Obezitatea de gradul 1: tot ce trebuie sa stii despre aceasta

Obezitatea este o boala metabolica caracterizata de tesutul adipos excesiv. Spre deosebire de supraponderalitate, obezitatea implica un indice de masa corporala mai mare de 30.

In functie de indicele de masa corporala, obezitatea este impartita in 3 categorii:

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Obezitate de grad 1 – indicele de masa corporala se situeaza intre 30 si 34,9

Obezitate de grad 2 – indicele de masa corporala se situeaza intre  35 si 39,9

Obezitate de grad 3 (denumita si obezitate morbida) – indicele de masa corporala depaseste 40

Indicele de masa corporala se poata calcula astfel: greutatea impartita la inaltimea la patrat. Pe DOC.RO poti calcula indicele de masa corporala rapid aici

Obezitatea prezinta o serie de riscuri pentru sanatatea pacientului. Este adevarat insa ca, cu cat gradul de obezitate este mai mare, cu atat riscurile devin si mai mari – obezitatea morbida este cea mai periculoasa.

Obezitatea creste riscul de diabet, hipertensiune, boli cardiovasculare, pietre la nivelul vezicii biliare si alte boli cronice.

In timp, netratata, obezitatea de grad 1 poate evolua, transformandu-se in obezitate de grad 2 si apoi in obezitate morbida.

Scopul tratamentului obezitatii consta in reducerea greutatii, implicit a riscurilor asociate cu aceasta. Chiar si o reducere modesta in greutate, cu 5-10%, poate avea beneficii pentru sanatatea pacientului obez, reducand riscul de diabet, precum si tensiunea arteriala.

Concret, obezitatea creste riscul pentru urmatoarele conditii/ afectiuni:

  • Rezistenta la insulina – insulina este necesara pentru transportarea glucozei catre celule, care o folosesc pentru a produce energie. Tranportand glucoza catre celule, insulina mentine nivelul de zahar din sange in limite normale. Insa rezistenta la insulina reduce eficienta insulinei atunci cand vine vorba despre trasportarea glucozei. Celulele din tesuturile adipoase sunt mai rezistente la insulina, comparativ cu celulele musculare. De aceea, o cauza des intalnita a rezistentei la insulina este obezitatea. In timp, aceasta conditie poate duce la instalarea diabetului de tip 2.
  • Hipertensiune – studiile au aratat ca hipertensiunea este o conditie des intalnita in randul adultilor care sufera de obezitate.
  • Colesterol marit
  • Accident vascular cerebral
  • Infarct
  • Cancer
  • Pietre la nivelul vezicii biliare
  • Artrita
  • Osteoartrita
  • Apnee in somn

 

 

Ce trebuie sa faci dupa ce primesti diagnosticul de obezitate de grad 1

Statistic vorbind, pe langa riscurile pentru sanatate pe care le implica obezitatea de grad 1, aceasta scurteaza viata cu aproximativ 3 ani.

Asadar, imediat ce primesti diagnosticul de obezitate de grad 1, trebuie sa intelegi ca trebuie sa faci ceva pentru a ajunge la greutatea normala pentru varsta si inaltimea ta.

La obezitate de grad 1 se recomanda tratamentul nechirurgical. Tratamentul chirurgical e indicat in cazuri rare, daca alte metode de slabire nu dau rezultate si pacientul are de-a face cu complicatii ce ii pun sanatatea in pericol.

Activitatea fizica si regimul alimentar sunt singurele variante eficiente in combaterea obezitatii. Prin restrictiile alimentare se va reduce numarul de calorii, in timp ce prin exercitiile fizice se va mari numarul de calorii “arse”.  

Recomandari cu privire la activitatea fizica pentru obezitatea de grad 1

  • Practica minimum 30 de minute de exercitii fizice 5-7 zile pe saptamana – jogging, inot, mers in ritm alert sau orice alt tip de miscare este binevenit.
  • Durata exercitiilor se va extinde treptat, pe masura ce trece timpul.
  • Daca suferi de boli cardiace, astm, artrita sau osteoporoza, e indicat sa te consulti cu medicul cu privire la activitatile sportive pe care le poti desfasura.
  • Poti apela la ajutorul unui antrenor de fitness pentru a iti forma o rutina zilnica potrivita pentru nevoile tale.

Recomandari cu privire la dieta pentru obezitatea de grad 1

In prima faza, rolul dietei adoptate de pacientul obez este acela de a opri procesul de acumulare a kilogramelor. Apoi, dieta va avea rolul de a reduce greutatea.

In primul rand, trebuie sa restrictionezi aportul caloric consumat zilnic. O jumatate de kilogram este egala cu 3500 de calorii. Asta inseamna ca trebuie sa arzi 3500 de calorii pentru a scapa de o jumatate de kilogram. In general, un adult are nevoie de 1200 – 2800 de calorii pe zi, in functie de statura sa, dar si de activitatile desfasurate in timpul zilei.

  • Dieta trebuie sa fie una echilibrata, care sa ofere organismului nutrientii necesari.
  • Se recomanda consumul de alimente cu densitate calorica mica precum: legumele, fructele, carnea slaba, pestele, cerealele si fasolea.
  • Se recomanda evitarea alimentelor cu densitate energetica mare precum: carnea rosie, galbenusul de ou, alimentele prajite, zaharurile, produsele de patiserie, untul, dressingurile de salata.
  • Peste 55% din caloriile consumate ar trebui sa provina din carbohidrati complecsi. Carbohidratii complecsi se regasesc in: orez brun, paine din faina integrala, fructe, legume. Carbohidratii simpli precum zaharul si dulciurile trebuie evitati.
  • Ideal ar fi sa discuti cu medicul generalist, poate chiar cu un nutritionist, despre planul alimentar pe care trebuie sa il adopti pentru a scadea in greutate.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0