Reguli dietetice pentru pacientul obez

O dieta nesanatoasa, alaturi de lipsa activitatii fizice, reprezinta factori de risc majori pentru o serie de afectiuni cronice, printre care si obezitatea.

Pentru a combate obezitatea, pacientul trebuie sa isi schimbe stilul de viata definitiv. In primul rand, dieta acestuia trebuie sa sufere modificari. Apoi, activitatea fizica trebuie introdusa in rutina zilnica – in prima faza se recomanda minimum 30 de minute de sport pe zi, iar pe masura ce pacientul capata antrenament, perioada se va prelungi.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Iata ce reguli dietetice ar trebui sa respecte pacientul obez, incepand din momentul in care se hotaraste sa isi rezolve problema cu greutatea:

  • Renunta la consumul de zahar, dar si de indulcitori artificiali, care poate fi la fel de daunator ca zaharul pentru sanatate, dar si pentru silueta
  • Limiteaza consumul de sodiu – incearca sa adaugi cat mai putina sare in mancare

  • Consuma mai multe fibre. Fibrele instaureaza satietatea, ajutand pacientul obez sa isi potoleasca nevoia de a manca, dar prevenind totodata si aparitia poftelor. Un alt avantaj al consumului de fibre consta in faptul ca acestea mentin colonul sanatos, sustinand totodata digestia. Studiile facute in domeniu arata ca obezitatea creste riscul de cancer colorectal, atat din cauza unei diete sarace in fibre, cat si din cauza dietei hipercalorice bazata pe alimente procesate.
  • Mananca mai multe legume si fructe, nu numai pentru ca sunt bogate in fibre, ci si pentru ca acestea contin o cantitate mare de vitamine, minerale si aminoacizi esentiali pentru o greutate sanatoasa. Evita insa sucurile de fructe, care de multe ori contin o cantitate mare de zaharuri ce implica un aport caloric mare. Bea mai degraba apa.
  • Renunta la produsele sarace in grasimi, care au tendinta de a fi foarte bogate in carbohidrati. Mai degraba, mananca alimente care contin grasimi sanatoase, insa in cantitati limitate.
  • Nu sari peste micul dejun, dar nici peste o alta masa din zi. Postitul activeaza raspunsul organismului la foame, incetinind astfel metabolismul si favorizand acumularea grasimilor in exces. Un studiu facut pe aceasta tema a aratat ca femeile care consuma cereale integrale la micul dejun isi mentin silueta mai usor decat cele care nu obisnuiesc sa manance dimineata.
  • Mananca putin si des. Adesea oamenii au senzatia ca trebuie sa manance mai rar daca vor sa slabeasca. Ei bine, acesta este un mit. Ideal ar fi sa manancam mai des, insa cantitati mai mici, astfel incat sa ne acceleram metabolismul. Atunci cand mancam o singura masa, poate doua, pe zi, nu numai ca avem tendinta de a manca mai mult si mai nesanatos, insa ne incetinim totodata metabolismul.

 

 

Ce alimente sa eviti daca doresti sa combati obezitatea:

  • Carbohidratii simpli sau rafinati (faina alba, orezul, painea alba, pastele, prajiturile, gustarile procesate)
  • Bauturile alcoolice
  • Sucurile carbogazoase intrucat determina pH-ul sangelui sa devina acid
  • Mezelurile sau alte alimente care contin nitrit de sodiu (crenvusti, carnati, bacon)
  • Uleiurile hidrogenate sau partial hidrogenate (care contin grasimi trans) ce se regasesc in alimentele procesate, in preparatele prajite, dar si in preparatele de tip fast-food
  • Consumul excesiv de cofeina

Alte ponturi de ajutor ce pot fi folosite in paralel cu dieta:

  • Practica sport zilnic – ideea e ca organismul sa consume mai multe calorii decat ii oferi prin alimentatie
  • Odihneste-te suficient – deprivarea de somn incetineste metabolismul, de aceea persoanele care nu se odihnesc cum trebuie au adesea probleme cu greutatea
  • Apeleaza la un nutritionist, pentru ca acesta iti poate concepe un plan alimentar ce te va ajuta sa slabesti fara sa te infometezi sau sa iti pui sanatatea in pericol
  • Apeleaza la ajutorul unui psihoterapeut daca ai tendinta de a manca pe fond emotional – terapia cognitiv comportamentala te poate ajuta sa iti rezolvi problemele alimentare
TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0