Evita sa bei aceasta bautura daca nu vrei sa ai hiperglicemie

Riscurile ce vin la pachet cu diabetul de tip 2 pot fi reduse prin intermediul modificarilor pe care le facem in alimentatia si in stilul nostru de viata.

Expertii spun ca ai putea sa previi simptomele hiperglicemiei daca eviti sa consumi aceasta bautura la micul dejun. Chiar daca ti se pare inofensiva, aceasta poate sa iti creasca glicemia dincolo de valorile normale.

Diabetul este cauzat de faptul ca pancreasul nu produce suficienta insulina (un hormon extrem de important pentru noi toti) sau de faptul ca organismul nu reactioneaza la insulina asa cum ar trebui. Fara o cantitate suficienta de insulina, organismul pacientului se lupta sa transforme zaharul din sange in energie utilizabila. De aceea, daca suferi de diabet zaharat, trebuie sa stii cat este de important sa faci anumite alegeri alimentare, pentru a-ti reduce riscurile de a dezvolta hiperglicemie.

stop diabet

Specialistii spun ca daca se consuma suc de fructe, acesta ar putea sa iti creasca riscul de aparitie a simptomelor diabetului. Sa nu uitam ca sucul de fructe contine un zahar din fructe concentrat (fructoza), care poate sa creasca rapid glicemia, explica nutritionistii de peste hotare.

Chiar si sucul care este 100% din fructe ar putea sa scoata la iveala unele dintre semnele neplacute ale diabetului. In loc de suc de fructe, incearca sa bei la micul dejun apa, ceai neindulcit, cafea neindulcita, lapte degresat. Sau mai poti bea apa plata in care ai stors zeama de lamaie sau de limeta, pentru a obtine o bautura proaspata si cu putine calorii.

Evita sucul din fructe

Sucul de fructe contine, potrivit nutritionistilor, o cantitate mare de zahar care iti creste foarte repede glicemia, prin urmare, diabeticii sunt, de regula, sfatuiti sa evite sa bea suc de fructe (nu doar la micul dejun, ci si in restul zilei).

Ca regula generala, retine ca este mai sanatos sa mananci fructele intregi decat sa bei sucuri de fructe sau smoothie-uri din fructe.

Ce ingrediente sunt in sucul de fructe

Pe langa vitamina C si calciu, sucul din fructe contine calorii, fructoza (care este o forma de zahar) si nu prea multe fibre alimentare (nu uita ca sucul va contine intotdeauna mai putine fibre decat fructul intreg si ca sucurile care sunt foarte procesate s-ar putea sa nu contina deloc fibre).

Cum iti afecteaza un pahar cu suc de fructe glicemia

Cantitatile de zahar din sucul de fructe pot cauza un varf glicemic, adica o crestere semnificativa in ceea ce priveste glicemia, crescand astfel riscul de hiperglicemie (episoadele in care glicemia are valori foarte mari).

Indicele glicemic, care este o unealta folosita pentru a reflecta impactul pe care anumite alimente il au asupra nivelului de zahar (glucoza) din sange, plaseaza sucul de portocale undeva intre 66 si 76 pe o scala de la 0 la 100. Asta inseamna ca sucul de fructe este o bautura cu indice glicemic mare, iar pacientii cu diabet ar trebui sa evite alimentele cu un indice glicemic mare ori de cate ori au ocazia.

O situatie in care sucul de fructe poate fi folositor este aceea cand pacientul are nevoie sa ii creasca glicemia rapid, ca raspuns la un episod de hipoglicemie (cand cantitatea de zahar din sange este mult prea mica si pune pacientul in pericol).

Mananca fructele intregi

Medicii nutritionisti subliniaza ca fructele intregi, consumate ca atare, sunt o optiune mai buna decat sucul de fructe. Asadar, daca la micul dejun esti tentat sa bei suc de fructe, mai bine mananci un fruct intreg, pentru ca acesta are si un alt avantaj: are fibre solubile.

Aceste fibre solubile pot sa ajute la imbunatatirea digestiei si incetinesc rata cu care creste glicemia. De asemenea, asta inseamna ca fructul intreg reprezinta o forma mai putin concentrata de fructoza.

Chiar si asa, nu trebuie sa faci excese nici in privinta fructelor intregi. Diabeticii trebuie sa le consume cu bagare de seama, pentru ca prea multe fructe inseamna si un continut mare de carbohidrati.

Ceea ce trebuie sa retii este ca fructul intreg este o optiune mai buna decat un pahar de suc din fructe, ca fructele intregi trebuie consumate cu moderatie si ca cel mai bine ar fi sa mananci portii mici de fructe pentru a evita hiperglicemia.

Asociatia Americana a Diabetului ne recomanda sa evitam bauturile indulcite cu zahar, pentru a preveni diabetul de tip 2. Aceste bauturi sunt: bauturile carbogazoase obisnuite, bauturile din fructe, bauturile energizante, bauturile sportive, ceaiul indulcit imbuteliat, alte bauturi cu zahar.

Completeaza chestionarul disponibil aici pentru a afla daca diabetul tau este tinut sub control. Daca te incadrezi in categoria de risc crescut, primesti un consult de specialitate gratuit, ce poate include si analize de sange pentru determinarea stadiului curent de evolutie a diabetului!

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie:

  • American Diabetes Association - http://www.diabetes.org/diabetes-basics/myths/
  • Diabetes.co.uk - https://www.diabetes.co.uk/food/juice-and-diabetes.html

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0