observate și la persoanele fără indigestie. Într-un studiu din 2008 realizat de unii membri ai aceleiași echipe de cercetare, 24 de persoane sănătoase au primit capsule de ghimbir sau un placebo. Toți au servit supă o oră mai târziu.

Consumul de ghimbir, spre deosebire de placebo, a accelerat semnificativ golirea stomacului. A durat 13.1 minute pentru persoanele care au primit ghimbir și 26.7 minute pentru persoanele care au primit placebo.

7. Poate reduce semnificativ durerile menstruale

Dismenoreea se referă la durerea resimțită în timpul ciclului menstrual. Una dintre utilizările tradiționale ale ghimbirului este pentru ameliorarea durerii, inclusiv a durerilor menstruale.

Într-un studiu din 2009, 150 de femei au primit instrucțiuni să ia ghimbir sau un medicament antiinflamator nesteroidian (AINS) în primele 3 zile ale perioadei menstruale. Cele trei grupuri au primit patru doze zilnice de pudră de ghimbir (250 mg), acid mefenamic (250 mg) sau ibuprofen (400 mg). Ghimbirul a reușit să reducă durerea la fel de eficient ca cele două AINS.

Studii mai recente au concluzionat, de asemenea, că ghimbirul este mai eficient decât un placebo și la fel de eficient ca medicamentele cum ar fi acidul mefenamic și acetaminofen / cofeina / ibuprofen.

Deși aceste constatări sunt promițătoare, sunt încă necesare studii cu un număr mai mare de participanți, pentru a putea face recomandări. 

8. Poate ajuta la scăderea nivelului de colesterol

Nivelurile ridicate de colesterol LDL (rău) sunt legate de un risc crescut de boli de inimă. Alimentele pe care le consumi pot avea o influență puternică asupra nivelurilor LDL.

Într-un studiu din 2018 realizat pe 60 de persoane cu hiperlipidemie, cele 30 de persoane care au primit 5 grame de pulbere de ghimbir în fiecare zi au constatat că nivelul lor de colesterol LDL (rău) a scăzut cu 17.4% pe o perioadă de 3 luni. Deși scăderea LDL este impresionantă, este important să se ia în considerare faptul că participanții la studiu au primit doze foarte mari de ghimbir.

Într-un studiu mai vechi, din 2008, persoanele care au primit 3 grame de pudră de ghimbir (sub formă de capsule) în fiecare zi au văzut, de asemenea, reduceri semnificative în majoritatea markerilor de colesterol. Nivelul lor de colesterol LDL (rău) a scăzut cu 10% în 45 de zile.

Aceste descoperiri sunt susținute de un studiu la șobolani cu hipotiroidism sau diabet. Extractul de ghimbir a scăzut colesterolul LDL (rău) într-o măsură similară cu medicamentul care scade colesterolul, atorvastatina.

Subiecții din toate cele 3 studii au experimentat, de asemenea, scăderi ale colesterolului total. Participanții la studiul din 2008, precum și șobolanii de laborator, au observat, de asemenea, reduceri ale trigliceridelor din sânge.

9. Conține o substanță care poate ajuta la prevenirea cancerului

Ghimbirul a fost studiat ca un remediu alternativ pentru mai multe forme de cancer. Proprietățile anticanceroase sunt atribuite gingerolului, care se găsește în cantități mari în ghimbirul brut.

Într-un studiu de 28 de zile pe indivizi cu risc normal de cancer colorectal, 2 grame de extract de ghimbir pe zi au redus semnificativ moleculele de semnalizare proinflamatoare din colon. Cu toate acestea, un studiu la indivizi cu un risc ridicat de cancer colorectal nu a produs aceleași rezultate.

Există unele dovezi, deși limitate, că ghimbirul poate fi eficient împotriva altor tipuri de cancer gastro-intestinal, cum ar fi cancerul pancreatic și cancerul hepatic. 

Poate fi eficient și împotriva cancerului de sân și a cancerului ovarian. În general, este nevoie de mai multe cercetări. 

10. Poate îmbunătăți funcția creierului și proteja împotriva Alzheimerului

Stresul oxidativ și inflamația cronică pot accelera procesul de îmbătrâniree. Se crede că se numără printre factorii cheie ai bolii Alzheimer și ai declinului cognitiv legat de vârstă.

Unele studii efectuate pe animale sugerează că antioxidanții și compușii bioactivi din ghimbir pot inhiba răspunsurile inflamatorii care apar în creier. Există, de asemenea, unele dovezi că ghimbirul poate ajuta direct la îmbunătățirea funcției creierului. Într-un studiu din 2012 la femei sănătoase de vârstă mijlocie, s-a arătat că dozele zilnice de extract de ghimbir îmbunătățesc timpul de reacție și memoria de lucru.

În plus, numeroase studii efectuate pe animale arată că ghimbirul poate ajuta la protejarea împotriva scăderii funcției creierului legate de vârstă.

11. Poate ajuta la combaterea infecțiilor

Gingerolul poate ajuta la scăderea riscului de infecții. De fapt, extractul de ghimbir poate inhiba creșterea multor tipuri diferite de bacterii. Potrivit unui studiu din 2008, este foarte eficient împotriva bacteriilor orale legate de gingivită și parodontită. Acestea sunt ambele boli inflamatorii ale gingiei. 

Ghimbirul proaspăt poate fi, de asemenea, eficient împotriva virusului sincițial respirator (VSR), o cauză frecventă a infecțiilor respiratorii.


Sursa foto: Shutterstock
Bibliografie:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK92775/ 
https://www.healthline.com/nutrition/11-proven-benefits-of-ginger#Adding-ginger-to-your-diet


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0