Dieta mediteraneana ar putea atenua durerea cronica asociata cu obezitatea

Noi cercetari sugereaza ca persoanele supraponderale care sufera de dureri cronice ar putea sa se simta mai bine urmand dieta mediteraneana.

Durerile cronice sunt adesea asociate cu obezitate – este vorba in special de durerile lombare si de cele cauzate de osteoartrita. Kilogramele in plus pun presiune sporita pe zona lombara, dar si pe articulatii, de aceea durerile apar adesea in randul persoanelor cu un indice de masa corporala peste limitele normale. Pacientii care sufera de obezitate se plang adesea si de migrene. Un nou studiu facut in domeniu insa, scoate la iveala o informatie care ar putea fi de mare ajutor pacientilor obezi: dieta mediteraneana ar putea ameliora durerile cronice ce apar pe fondul obezitatii.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Studiul la care au participat 98 de barbati si femei cu varsta intre 20 si 78 de ani, intareste dovezile deja existente referitoare la beneficiile pentru sanatate ale unui regim alimentar bogat in peste, fructe, legume, nuci si fasole. De asemenea, ar putea clarifica de ce consumul acestor alimente reduce durerea asociata cu obezitatea.

Charles Emery, liderul echipei de cercetare, banuieste ca proprietatile antiinflamatoare ale alimentelor respective ar putea explica diminuarea nivelului de durere, avand in vedere ca persoanele cu dureri cronice au, in general, un nivel ridicat de inflamare. „Desi relatia dintre grasimea corporala si durere a fost foarte bine documentata in studiile anterioare, mecanismul ramane necunoscut” a spus Emery, profesor de psihologie la Universitatea de Stat din Ohio. 

„O explicatie ar fi presiunea exercitata de greutatea corporala asupra articulatiilor. O a doua potentiala explicatie ar fi factorii inflamatori din sistemul circulator, deoarece s-a demonstrat deja ca atat grasimea corporala, cat si durerea se asociaza cu un nivel ridicat de inflamare” a spus acesta.

Putin peste 70% dintre adultii din America sunt supraponderali, dintre care 38% sunt considerati obezi (cu cel putin 13 kg peste limita normala), potrivit U. S. Centers for Disease Control and Prevention.

Pentru acest studiu, Emery si colegii sai din statul american Ohio au analizat obiceiurile alimentare ale participantilor si raspunsurile acestora la un scurt chestionar privind durerea cu care se confrunta. Oamenii de stiinta au luat in considerare si varsta, sanatatea mentala si utilizarea de analgezice ale participantilor.  Rezultatul: indiferent de greutate, cei care au consumat mult peste si proteine de origine vegetala, ca nucile si fasolea, au avut mai putine dureri. In timpul ajustarii constatarilor pentru a lua in considerare si durerile asociate cu varsta ale participantilor mai varstnici, cercetatorii au descoperit ca dieta mediteraneana a adus beneficii atat femeilor, cat si barbatilor, indiferent de varsta.

 

 

Totusi, Emery sustine ca studiul are si limitari: Oamenii de stiinta nu au luat in calcul si durerea cronica care a durat mai mult de o luna si nu au prelevat probe de sange pentru a verifica daca exista semne de inflamare. Este nevoie de mai multe cercetari care sa vina in sprijinul constatarilor initiale. De asemenea, s-a constatat doar o asociere intre regimul alimentar si durere si nu o relatie de tip cauza-efect.  „Urmatorul pas ar fi realizarea unui studiu privind markerii inflamatori din sange” a spus Emery. „Apoi, ideal ar fi sa realizam un studiu de interventie pentru a evalua modificarile privind grasimea corporala, inflamatia si durerea.”

Un expert in nutritie care a revizuit studiul sustine ca acesta intareste beneficiile pentru sanatate ale unei diete bazate pe fructe de mare si proteine de origine vegetala. „Studiul prezinta o analiza a rolului pe care ar putea sa-l aiba regimul alimentar in atenuarea durerii, dar este nevoie de mai multe cercetari” a adaugat Connie Diekman, director al sectiei de nutritie a Universitatii Washington din St. Louis. „Sunt necesare studii la care sa participe persoane adulte sanatoase pentru a stabili daca markerii inflamatori sunt aceiasi la dureri similare la fel ca in cazul persoanelor adulte obeze” a spus aceasta. „Este nevoie de studii care sa examineze dieta respectiva pe parcursul unei perioade mai indelungate”.

Diekman sustine ca ar fi benefic sa se stabileasca spre exemplu, daca adoptarea dietei mediteraneene in prima parte a vietii influenteaza durerea resimtita de persoana respectiva la maturitate. Totusi, Diekman este de parere ca noile constatari contribuie la intarirea argumentului legat de importanta alimentelor pe care le consumam.

„Concluzia ar fi ca studiul este interesant, ne da de gandit pe masura ce ne consultam pacientii - regimul alimentar ar putea sa contribuie la atenuarea durerii. Dar nu clarifica daca pierderea in greutate conduce la disparitia durerilor” a mai adaugat aceasta. „Pentru a stabili aceasta legatura, e nevoie de mai multe cercetari”.

Cum sa treci de la alimentatia ta la o dieta mediteraneana

Inlocuieste uleiul pe care il folosesti cu ulei de masline – uleiul de masline este bogat in acizi grasi mononesaturati, care au un impact pozitiv asupra colesterolului HDL, cunoscut drept colesterol “bun”.

Mananca mai mult peste – in dieta mediteraneana, principala sursa de proteine este pestele. De preferat este pestele gras precum somonul, sardinele si macroul.

Mananca legume din belsug – atat mesele principale, cat si gustarile dintre mese pot fi alcatuite pe baza de legume.

Consuma cereale integrale – quinoa, ovazul, painea si pastele integrale, precum si popcornul sunt cereale integrale si nu ar trebui sa lipseasca din alimentatia ta.

Mananca nuci si alune pe post de gustare – in dieta mediteraneana, nucile caju, fisticul, migdalele, arahidele si orice alte nuci sunt consumate pe post de gustari intre mese.

Inlocuieste deserturile cu fructe – fructele sunt bogate in vitamine si minerale de pret, ceea ce inseamna ca reprezinta desertul ideal pentru pacientii obezi. Bineinteles, acestea trebuie consumate in cantitati limitate intrucat contin zaharuri care ar putea sabota incercarea de a slabi.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0